Review Crysis 2 – Tijdens de E3 van 2009 kwamen Crytek en Electronic Arts met een toch wel vrij onverwachte aankondiging. De first-person shooter serie Crysis zou een vervolg krijgen, welke ook voor het eerst voor de gameconsole zou verschijnen. Nu twee jaar later is de game eindelijk in de winkelrekken verschenen. Natuurlijk staat Crysis bekend vanwege zijn prachtige graphics, maar maar merk je het wel bij de PlayStation 3 versie? Dit omdat de PlayStation 3 versie wordt beschreven als de ‘slechtste’ versie van de drie. En is deze veelbelovende Crysis 2 een game die zich gewoon op de graphics heeft gefocust en er zo maar snel een singleplayer en multiplayer aan heeft toegevoegd? Deze vragen worden beantwoord in onderstaande review.

Het verhaal

Het verhaal in Crysis 2 speelt zich af in het jaar 2023 en vind plaats in New York. De game start met een televisie-uitzending over het veelbesproken ‘Manhatten’ virus, welke duizenden mensen heeft geïnfecteerd. Ook gaan er geruchten de ronde dat zeer binnenkort misschien wel eens een alien-invasie zal plaatsvinden in Manhatten. Het verhaal begint wanneer de marinier Alcatraz samen met zijn volledige team in een duikboot zitten en worden aangevallen door één of ander onbekend ruimteschip.

Als enige overlevende word Alcatraz gered door Prophet (bekend van deel één) die hem vervolgens naar een andere plek brengt. Iets later word je wakker en blijkt dat jij plotseling in de Nanosuit 2.0 zit, in een flash-back verteld Prophet dat ook hij is geïnfecteerd door het beruchte virus en dat hij genoodzaakt is om het pak aan jou te geven. Het enige wat hij je nog meegeeft zijn de woorden: “Find Gould”.

Het verhaal uit Crysis 2 is op zich wel boeiend, het enige probleem is dat er ontzettend veel tegelijk gebeurt. Dat zorgt er dus jammer genoeg voor dat je eigenlijk snel de draad kwijt bent. Ook krijg je in het begin geen enkele uitleg wat er precies in deel één is gebeurt en wordt er nauwelijks iets uitgelegd over het virus en de invasie. Ondanks dit toch wel vrij ingewikkelde verhaal hebben we ons wel ontzettend vermaakt met Crysis 2. Door de singleplayer op de ‘normale’ moeilijkheidsgraad uit te spelen, welke trouwens al best wel moeilijk is, ben je al snel een dikke tien uur bezig. Dus buiten het iets wat ingewikkelde verhaal, is deze singleplayer echt wel een aanrader als je nog eens op zoek bent naar een goede singleplayer game.

Nanosuit 2.0

Iets waar het in Crysis 2 toch vooral om gaat is het befaamde Nanosuit 2.0. Dit toch wel zeer speciale pak zorgt ervoor dat je sneller kan lopen, ontzettend hoog kan springen, onzichtbaar kan worden en nog zoveel meer. Het zorgt ervoor dat je de game altijd anders kan spelen. In het begin is het zeer hard aanpassen en toch wel wat ingewikkeld hoe alles precies in zijn werk gaat, maar op zich is het gewoon een kwestie van tijd voordat je alles onder de knie hebt. Eénmaal als je alles onder de knie hebt kan je op heel wat verschillende manieren je vijanden onder handen nemen.

Heb je bijvoorbeeld eens zin om in Stealth style je vijanden neer te halen, dan maak je jezelf onzichtbaar en haal je alle vijanden in stilte neer door een brute melee aanval. Of heb je liever zin om eens hard te gaan knallen, dan zet je gewoon de armor mode van je Nanosuit aan, zodat je extra goed tegen kogels kunt en ga je vervolgens een gigantisch vuurgevecht tegemoet. Dit zijn maar enkele voorbeelden van hoe je het kan aanpakken.

Crysis 2 bied zoveel leuke mogelijkheden om de levels en je vijanden aan te pakken, wat er dan ook voor zorgt de dat replay-waarde van de singleplayer dan ook ontzettend hoog is. Tevens zijn er ook ontzettend veel collectibles die je kan verzamelen door de singleplayer heen, zoals New York souvenirs en dog tags wat de replay-waarde ook alleen maar vergroot.

