Gespeeld: Destiny: The Taken King – Over bijna een maand is het een jaar geleden dat Bungie samen met Activision een nieuwe game lanceerde. Destiny was iets nieuws voor de studio en het was anders dan Halo. Het afgelopen jaar heeft Bungie veel geleerd over wat wel en niet werkt in hun langlopende project en in The Taken King moeten we al de verzamelde kennis in één stuk content terug gaan zien. Op de Gamescom konden we met de eerste missie aan de slag uit The Taken King en dat beviel ons zeker wel. Bungie lijkt met The Taken King echt een goede stap in de juiste richting te zetten en hieronder leggen we je uit waarom.

De sfeer is grimmig en gaaf

The Dark Below was de eerste uitbreiding voor Destiny, dat vorig jaar verscheen in december. Hierin werd een nieuwe Raid geïntroduceerd, Crota´s End, en leerden we Eris Morn kennen. Zij wist meer te vertellen over de Hive en wat voor gevaar ze vormen. Uiteindelijk moest je in de nieuwe Raid Crota, de zoon van Oryx, een kopje kleiner maken. Nu is Oryx en dus de vader van Crota nogal boos en hij zint op wraak. Met zijn Taken leger wil hij alle Guardians en de overgebleven mensheid uitroeien en als speler moet je dit zien te stoppen. Dit doe je in meer dan acht nieuwe missies, waarin het verhaal meer op de voorgrond zal zijn. Dit ontbrak immers nog wel eens in de missies van de originele game en daar heeft Bungie dus meer aandacht aan besteed.

Dat laatste was gelijk te merken in een deel van de eerste missie uit deze uitbreiding. In Coming War krijgt de Vanguard een noodsignaal van Phobos. De maan van Mars, waar de Cabal een basis hebben, wordt aangevallen door iets, maar wat is niet duidelijk. Het eerste dat opviel toen we deze missie begonnen, was dat het al snel episch aanvoelde. Er was een explosie te zien en tegelijkertijd voelde het wat mysterieus aan. Langzamerhand werd duidelijk dat Oryx de basis aanviel om Cabal voor zijn Taken leger te verzamelen. Zo zagen we hoe een Centurion van de Cabal tegenstribbelend een gat in werd getrokken om zo voor het karretje van de Taken gespannen te worden. Een mooi detail hierbij is dat als je bij zo´n gat gaat staan, je Oryx boos hoort praten in zijn eigen taal.

De toon van de missie was meteen gezet en vooral erg grimmig, en daarna kwam Eris aan het woord. Zij sprak over Oryx en Zavala (die Titan van de Vanguard) reageerde daarop. Hier zien we een accent waarmee Bungie meer personages en dus het verhaal bij het geheel wil betrekken. De karakters die je kent uit de Tower zullen ook een grotere rol hebben. Afijn, even verder met de rest van de missie. Eenmaal verder was de eerste confrontatie met de Taken daar. Na een korte glimp te hebben opgevangen van Oryx was daar een onderdaan, Syrok, die Psions van de Cabal in Takenvorm op ons afstuurde. Na een korte shootout was dit gedeelte van de missie al voorbij en dus was het eigenlijk een vrij korte kennismaking met één van de missies uit The Taken King.

Gooien met die hamer!

Deze missie had vanaf het begin meteen de juiste vibe, waardoor je weet dat het menens is wat betreft Oryx en zijn leger. Bij deze hands-on gelegenheid konden we ook voor het eerst alle nieuwe subclasses proberen. Eerst gingen we met de Sunbreaker van de Titan aan de slag. Vooral zijn Super, Hammer of Sol, zal bij veel spelers een glimlach op het gezicht brengen. Als je deze activeert, voel je jezelf echt als een badass die denkt: kom maar op en hier komt de hamer. Het spelen met deze Super gaf nu al veel voldoening, want elke vijand verandert eerst in vuur en verdwijnt daarna, wat er heel erg fraai uitziet. Je kunt meerdere hamers gooien en er ook voor kiezen om vijanden ermee te slaan. Het zijn bij kleine vijanden direct one-hit kills en dat is echt ontzettend tof om uit te voeren.

De drie Guardians krijgen met The Taken King hun ontbrekende element en zo krijgt de Titan dus Solar, de Warlock Arc en de Hunter Void. De Warlock kan straks met zijn Super, Stormtrance, stroom uit zijn handen schieten en ook dit is een fijne toevoeging. Het is een Super die je meer van dichtbij moet uitvoeren en die effectief op één vijand is, maar ook op een hele groep, want het stroom geleidt min of meer van de één naar de ander. De nieuwe subclass voor de Hunter is echter de meest opvallende van het stel, want deze krijgt namelijk een ondersteunende Super en die kan erg nuttig zijn tijdens de nieuwe Raid.

