Review: Tales from the Borderlands – Episode 4: Escape Plan Bravo – Na twee prima afleveringen en een geweldige derde aflevering is recent het vierde hoofdstuk verschenen van Tales from the Borderlands. Telltale Games heeft in de afgelopen afleveringen een tof en interessant verhaal weten neer te zetten dat naadloos aansluit bij het universum van Borderlands. Het bevat leuke personages, humor en af en toe actievolle momenten waarin je als speler snel moet handelen. De vierde aflevering, Escape Plan Bravo, neemt wat gas terug en spendeert meer aandacht aan de emotionele aspecten van bepaalde karakters. Of ze hierin geslaagd zijn en of deze aflevering wederom de moeite waard is, lees je hieronder in onze review.

Op naar Helios

In de eerste aflevering van Tales from the Borderlands werd duidelijk dat er een deal was gesloten over een ´Vaultkey´, maar dit liep flink uit de hand. De zogenaamde sleutel bleek hartstikke nep te zijn en via deze weg leerden we de hoofdpersonages Rhys en Fiona kennen. Beide personages haalden daarna het bloed bij de op macht beluste Vallory onder de nagels vandaan, die zich bedonderd voelde door de mislukte deal. In Escape Plan Bravo moet het duo samen met de hulp van vrienden ervoor zorgen dat Vallory toch toegang krijgt tot de grote, doch onbekende schat. Het probleem hierbij is dat de schat, of ook wel de Vault of the Traveler, die ze zoeken als een bal uit een flipperkast door het heelal kaatst. Om de paar minuten is deze ergens anders en alleen de koddige en kleine robot, Gortys, kan de loot lokaliseren.

Om ervoor te zorgen dat ze de locatie kunnen bereiken, heeft Gortys wel iets nodig dat uitgerekend op Helios ligt. Laat dat nu de thuisbasis zijn van Hyperion, waar Rhys als oud-medewerker niet naar terug kan gaan, maar het toch moet doen. Het team zet een uitgedacht plan op dat vervolgens in de aflevering niet de juiste uitwerking heeft. Niet erg voor jou als speler, want ze belanden namelijk in een aantal grappige en boeiende situaties. Deze aflevering heeft een wat lager tempo dan de vorige en richt zich meer op de emotionele banden tussen de verschillende personages. Zo zien we een kant van Fiona die we niet eerder zagen. De normaal harde dame toont in een gebeurtenis met Scooter namelijk haar zachte kant.

Lager tempo en sommige momenten sloegen niet aan

Hoewel Fiona worstelt met haar gevoelens in deze aflevering, moet ze ondertussen ervoor zorgen dat Rhys in het kantoor van Handsome Jack komt om daar een zeer belangrijk voorwerp te bemachtigen. Hiervoor moet ze zelfs een paar vervelende medewerkers van Hyperion rondleiden en vertellen hoe heldhaftig Handsome Jack was, terwijl ze niets van hem af weet. In dit gedeelte van de aflevering moesten we als speler de juiste keuzes maken met de antwoorden om zo de medewerkers tevreden te stellen, maar dit sloeg niet echt aan. Het tempo lag al minder hoog dan in de vorige afleveringen, maar dit stukje was toch iets misplaatst omdat het niet echt past bij wat Fiona verder allemaal beleeft in deze aflevering.

Rhys heeft in deze aflevering een tegengesteld en vrij komisch avontuur. Zo belandt hij in een shoot-out met Hyperion personeel, waar men alleen de vingertoppen gebruikt. Hierbij moesten we achter elkaar met de rechter analoge stick een richting aangeven of R2 gebruiken om deze shoot-out met de vingers tot een goed einde te brengen. Het doel was het verwijderde gezicht van een oude Hyperion collega terugvinden, met hilarische momenten als gevolg. Beide situaties (van Fiona en Rhys) waren iets afwijkend tijdens de zoektocht van het team, maar het gaf wel een leuke draai aan het geheel. De avonturen van Fiona waren dus emotioneler en die van Rhys zaten vol met humor. Vandaar dat een grappig gedeelte bij hem in onze ogen beter aansluit.

De oneliners en gezichtsuitdrukkingen

Humor en Borderlands zijn eigenlijk één en dat heeft Telltale Games ook weer in deze aflevering gestopt. Ieder personage heeft wel eens een passende gezichtsuitdrukking of grappige oneliner, waarbij die van Gortys in de ruimte ons vooral aan het schaterlachen maakte. We verklappen niet precies wat ze zei, want het is echt iets dat je zelf moet zien. Het toonde wel meteen met hoeveel finesse de studio werkt wat betreft presentatie, schrijfwerk en timing. Gortys is sowieso een verrijking geworden van deze episodische titel. De robot, die in de vorige aflevering werd ontdekt, heeft al voor veel komische momenten gezorgd. Dat deed Handsome Jack ook voorheen, maar in deze aflevering zagen we weer de duivelse kant van hem. Dit zorgde er bij ons voor dat we niet meer kunnen wachten tot de volgende aflevering.

Deze aflevering bevat weer een aantal situaties waarin je vlot moet handelen met de analoge sticks, face buttons en/of triggers. De voice-acting in de conversaties is vertrouwd en van een hoog niveau, dus dat zit wederom goed. In vergelijking met de andere afleveringen is er dit keer wel wat minder ruimte voor exploratie, want er waren maar een paar momenten waarop we als speler echt iets moesten onderzoeken. Het tempo ligt ook wat lager door de hele aflevering heen en doordat we af en toe wat simpele acties moesten ondernemen, was het bij elkaar minder sterk dan de vorige aflevering. De beleving vanuit Fiona voelde soms te geforceerd aan tijdens emotionele momenten en om die reden is Escape Plan Bravo wel vermakelijk, maar wat uit balans. Desondanks hebben we ons verder prima vermaakt en bleef het verhaal met de personages boeiend tot het einde. Hoe het gaat aflopen, is wazig en er was niet eens een indicatie daarvan, waardoor we nog meer uitkijken naar de laatste aflevering.

• Hilarische momenten
  • Eigen avonturen Fiona en Rhys
  • Verhaal blijft boeiend