Gespeeld: Transformers Devastation


Gespeeld: Transformers: Devastation – Van de Transfomers franchise zijn er de afgelopen jaren een aantal films en ook een aantal games verschenen die niet allemaal evenveel indruk hebben gemaakt. Met name de films van regisseur Michael Bay boden weliswaar behoorlijk wat spektakel, maar daar was dan ook alles wel mee gezegd. Qua games zijn het ook niet allemaal pareltjes geweest die we langs hebben zien komen, al zijn we over het aankomende deel, Transformers: Devastation, alvast iets positiever. Dat komt doordat ontwikkelaar Platinum Games, onder andere bekend van Bayonetta en Metal Gear Rising: Revengeance, hierachter zit. Deze ontwikkelaar heeft met de hierboven genoemde games een bepaalde faam opgebouwd en dit biedt dus alvast enige hoop. Tijdens de Gamescom kregen we voor het eerst de kans om een klein gedeelte van deze game zelf te spelen en hieronder lees je hoe ons dit is bevallen.

De verschillende Transformers en het upgraden van je wapens

Het kan natuurlijk zijn dat je nog niet echt bekend bent met de Transformers franchise of dat je in ieder geval weinig af weet van deze specifieke game. Daarom introduceren we je eerst de beschikbare Autobots waar je mee kan spelen, namelijk Optimus Prime, Bumblebee, Sideswipe, Wheeljack en Grimlock. Je kan tijdens het spelen heel eenvoudig met één druk op de knop wisselen tussen de verschillende personages, al heeft dat wel weer het één en ander als gevolg.

Je kan voor elke Autobot waar je mee speelt namelijk upgrades verdienen en wanneer je ervoor kiest om maar met één personage te spelen, dan kan je alleen zijn eigenschappen tot het uiterste verbeteren. Dat is anders wanneer je met twee of met meerdere Autobots gaat spelen, dan moet je je aandacht verdelen en zul je uiteindelijk binnen één playthrough niet alles uit al je personages kunnen halen.

Schatten vinden en het upgraden van je wapens

Volgens de ontwikkelaar is er echter genoeg reden om Transformers: Devastation meerdere keren opnieuw uit te spelen. Dat zit hem in het ‘upgrade-systeem’ voor je Transformers en ook met name in de vijf verschillende moeilijkheidsgraden die aanwezig zijn. Tevens kan je elke keer dat je het spel speelt behoorlijk wat items oppakken die in de wereld verspreid liggen. Zo vind je overal items waarmee je je munitie of je gezondheid bij kan vullen. Meer uniek zijn echter de verschillende schatten die je ook overal kan vinden. Hiermee kan je ‘upgrades’ voor je wapens vrijspelen.

Je kan daarnaast echter ook nieuwe wapens vinden en die wapens kan je daarna ook weer verbeteren. Interessant aan dit systeem is dat je tevens verschillende wapens met elkaar kan combineren. Hierdoor kan je wapens krijgen die nog spectaculairder zijn om te gebruiken en bovendien kan je er in sommige gevallen vijanden ook meer schade mee toebrengen. Naast dat je nieuwe wapens kan vinden op bepaalde plekken, kan je ze ook krijgen door eindbazen te verslaan.

Het vechten en de vijanden

In Transformers: Devastation draait het voornamelijk om mêleegevechten en ontwikkelaar Platinum Games heeft er gelukkig geen half werk van gemaakt. De game speelt heerlijk vloeiend weg, wat mede komt door een combosysteem dat uitstekend in elkaar steekt. Het is daarbij heel eenvoudig om via een druk op R1 je gevechtsmodus terug te transformeren in je voertuig. Je kan er dan natuurlijk ook voor kiezen om gewoon vol gas op een vijand in te rijden. Het knokken is echter minstens zo interessant, want zo beschik je met de verschillende Autobots over een aantal toffe moves die je zomaar even uit je mouw kan schudden.

Zo kan je met Optimus Prime bijvoorbeeld een soort sweep maken waarmee je in één keer meerdere vijanden omver krijgt. Je hebt echter ook nog een speciale aanval die je met L1 kan inzetten en die je kan gebruiken wanneer je aanvalsmeter vol is. Elke Autobot heeft daarbij ook een speciale aanval. Optimus Prime (de Autobot waar wij alleen mee hebben kunnen spelen) kan bijvoorbeeld rondjes maken en met zijn trailer tegen omringende vijanden aan rammen.

