Review: LittleBigPlanet 2 – Media Molecule heeft met LittleBigPlanet een goede beurt gemaakt bij de gamers met een PlayStation 3. De game waarbij je zoveel zelf kan creeren als je maar wilt is een enorme hit gebleken en daarom is er destijds ook een versie voor de PSP gekomen. Gelukkig is het daar niet bij gebleven, want LittleBigPlanet 2 ziet op 21 januari aanstaande het licht. Wij hebben de game alvast mogen spelen en nu rijst natuurlijk de vraag bij jullie: kan LBP 2 het succes van het eerste deel ontstijgen? Lees nu snel deze review en je komt er vanzelf achter!

Singleplayer

LittleBigPlanet 2 bevat totaal 30 nieuwe levels die het verhaal vertellen over de Negativatron, een verschrikkelijk monster dat alle geluk uit de wereld wilt zuigen. In het verhaal kruip je in de huid van Sackboy en reis je de hele wereld af om de Negativatron te verslagen en de wereld te redden van dit gemene monster. Het avontuur begin je samen met allerlei maffe figuren die je helpen om de levels door te komen. Het doel is om de Negativatron weg te jagen en de wereld weer te vullen met geluk.

In het verhaal zijn vele extra’s te vinden en er is een grote verzameling aan kleren, stickers en accessoires. In het loop van het verhaal verzamel je steeds meer van dit soort dingen zodat je jouw Sackboy een persoonlijk tintje kunt geven. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in LittleBigPlanet 2. Voorwerpen die je in het verhaal gevonden hebt, kun je later gebruiken voor je eigen levels.

In de eerste levels is het nog allemaal vrij makkelijk, maar na een paar levels gespeeld te hebben zul je zien dat het toch wel aardig lastig kan worden. Door het vele gespring, geslinger en gestuiter wordt het er zeker niet makkelijker op. Gelukkig zijn er onderweg vele checkpoints waardoor je niet het probleem krijgt dat je een heel stuk opnieuw moet gaan spelen. Doordat er steeds moeilijkere uitdagingen voorbij komen, zul je steeds beter je best moeten doen om een level met een goede score te voltooien.

Naast de 30 levels die je kunt spelen, zijn er ook nog ‘Versus levels’ beschikbaar die je samen met je vrienden of familie kunt spelen. Deze levels zijn speciaal gemaakt om te strijden tegen andere spelers en kunnen gespeeld worden met drie andere spelers, zowel online als offline.

Creëren van eigen levels

Alle levels zijn stuk voor stuk prachtig gemaakt en wat zeker een pluspunt is dat er veel meer variatie inzit dan in het eerste deel. Net zoals in het eerste deel heb je ook in het tweede deel toegang tot meer dan 3,5 miljoen levels die zijn gemaakt door de community. Hierdoor heb je na het uitspelen van het verhaal nog genoeg levels over om te spelen. Alle community levels van deel één zijn namelijk ook te spelen in deel twee.

Voor het maken van levels is een zeer uitgebreide level editor te vinden in de game waarmee je compleet nieuwe games kunt maken. In het eerste deel was het nog een hele klus om een goed level neer te zetten, in het tweede deel heeft Media Molecule er voor gezorgd dat het veel makkelijker is. Het is nu mogelijk om een soort microchip aan voorwerpen te binden waardoor het gemakkelijker is om het gedrag van dit voorwerp aan te passen. Het zoeken van een tutorial is ook veel makkelijker geworden. Je hoeft nu niet meer langs elk voorwerp te gaan om hulp te krijgen, alle tutorials staan nu gewoon in een lijst. Het is ook mogelijk om nu voiceovers te maken met een microfoon en je hebt de mogelijkheid om je eigen deuntjes te creëren.

Het maken van eigen levels is niet voor iedereen weggelegd, er zit nog een hoop tijd in om een prachtige level te creëren. Zoals we hebben kunnen zien bij het eerste deel zijn er mensen die prachtige levels kunnen maken. Ook in de beta van LBP 2 zijn al prachtige creaties voorbij gekomen. Door de creaties die we momenteel in de beta versie zien zal het ons dan ook niets verbazen dat we al snel prachtige creaties kunnen verwachten die gemaakt zijn met de verbeterde level editor.

Wanneer je een level gemaakt hebt, kun je deze met één druk op de knop publiceren en dan kan je het level nog een kleine omschrijving en logo geven. Wanneer je zelf op zoek gaat naar levels kun je levels een hartje geven, creaties van een specifieke maker bekijken en kun je bekijken welke levels diegene een hartje heeft gegeven. Media Molecule heeft ook een speciale website opgericht om te zoeken naar levels en is te vinden op LBP.me.

Gameplay

Ook dit deel speel je in een soort 2D stijl waarbij je aan het ene eind van een level begint en bij het andere einde weer eindigt. Onderweg kom je verschillende obstakels, vijanden en uitdagingen tegen die het behoorlijk lastig kunnen maken om het einde van de level te halen. Er zijn vele zeepbellen te vinden die extra punten of geheime prijzen opleveren. Elke level is met maar liefst vier personen te spelen waardoor je goed moet samenwerken om het einde van een level te bereiken.

In deel twee zijn een hoop nieuwe gadgets te vinden. Zo heb je nu een soort van grapplinghook die je kunt gebruiken om van de ene naar de andere kant te slingeren. Deze grapplinghook is op verschillende plekken in het level beschikbaar. Ook heb je nu een handschoen waarmee je zware voorwerpen mee kunt oppakken en gooien.

Bij het eerste deel werd er veel geklaagd over het springen, het was allemaal een beetje ‘te zweverig’. Het is opvallend dat het in dit deel nog steeds hetzelfde is. Het is nu gelukkig wel mogelijk om tijdens het maken van levels zelf te bepalen hoe je personage springt.

Playstation Move?

Op de vraag of LittleBigPlanet 2 ook ondersteuning heeft voor de Playstation Move kunnen we heel kort zijn: Nee! De game gebruik de Playstation Move controller nog niet, maar ondersteund het voor toekomstige toevoegingen. Op de disc is wel een Move game te vinden genaamd Sackboy’s Prehistoric Moves (ook te vinden in de Playstation Store) maar daar is ook alles mee gezegd.

Media Molecule heeft weer een pracht van een game ontwikkeld. Het blijft een geweldige game om samen met je vrienden of familie te spelen. De singleplayer bevat veel meer variatie dan het eerste deel en de vele nieuwe gadgets maken het alleen maar leuker. LittleBigPlanet 2 zal het vooral moeten hebben van de levels die de community gaat maken. Ook al ben je nooit van plan om zelf levels te creëren, blijft het nog een hele klus om alle prijzen, accessoires en stickers te vinden.

• Zeer uitgebreide level editor
  • Multiplayer met vier personen
  • Grote hoeveelheid levels beschikbaar