Special: De sportgames van 2K Games voor dit najaar – 2K heeft voor volgend jaar twee in potentie erg sterke titels op de plank staan met Battleborn en Mafia III, maar dit najaar is de uitgever ook erg aanwezig. Ze leveren met de NBA 2K serie al jaren kwaliteit af en sinds een aantal jaar hebben ze de licentie van de WWE in handen. Op de Gamescom kregen we van beide games (WWE 2K16 en NBA 2K16) een presentatie te zien en zo vingen we een glimp op van wat we kunnen verwachten. Er werd vooral aandacht besteed aan features rondom de games en wat er nieuw is. Beide sportgames bespreken we vandaag in een duo-artikel.

WW2K 16 bevat 120 vechters

2K Games is nog niet zo lang eigenaar van de WWE-licentie en vandaar dat ze tijdens het ontwikkelingsproces, het afronden en het afleveren van een game een hoop leren. Ze hebben wel de ervaring van Yuke´s, die al jarenlang dit soort titels heeft geproduceerd, maar men leert nog steeds van de fans die WWE en WWE 2K een warm hart toedragen. De community had als wens dat er meer worstelaars in de game zouden zitten en daar is naar geluisterd. Het rooster van WWE 2K16 bestaat uit 120 worstelaars, waaronder ‘Stonecold’ Steve Austin, nieuwe worstelaars en veteranen, zoals The Undertaker. Alle worstelaars moeten natuurlijk zo authentiek mogelijk ogen en daarom zijn ze zo goed mogelijk naar hun evenbeeld nagemaakt en natuurlijk voorzien van persoonlijke kenmerken, zoals outfits en meer.

Er is dus een uitgebreid rooster beschikbaar en daarmee ook vele verschillende vechtstijlen. Ze hebben allemaal unieke vaardigheden en niet te vergeten, een eigen stijl in hoe ze de arena betreden. Op vlak van gameplay is er het nodige veranderd en verbeterd. Het vastpakken – ook wel grappling genoemd – is een punt geweest waar ze veel tijd en moeite in hebben gestopt om hier vooral meer variatie in te krijgen. De animaties moeten hierbij zoal vloeiender gaan, zodat het net wat beter oogt en aanvoelt. Verdere visuele optimalisaties waren te zien aan de gezichten, het haar en uiterlijke eigenschappen. Denk dan aan bepaalde uitdrukkingen die bekende worstelaars aan tegenstanders en het publiek tonen. Dit alles om een zo realistisch mogelijke WWE game te maken die het laatste deel overstijgt en tevens om er nog meer een show van te maken.

Visuele verbeteringen

Toen er daadwerkelijk gameplay werd getoond, waren de genoemde features goed terug te zien. Zo zagen we de worstelaars met elkaar in de clinch gaan en hierbij zagen we de fraaie gezichtsanimaties in actie. Je ziet echt wanneer worstelaars met pijn om moeten gaan en tonen zichtbaar hun emoties tijdens een worstelpartij. Er kwamen ook aardig wat gebaren voorbij, en dat doen ze natuurlijk om het publiek erbij te betrekken en ze op te jutten. Het gevoel van show was zeker daar, maar belangrijker nog is dat de game op grafisch vlak flinke stappen heeft gemaakt en dat is welkom, want daar schortte het nog een beetje aan in de franchise.

Op het gebied van gameplay lijkt er ook het één en ander aangepakt te zijn. Zo oogde het lopen in de ring een stuk minder houterig en op het moment waarop worstelaars in elkaar haken, ontstaat er een minigame. Hoe dit precies werkt, werd helaas niet uitgelegd, maar het zag er naar uit dat de analoge sticks hierbij snel heen en weer bewogen moeten worden. De worpen en andere acties gaan via de gebruikelijke knoppen en daar lijkt zo op het eerste oog weinig in veranderd te zijn.

Afsluitend kregen we naast wat nieuwe gameplaybeelden ook nog wat te horen over de modi die in de game zullen zitten. MyCareer keert terug en zal meer opties hebben in wat voor worstelaar je wordt. Je kunt braaf blijven of juist een donkere kant op gaan qua stijl en gedrag. 2K Showcase krijgt een flinke uitbreiding en ze lieten kort zien dat je hiermee heel wat historische gebeurtenissen kan herleven. Er wordt in WWE 2K16 ook een nieuwe modus geïntroduceerd, welke ‘Create it All’ heet. Hierin kun je jouw eigen WWE maken door worstelaars te selecteren, locaties en meer. Het is een modus waarin het vooral draait om wat je zelf wilt en zo kun je een eigen kampioenschap opzetten. Samenvattend ziet het er dus naar uit dat de gemaakte stappen zeker in de juiste richting zijn en dat WWE 2K16 meer een worsteltitel van formaat gaat zijn dan vorig jaar.

Van de ring naar de vloer van hout

De andere sportgame van 2K Games is NBA 2K16 en de ontwikkelaar achter de game, Visual Concepts, lijkt dit jaar hun serie nog verder te perfectioneren. De afgelopen paar jaren heeft de studio meerdere verbeteringen toegepast en zodoende een ontzettend sterke basketbalgame weten neer te zetten. Het vorige deel werd zelfs door een aantal media als beste sportgame benoemd. Als er iets is waar Visual Concepts goed in is, dan is het authenticiteit. De stadions, spelers, herkenbare bewegingen, het commentaar en de presentatie van de sport is uitmuntend te noemen. Dit jaar lijkt dat niet anders te zijn en ditmaal is regisseur Spike Lee ingehuurd om het thema rond het nieuwe deel vorm te geven.

Het thema is ´Be the Story´ en dat moet belichamen wat spelers in de NBA doormaken. De MyCareer modus was vorig jaar al een stuk beter dan het jaar ervoor, maar met de komst van Spike Lee moet dit nog diepgaander en interessanter worden. Hij zal onder andere helpen met het script en hoe je als rookie je eerste jaar in de NBA ervaart. Spike Lee heeft daarvoor ook samengewerkt met Anthony Davis en de MVP van het afgelopen seizoen, Stephen Curry. Samen met de regisseur wil men zo de MyCareer modus nog aantrekkelijker maken. Dit is iets wat we zelf toejuichen, want vorig jaar werd deze modus na een tijdje vrij eentonig. Welke verbeteringen of vernieuwingen we verder gaan zien in deze modus werd niet verteld, maar de betrokkenheid van een regisseur als Spike Lee kan zijn vruchten af gaan werpen.

We zouden heel graag willen vertellen wat er qua gameplay voor nieuwe features zullen zijn in NBA 2K16, maar daar kon men nog helemaal niets over vertellen, helaas. Toen we ernaar vroegen, kregen we als antwoord dat ze dat op een latere datum gaan vrijgegeven. Wel gaven ze informatie over de nieuwe online modus, 2K Pro Am. Hierin kun je samen met vrienden een team opzetten en van alles bepalen. Je kunt je thuishaven kiezen, hoe je logo eruit ziet, wat de kleuren van je outfit zijn en nog veel meer van dat soort details. Op deze manier wordt de multiplayer nog verder uitgebreid. Verder keert MyTeam nog terug en nu zullen de statistieken gebaseerd zijn op de vorm die de spelers in het echt op dat moment hebben. Of NBA 2K16 innovatieve features bevat of mooie vernieuwingen op het vlak van gameplay kunnen we dus nog niet zeggen, maar ondanks dat kan NBA 2K16 weer een fraaie basketbaltitel worden op basis van wat we al wel weten en gezien hebben.