De grafische pracht van Crysis 2

De Crysis serie staat voornamelijk bekend vanwege de ongelofelijke grafische pracht. In Crysis 2 wordt de nieuwe game-engine die door Crytek zelf is ontworpen voor het eerst gebruikt, namelijk de CryEngine 3. Hoewel volgens vele mensen de PlayStation 3 versie de ‘minst’ goede versie is qua graphics, kunnen we jullie allen toch verzekeren dat Crysis 2 er echt wel adembenemend uitziet! De omgevingen zien er fantastisch uit en de bijzonder goede lichteffecten vallen ontzettend hard op. Zo zien bijvoorbeeld de ontploffingen er super-realistisch uit.

Maar hoewel het er grafisch adembenemend uitziet, kwamen we toch nog heel af en toe enkele kleine bugs tegen. Zo zie je bijvoorbeeld een vijand naast je staan die je wilt neerknallen en een second later is deze spoorloos verdwenen, of dat je van wapen wilt verwisselen en dat je plotseling geen wapen meer hebt. Ook liep de framerate op sommige momenten niet echt helemaal zoals het hoorde te zijn.

Maar buiten deze kleine problemen, welke we trouwens niet zo veel tegenkwamen, hebben we weinig negatiefs te zeggen over de gamel zelf. Ook op de muziek die gebruikt wordt in het spel is zeer weinig aan te merken, deze zorgt namelijk heel goed voor een spannende sfeer en is ontzettend aangenaam om naar te luisteren.

De mutliplayer

Na zo’n ontzettend vermakende singleplayer waren we al bijna vergeten dat er ook nog eens een heuse multiplayer aanwezig was. De multiplayer deed ons persoonlijk toch wel vrij hard denken aan Call of Duty: Modern Warfare 2 en Black Ops… maar dan met een Nanosuit. Het systeem zoals Create-A-Class, perks, en verdere zijn vrijwel hetzelfde als in Call of Duty, wat dus niet zo ingewikkeld is. Ook verdien je weer punten door te levellen welke je dan kan uitgeven aan nieuwe wapens, attachments en nog heel wat meer.

De game beschikt momenteel over twaalf verschillende multiplayer maps welke bijna allemaal gebaseerd zijn op levels uit de singleplayer, sommige zijn zelfs identieke kopieën. Je kan met maximaal twaalf  man online spelen in één spel en hebt heel wat verschillende spelmodi.

Je hebt namelijk zes verschillende spelmodi zoals onder ander de klassieke team deathmatch en free-for-all. Als je voor het eerst de Crysis 2 multiplayer start, is het natuurlijk ook in de multiplayer weer een beetje wennen met de Nanosuit en hiervoor heeft Crytek iets leuks bedacht. Zodra je een spelmodus aanduid kan je kiezen voor ‘New Recruit’; dit zorgt ervoor dat je enkel in een lobby terecht komt met mensen onder level 10, wat er dus voor zorgt dat je zo makkelijk de maps leert kennen en zo ook weer leert omgaan met de Nanosuit.

Iets wat we misschien toch ook wel een klein beetje spijtig vonden was dat er geen splitscreen multiplayer aanwezig was in de game, wat het allemaal nog leuker had kunnen maken. Dat is het enigste echte minpunt en voor de mensen die Call of Duty of Killzone 3 even beu zijn, is ook de multiplayer van Crysis 2 een dikke aanrader.

We hebben er misschien lang op moeten wachten maar hij is er eindelijk, en ditmaal voor het eerst op de consoles. Crysis 2 ging zelfs al onze verwachtingen te boven, de adembenemende graphics ontzettend leuke multi- en singleplayer (hoewel het verhaal wat ingewikkeld is). Buiten de zeer kleine minpuntjes hebben we eigenlijk bitter weinig aan te merken op deze game en gaan we nog heel wat uren met deze game doorbrengen.

• Ontzettend leuke singleplayer
  • Zeer leuke multiplayer
  • Nanosuit 2.0