http://playsense.nl/images/file/img_55e053c345b1b.jpg

Dit najaar zul je heel wat folders en aanbiedingen voorbij zien komen waarin gloednieuwe games voor superlage prijzen aangeboden worden. Er komen dit najaar een hele hoop games uit en dus is het slim als je let op de portemonnee. Als je kijkt naar wat er aan releases uitkomt voordat de kerst begint, zou je haast je baas bellen om te vragen of er ruimte is om over te werken, want het worden dure maanden.

Neem het lijstje er maar eens bij en je ziet bijvoorbeeld een Call of Duty: Black Ops III, Need for Speed, Metal Gear Solid V, Just Cause 3, Rainbow Six: Siege, Assassin’s Creed: Syndicate, Mad Max, FIFA 16, PES 16, Tony Hawk 5, NBA Live 16, NBA 2K16, Uncharted: The Nathan Drake Collection, WWE 2K16 en Star Wars Battlefront. Nu hoef je natuurlijk niet alles in één keer te kopen, maar in drie maanden tijd zijn dit een hele hoop in potentie goede titels en dan hebben we niet eens alles opgenoemd wat er uitkomt.

Game Mania is een winkelketen die menig gamer ongetwijfeld kent en ook waar menig gamer van weet dat ze over het algemeen duurder zijn dan andere winkels. Game Mania hanteert in principe adviesprijzen en geeft je de mogelijkheid de prijs te drukken door tweedehands games in te leveren. Tom Hendrikx, de conceptmanager bij Game Mania, laat weten niet mee te doen aan het stunten met de prijs van nieuwe releases. Hij noemt dit ‘paniekvoetbal’ en ziet er geen heil in om mee te gaan met prijsstunters zoals de MediaMarkt.

“Wij zijn absoluut geen prijsbrekers”, zegt Tom Hendrikx, “Nieuwe games worden bij ons niet voor bodemprijzen verkocht. Dat kunnen we ook niet. Game Mania laat zich niet verleiden om paniekvoetbal te spelen.”

“We hebben een langetermijnvisie en stunten met prijzen doe je vooral voor de korte termijn. Het is niet onze doelstelling om van Game Mania de goedkoopste te maken. Klanten hebben andere voordelen. Ik noem bijvoorbeeld exclusieve pre-order bonussen en een tweedehands aanbod. Het zit niet in ons bloed om onze strategie om te gooien als de concurrentie gek begint te doen. Wij blijven onze eigen koers varen.”

Zijn visie is dus erg duidelijk, hij hoopt met de strategie van exclusieve pre-order bonussen en een tweedehands aanbod toch klanten te lokken. Ook zijn het vooral ouders met kinderen die bij Game Mania games als cadeau voor hun zoon of dochter kopen, omdat ze hier meer advies kunnen verwachten dan bij bijvoorbeeld een MediaMarkt. Een voorbeeld van pre-order bonussen is de onlangs gelanceerde Fallout 4 actie, waarbij je kans kunt maken op een flesopener wanneer je flessendoppen inlevert.

Zoals al eerder vermeld, moet Game Mania het ook vooral hebben van de ‘Used Games’-sectie, waar je tweedehands games kunt kopen en verkopen. Dit werkt vaak minder omslachtig dan via Marktplaats, alhoewel je bij Game Mania wel minder geld terugkrijgt voor je oude games. Het is natuurlijk nog maar de vraag of dit model stand houdt bij de volgende generatie gameconsoles, aangezien het streamen van games ook steeds meer vordert op technisch vlak (PlayStation Now bijvoorbeeld). Het digitaal aanschaffen van games moest met deze generatie consoles ook echt een lift krijgen, maar trage downloadsnelheden en enorme groottes houden dit nog een beetje tegen. Ook liggen de prijzen van de digitale games vaak erg hoog, soms zelfs nog hoger dan bij een winkel die het duurst de fysieke versie aanbiedt.

Met de visie van Tom Hendrikx hebben mensen de keuze om of bij Game Mania te kopen en gebruik te maken van de pre-order bonussen en het inleveren van games om de prijs te drukken, of hun games tegen lagere prijs in te kopen zonder deze voordelen bij een MediaMarkt of soortgelijke te hebben.