Review Nail’d -In 2011 staan er een heleboel racegames in de planning, maar er zijn er maar weinig uitgekomen. Daarom komen uitgever Deep Silver en ontwikkelaar Techland met nail’d, Volgens hun moet nail’d  een vernieuwende racegame worden met heel veel snelheid en off-road maps wat spectaculair en verrassend moet zijn. Blijkbaar zijn er heel veel mensen geïnteresseerd in deze race game want de demo is ondertussen al 300.000 keer gedownload. Maar is de volledige game ook de moeite waard om te kopen? Dat lees je in deze review.

Sfeer

Als je nail’d voor de eerste keer in je PlayStation 3 opstart krijg je na wat logo’s van de ontwikkelaar Techland en uitgever Deep Silver een fantastische soundtrack te horen. Nail’d heeft gekozen voor een soundtrack met heel veel heavy metal muziek, met daarin bekende artiesten in de rock wereld zoals Slipknot, Backyard Babies en Queens Of The Stone Age. Ook heeft de ontwikkelaar van nail’d zelf een band gemaakt met daarin grote namen uit de rock wereld. Nail’d wil met de soundtrack dus flink over-the-top gaan.

En dat de ontwikkelaars over-the-top wil gaan met nail’d kun je ook merken aan de snelheid en de maps in nail’d. Nail’d is namelijk een supersnelle racegame waar je met je opgespaarde turbo ‘boost’  flink gas kunt geven. Nail’d heeft ook hele grote maps met overal vliegtuigen, treinen, grote vrachtwagens, grote sprongen in de lucht of scherpe bochten die zomaar vanuit het niets komen. Op het eerste gezicht lijkt nail’d een hele leuke race game te worden maar schijn bedriegt…

Teveel bugs en problemen

Nail’d heeft namelijk last van bugs en heel veel overige problemen. Zo heb je in nail’d bepaalde maps waar je vanuit het niets crasht, zie je soms niet duidelijk waar je moet landen als je hoog in de lucht bent, zit je zomaar ergens vast en zie je soms ook niet duidelijk of er ergens een scherpe bocht is. Bij sommige maps is dat een kwestie van gewoon leren en doorgaan maar het blijft irritant als je onverwachts crasht, zeker als je met grote snelheid zit te racen.

Bij sommige maps heb je het geluk dat je geen problemen hebt zoals eerder vermeld. Hierdoor kan je genieten van de snelheid en de maps die je hebt in nail’d. Maar voor de mensen die houden van een grote uitdaging moeten teleurgesteld zijn, de A.I. is behoorlijk slecht in nail’d. Je kunt in nail’d met gemak flink gas geven en zonder moeite 30 seconden afstand hebben tussen jou en de tegenstanders achter je. Hierdoor is nail’d totaal niet uitdagend en voelt nail’d meer aan als ‘verkenning’ spel dan een racegame. Je kunt in nail’d ook niet de moeilijkheidsgraad veranderen en het lijkt dat de A.I. totaal niet moeilijker wordt als je steeds meer missies uitspeelt in de Tournament van nail’d. Omdat de tegenstanders niet uitdagend zijn en er veel bugs zijn heeft nail’d geen replay value en niet geschikt om ‘zomaar’ in de avond te spelen.

Een andere probleem is de multiplayer. De multiplayer van nail’d wordt nauwelijks gespeeld. Van de twee weken dat we nail’d hebben gespeeld was het maar één keer mogelijk om iemand te vinden in de multiplayer van nail’d. De persoon die we hebben gevonden komt uit Australië en opvallend genoeg werkte alles perfect. Er was weinig tot geen lag en het was bovendien veel leuker om de multiplayer te spelen dan de singleplayer.

En alsof we nog niet genoeg problemen hebben heeft nail’d ook last van overdreven motion blur. Dit betekent dat alles heel wazig is op het scherm. Dit is erg irritant als je op zeer snelle snelheid gaat racen en minder snel kan inschatten hoe scherp een bocht is. Na een tijdje krijg je zoveel last van de wazige beeld dat wij er zelfs hoofdpijn van kregen. Alles bij elkaar opgeteld is de pret ver te zoeken in nail’d.

Snel, sneller, snelst

Het is best jammer dat nail’d zo veel problemen heeft, want nail’d is zonder alle problemen of slechte tegenstanders eigenlijk best een leuke racespel. Nail’d is een spectaculaire game met heel wat grote maps met heel veel details. Zo heb je heel wat momenten dat je hoog in de lucht bent en zie je een hele grote woestijn of bos. Als je toevallig in de lucht bent kun je ook stunts doen. Als je een goede stunt hebt gedaan krijg je nitro. Hierdoor kan je heel snel scheuren door de mappen en heel makkelijk je tegenstanders inhalen. Maar kijk uit dat je niet te snel rijd, want als je niet oplet kan je crashen in de hele scherpe bochten die nail’d heeft. Hierdoor moet je altijd opletten wat er gebeurd in nail’d, als je eventjes niet oplet kun je heel makkelijk crashen.

Op het eerste gezicht lijkt nail’d eigenlijk niet eens zo slecht. Het mag dan wel een game zijn zonder mega-budget, maar met een overweldigende soundtrack, spectaculaire maps en grote snelheden lijkt nail’d op het eerste gezicht geen slecht spel. Echter zodra je gaat racen in nail’d begint de teleurstelling. Als je een tijdje nail’d speelt weet je, voordat je gaat racen, al twee dingen: Of je gaat winnen met stip op nummer één vanwege de slechte tegenstanders, of je gaat eindigen op de allerlaatste plaats vanwege de vele bugs en problemen. Als je daarbij optelt dat de multiplayer van nail’d nauwelijks wordt gespeeld kom je tot de conclusie dat nail’d lang niet zo leuk is als het lijkt.

• Grote mappen
  • Heel veel snelheid
  • Goede Soundtrack