De Hunter gaat ondersteuning bieden

De nieuwe Raid, King´s Fall (die zich op de nieuwe speelbare locatie, The Dreadnaught, bevindt) zal veel vijanden bevatten, welke soms in groepen op je af komen. Op zulke momenten komt de nieuwe Super van de Hunter zeer van pas. De nieuwe subclass, Nightstalker, brengt namelijk Shadowshot met zich mee. Als je dit uitvoert, zie je de Hunter met een boog een pijl van Void afschieten. Het gave is dat je hiermee één of meerdere vijanden voor een korte tijd kan verlammen. Zij kunnen nog wel schieten, maar dat gaat allemaal veel trager. Bovendien kunnen ze hun vaardigheden, zoals granaten en in PvP hun Supers, niet gebruiken. Het is zelfs zo dat als je in PvP op bijvoorbeeld een Sunbreaker schiet die zijn Hammer of Sol gebruikt, deze move geannuleerd wordt.

Shadowshot is hierdoor een offensieve, maar vooral ondersteunde Super die snel je kompanen uit de brand kan helpen wanneer ze overspoeld worden door vijanden. Daarnaast heeft de Hunter ook een granaat die vijanden kan blokkeren en een soort van tweede granaat die ook vertragend werkt. Naast de Gunslinger en Bladedancer heeft de Hunter net als de Titan en de Warlock ook een Super die goed van pas kan komen in PvE als ondersteuning. Het vertragen van een hele groep zorgt voor een soms nodige adempauze, want vijanden kunnen geen kant op en zo was daar voor ons tijdens de hands-on de mogelijkheid om ze snel uit te schakelen. Bovendien heeft elke subklasse wederom een reeks aan perks waardoor je genoeg opties in het uitbreiden en kiezen hebt.

Verdere vernieuwingen op komst

De nieuwe missies en subclasses zijn al een groot en belangrijk onderdeel, maar The Taken King markeert ook het eerste jaar van Destiny als afgesloten en Bungie gaat met de release ook wat vernieuwingen en verbeteringen doorvoeren. Zo zal er meer nadruk op het verhaal liggen en er zullen meer cut-scènes (die je kunt skippen) zijn. Naast de nieuwe missies en de Raid zal The Taken King nieuwe Strikes bevatten en er worden een aantal bestaande strikes bevolkt met het leger van de Taken. De Crucible krijgt 8 nieuwe maps en 3 nieuwe modi met Rift, Mayhem Clash en Zone Control. Wekelijks kun je ook meer bounties oppakken (16) en er zullen voor de Crucible speciale bounty’s zijn die, als je ze afrondt, een fraaie beloning kan opleveren, zoals een Legendary of Exotic wapen.

Nieuwe Exotic bounties zullen ook geïntroduceerd worden, maar dat is nog niet alles. Het hele progressiesysteem gaat op de schop. Dit zal vooral nieuwe spelers van Destiny motiveren om alles te gaan spelen, omdat niet per se armor je level zal bepalen. Nu bepaalt het Light level van je armor nog hoe hoog je level is, maar straks gaat dit via XP. Stel dat je nu level 28 bent, dan kun je met de huidige gear gewoon verder levelen zonder dat je die ene helm echt nodig hebt. In onze ogen is dit een goede keuze, want het andere systeem was nogal omslachtig. Armor zal trouwens alsnog belangrijk blijven, want de perks die erop zitten zullen zeker helpen in zowel PvE en PvP. Verder zullen er ook nieuwe Exotics worden toegevoegd. Zo komt er nieuwe Exotic armor, maar ook 12 nieuwe exotische wapens, zoals de onderstaande, de Heavy Fusion Rifle met de naam Sleeper Simulant. Qua wapens zal er ook het nodige veranderen, want zo worden autorifles weer wat sterker en kun je de huidige Legendary wapens niet naar de nieuwe attackwaarde halen. Bungie doet dit zodat spelers al de vele nieuwe wapens ook gaan uitproberen.

Voorlopige conclusie

Kortom, er gaat dus een hoop veranderen met The Taken King en op basis van onze hands-on tijd met de nieuwe subclasses en nieuwe wapens lijkt het een mooie uitbreiding te worden. Bungie heeft veel geleerd in het eerste jaar en het lijkt erop dat dit zijn uitwerking heeft op alles wat The Taken King bevat. De studio zal in de komende weken nog meer vrij gaan geven en daar zullen we dan op reageren met onze berichtgeving. Voor nu lijkt Destiny vanaf half september een flinke berg aan nieuwe en toffe content te krijgen, die nog meer het potentieel van de nog jonge serie gaat tonen en dat is wat ons betreft een uitstekende ontwikkeling.