Gespeeld: Mad Max – Mad Max verschijnt over een paar weken en dan kunnen we zelf de woestijnheld uit gaan hangen met een brute bak die ieder gevaar aan kan. We hebben er inmiddels veel over geschreven en daar waar er veel positieve punten te melden zijn, waren we ook nog wat sceptisch. Op de afgelopen Gamescom konden we nog een keertje met Mad Max aan de slag en de vraag is natuurlijk of onze verwachtingen nu bijgesteld mogen worden.

Op pad met Max

We werden willekeurig in de wereld gedropt met als doel om naar een bepaalde locatie te rijden die onder vuur werd genomen. Voordat we echter echt aan onze tocht konden beginnen, kregen we wat opties om onze auto te upgraden, dit met het zogenaamde ‘scrap’ waar we het in eerdere previews al over hebben gehad. Na eenmaal onze voorkeuren te hebben bewerkstelligd, konden we aan de slag met de gameplay. Nu zal deze preview niet echt veel nieuws vertellen, maar meer op een ervaring gericht zijn. Heel veel nieuws ten opzichte van de E3 kregen we immers niet te zien.

Goed, terug naar de gameplay. De wereld die we konden ervaren oogt ondanks dat het leeg is door de grauwe setting toch erg levendig en dat is vooral te danken aan de vele vijanden die we onderweg aantroffen. Vijanden zullen je immers om de haverklap aanvallen met als doel je een enkeltje hiernamaals te bezorgen. Deze vijanden kan je te lijf met het standaard knalmateriaal dat Max tot z’n beschikking heeft, evenals dat je de wapens op je wagen kunt gebruiken.

Als snel raakten we verwikkeld in een situatie waarin vijanden op onze motorkap sprongen en het de bedoeling was om deze zo snel mogelijk van de motorkap af te knallen met een shotgun. Belangrijk om hierbij aan te geven is dat dit uitermate soepel werkt. De close combat, ook al ben je onderweg, laat zich gemakkelijk besturen en maakt het dan ook tot een snel uit te voeren handeling met brute kills tot gevolg. Dat toverde dan ook regelmatig een glimlach op m’n gezicht. Des te meer bij de vehicle combat, die ons in staat stelde een grappling hook af te vuren en auto’s van de tegenstander zonder pardon aan gruzelementen te trekken. Zo hier en daar een explosie erbij en je begrijpt dat het vooral erg vet is.

Hoelang blijft dit leuk…?

De vehicle combat werkt als een zonnetje en de wereld biedt genoeg opties tot verkennen en rondrijden. Dat zijn twee positieve punten, maar gedurende het halfuur dat ik kon spelen heb ik ongeveer 20 minuten in een auto doorgebracht, waar het veelal op hetzelfde neerkwam, namelijk vijanden van je motorkap afschieten en auto’s opzij beuken, uit elkaar trekken en vooral flink slopen. Dat het vlot en soepel werkt, is natuurlijk mooi, maar de vraag die hierbij ontstaat, is in hoeverre dit interessant blijft op termijn.

Nu is een halfuur spelen niet representatief voor de gehele ervaring, dat begrijpen we maar al te goed. Toch wist het niet echt te overtuigen, omdat het toch ergens een beetje een herhalingsoefening is. Natuurlijk kun je je auto upgraden en tref je grotere en sterkere vijanden aan, maar alsnog ben je vooral veel aan het rondrijden en vijanden slopen. Dat is vermakelijk, maar de vraag blijft voor hoelang. Goed, dat is nu wel duidelijk lijkt me, tijd voor een ander onderwerp.

Te voet gevechten aangaan

De focus van Mad Max lijkt vooral op de vehicle combat te liggen en dat is op zich logisch, gezien de licentie en het onderwerp. Om voor enige afwisseling te zorgen zul je ook missies voorgeschoteld krijgen waarbij je uit de auto moet stappen en vijanden met je vuisten te lijf moet gaan. Wederom werkt ook dit best wel lekker, zij het niet dat de gevechten nogal simplistisch zijn en niet direct echt memorabel. In die zin is de vehicle combat een stuk leuker en in context met de missie die we speelden was het rondwandelen en vijanden een paar tikken verkopen niet heel bijzonder.

Dat tezamen met de vehicle combat maakt van deze laatste Mad Max indruk er eentje die niet direct een hele diepe indruk achter heeft gelaten. De gameplay te voet en in de auto werken beiden zoals het moet, maar nergens ontstond het gevoel echt een bijzondere game te spelen. Misschien speelt de ontwikkelaar op safe, misschien is de game niet aan mij besteed, misschien heeft de ontwikkelaar domweg een verkeerd demo level gekozen. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat ik nog steeds sceptisch ben en me ten zeerste afvraag wat de game straks nu echt te bieden heeft en wat de variatie gaat zijn.

Voorlopige conclusie

De gevechten gaan ongetwijfeld voor veel plezier zorgen bij het spelen van Mad Max, het enige probleem is dat dit er niet echt goed uitkwam nog tijdens onze hands-on sessie. Hierdoor blijven we sceptisch en dat is jammer, want de studio achter de game heeft talent genoeg om er een brute game van te maken. In dat perspectief geven we de titel nog steeds het voordeel van de twijfel, maar echt heel erg overtuigd zijn we niet. Niet van de kwaliteit, dat zit wel goed in verschillende opzichten, maar meer omwille van de gameplay en hoe interessant dat op termijn blijft. Iets wat we volgende maand gaan uitvinden.