Het lijkt wel alsof Bethesda tegenwoordig erg weinig verkeerd kan doen. De ontwikkelaar en uitgever heeft met pareltjes als Skyrim en Fallout 3 de vorige generatie consoles naar een hoger niveau getild, zette een paar jaar geleden een nieuwe top-IP op de kaart (Dishonored) en probeert gamers met een nostalgisch kantje blij te maken met prima reboots van oudere franchises (Wolfenstein en hopelijk ook het aanstormende Doom). Bethesda wil echter nog meer doen dan dat.

In een interview met MCV gaf marketing baas Pete Hines indirect aan niet echt tevreden te zijn met het huidige releaseschema van het bedrijf. Het is de bedoeling dat Bethesda in de toekomst drie tot vier grote titels per jaar zal uitgeven en daar zijn ze op dit moment nog niet. De reden? Een gebrek aan ontwikkelaars die voor hen werken. Met maar zeven studio’s kan je slechts half zoveel werk verrichten als met veertien, aldus Hines. Klinkt als een oproep tot agressieve uitbreiding, als je ’t mij vraagt.

“We want to get to the point of regular releases, but we are not thinking: ‘What if we did eight or 10 games a year?’ That’s just not who we are or how we do things. I don’t think it’s necessarily the case that we are doing okay with seven studios, but if it was 14 we could do twice as much.”

Hines benadrukte tevens dat het niet de bedoeling was om zo snel mogelijk zoveel mogelijk bedrijven in dienst te nemen. De visie van Bethesda blijft uiteraard centraal staan en dat kunnen we alleen maar toejuichen.