Bekende vijanden en het transformeren

Naast een hoop nietszeggende tegenstanders heb je tevens een aantal bekendere vijanden die je tegenover je zal krijgen. De Autobots voeren hun strijd immers altijd tegen de Decepticons en daarom zullen onder andere Soundwave, Shockwave, Blitzwing, Starscream, Megatron en ook de Stunticons hun opwachting maken. De meeste indruk wordt vooralsnog gemaakt door de Constructicons, een groep Decepticons die zich kunnen samenvoegen om op die manier uit te groeien tot de levensgrote ‘Devastator’. Net als bij andere eindbazen die je tegenkomt beperkt het zich hier niet tot het standaard slagwerk.

Wanneer je transformeert, kan je – zoals al aangegeven – een bepaalde aanval uitvoeren die meer schade aanricht dan wanneer je alleen maar ‘standaard’ klappen blijft uitdelen. Wordt het je tijdens een directe confrontatie, zoals bijvoorbeeld met een Devastator, alsnog te heet onder de metalen voeten, dan kan je altijd nog uitwijken en vanop afstand je vuurwapens gebruiken. De gameplay is hierin zo opgebouwd dat het afwisselen tussen het gebruik van je vuurwapens en de mêlee combat regelmatig van belang is.

De bijzondere stijl en de authentieke ervaring

Vergeleken met de voorgaande games is er nu een groot verschil, want Transformers: Devastation hanteert een cell-shaded grafische stijl die verrassend goed bij de game past. Het is niet zonder reden dat er voor deze stijl is gekozen, want Platinum Games heeft de originele cartoonserie uit de jaren ’80 als uitgangspunt genomen bij de ontwikkeling van deze game. Ze hebben daarvoor gekeken naar het speelgoed van toen en ook naar de tekenfilms om deze transformaties natuurgetrouw weer te geven.

Wat de algehele ervaring daarbij nog authentieker maakt, is dat bijna alle stemmen afkomstig zijn van de originele cast van de serie. Zo zijn Peter Cullen (Optimus Prime), Dan Gilvezan (Bumblebee), Michael Bell (Sideswipe), Gregg Berger (Grimlock) en Frank Welker (Megatron, Soundwave) teruggekeerd om hun personages in Transformers: Devastation te voorzien van een stem.

Voorlopige conclusie

Onze tweede kennismaking met Transformers: Devastation is ons wederom goed bevallen. De gameplay is weliswaar weinig verrassend te noemen, maar voelt wel heel solide en bovendien herkenbaar aan. De manier waarop je het gevecht met vijanden aangaat, doet bijvoorbeeld erg denken aan games als Bayonetta en Metal Gear Rising: Revengeance. Dat je je wapens kan laten stijgen in level en dat je ze ook met elkaar kan combineren, zorgt ervoor dat de gameplay meer variatie en diepgang kent dan je aanvankelijk verwacht. Daarnaast past de gekozen stijl wat ons betreft prima bij de game. We twijfelen er dan ook niet aan dat fans van ontwikkelaar Platinum Games en fans van de Transformers serie deze actiegame zullen gaan waarderen.

Boxshot Transformers: Devastation

Transformers: Devastation

Releasedatum:
06-10-2015
Genre:
Actie
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:

4 reacties

  1.    333 XP
    Rhythmicjoint's avatar

    Dit vind ik wel echt vet! Transformers in de oude style. Pure nostalgie voor mij!!

  2.    348 XP
    SanderlaGrande's avatar

    @Rhythmicjoint: dat kan ik wel zien aan je avatar 🙂

  3.    673 XP
    MightyMostert's avatar

    Deze staat gewoon keihard boven aan mijn verlanglijst games van dit jaar.
    Eindelijk een G1 Transformers game..

    Kunnen die Stunticons ook Menasor worden?

  4. Anoniem -   
    77.251.6.xxx's avatar

    @MightyMostert: Ik kijk er ook erg naar uit.
    IK ging uit mijn dak toen ik on Juni zag dat Platinum games aan een Transformer game werkte.

Activision neemt Transformers: Devastation feedback mee naar toekomstige delen
Transformers: Devastation krijgt volgende week DLC
Review: Transformers: Devastation
De Transformers zijn terug met een launch trailer voor Transformers: Devastation