Jouw mening: De meeste games zijn tegenwoordig te makkelijk – Zoals elke week is het ook deze keer weer raak en presenteren we je hier een nieuwe Jouw mening. Ditmaal gaan we voor een onderwerp dat al even op de plank ligt en waarvan we erg benieuwd zijn hoe jullie hier tegenaan kijken. Deze keer willen we namelijk eens de gemiddelde moeilijkheidsgraad van games onder de loep nemen. We nemen uiteraard weer een stelling in en die luidt dit keer: “De meeste games zijn tegenwoordig te makkelijk”.
Waar te beginnen? Nou, bijvoorbeeld bij de wijze waarop wij in de games van tegenwoordig nieuw leven bijgevuld krijgen. In veel games uit het verleden was het zo dat je pas je leven bij kon vullen wanneer je bijvoorbeeld medische pakketjes ging verzamelen. Tegenwoordig bieden veel games je de gelegenheid om in de meest hectische momenten te schuilen achter een object om op die manier je leven automatisch weer aan te vullen.
We worden als gamers tegenwoordig dus meer bij het handje gehouden en dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de gemiddelde moeilijkheidsgraad van veel games. Het instapniveau ligt vaak niet al te hoog, ongetwijfeld bedoeld om het voor zoveel mogelijk gamers (jong en oud) aantrekkelijk te maken om deze games te spelen. Er zijn echter wel degelijk ook uitzonderingen op de regel, zoals de verschillende games uit de Souls franchise.
Zoals een aantal van jullie wellicht zelf hebben ondervonden, zijn dit games waarin je minder bij de hand wordt genomen en waarin je ook veelvuldig het loodje zal leggen. Daarnaast heb je nog games van vroeger die gebundeld worden en nog steeds een vrij hoge instapdrempel kennen. Neem bijvoorbeeld de Mega Man Legacy Collection, waarvan ook wij hebben ondervonden dat je die niet zomaar even uitspeelt.
Er zijn natuurlijk nog veel meer argumenten te bedenken waarom games van tegenwoordig ‘te makkelijk’ zijn, al kan het natuurlijk ook zijn dat jij hier anders over denkt. Misschien vind je het juist wel leuk om alleen maar games te spelen die een wat hogere instapdrempel kennen of zet je, ongeacht welke game je speelt, de moeilijkheidsgraad gelijk al omhoog. Dat kan natuurlijk ook.
We laten vanaf hier het woord dan ook aan jullie en we zijn erg benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp. Drop dus vooral je mening in de reacties onder dit artikel, zodat we er weer een gezellige discussie van kunnen maken.
O man vroeger ……… op m’n mega drive sonic spelen . Als je in level 10 af ging moest je helemaal weer opnieuw beginnen en was je zo weer een uur verder
Gameplay is in de loop der jaren idd flink veranderd. Chapter select, auto save, dood ga je gewoon weer verder met alles wat je al had. Wat ik veel vervelender vind is dat je vaak low powered begint en iets moet verzamelen om te levellen door het spel te spelen. Ben je eenmaal max level, is het spel afgelopen… dat vind ik zonde! Te makkelijk? Ik zeg probeer het eens op de moeilijkste setting te spelen 😉
Makkelijk? Nee.
The witcher 3 is er een voorbeeld van.
Snap er helemaal geen $#& van.
Interface te moeilijk, en veels te veel info naar je kop in 1 x.
Vermakend? Ja. Zeker weten.
Spellen zijn zo moeilijk als je zelf wilt (online uitgezonderd)
Je kan bij veel spellen de settings verranderen om een spel op die manier makkelijker te maken. Maar laten we erbij zeggen dat de “save-optie” een hele verbetering is tegenover vroeger
Als je Vroeger wilde saven moest je pen en papier pakken dat mis ik erg nu is het gewoon ff save drukken en klaar beetje jammer en te makkelijk. Nu kan je unprepared zonder pen en papier gaan gamen das echt bullshit
Vroeger had je Super Mario: Lost levels… Die was pas pittig! Vanaf MegaMan 2 werden ze ook per deel moeilijker..
Dark Souls is tegenwoordig nog 1 van de weinige games met een pittige moeilijkheidsgraad
Zelfs de Veteran mode van Call of Duty is een eitje
Ben het dus wel degelijk met deze (leuke) stelling eens!
@NL-3rR0r-NL: dat hele verhaal is soms lastig te begrijpen als je de vorige games niet gespeeld heb.lees nu de boeken en begrijp nu alles beter.
@G-vrus: Zoekt zijn ‘dochter'(hij aanschouwt haar als haar dochter). Ze is op de vlucht want de evil guy wil haar pakken en jij loopt de feiten eigenlijk achterna. Kort maar de algemene samenvatting
@84.241.209.xxx: Zijn dochter*
Games als gta 5 en the last of us stellen kwa moeilijkheidsgraad echt geen ene zak voor. Een game als the witcher is dan weer totaal ongebalanceerd. Het begin is het moeilijkst omdat je je igni’s nog niet heb geuprade, daarna loop je door het spel heen, tot je opeens een totaal onmogelijk te verslaan monster tegen komt. Maar goed persoonlijk wil ik wel uitdaging om zo voldoening te halen als ik win, maar heb ook een scheit hekel aan dood gaan en dat stuk opnieuw doen, maar ik kan dan wel weer genieten van bloodborne.
Vroeger was alles veel moeilijker .
Kennen jullie Spelunky? Succes met dat uit te spelen.
@86.86.57.xxx:
Had ik met de bonus levels, waarbij je maar 1 kans kreeg om een chaos emeralds te winnen. (Sonic 3)
De eerste paar bonus levels zijn nog te doen, maar naar verloop werden ze groter en lastiger.
Helaas heb ik ze nooit allemaal gehaald.
Had graag super sonic willen zijn.
Ik was 8 – 9 toen ik een NES kreeg. T waren andere tijden. Je moest gewoon maanden met een spelletje doen maar er paste maar voor 4 uur spelen op zo’n cassette. Dus om er toch maanden mee te kunnen spelen maakte ze t moeilijker. Wat zat je dán met klamme handjes als je na al die maanden eindelijk eens een level verder kwam.
Super Mario Bros 2 en 3 waren mooie voorbeelden. En dan kon je tegen je vriendjes vertellen hoe level 6 er uitzag.
Nu is t anders. De wereld om ons heen gaat sneller. Veel sneller. En na een maand een spel spelen hebben de meeste t wel weer gezien. In die tijd moet t mogelijk zijn geweest t spel uit te spelen terwijl de werelden veel groter zijn.
Dus ja t is veel makkelijker nu. Maar dat past bij de tijd waarin we snel een spelletje willen spelen.
Vroeger bij GTA kon je geen levels skippen, maar moest je ze echt halen anders kwam je niet verder. Dit was wel eens frustrerend, maar als je ze dan eenmaal haalde was je ook heel erg blij. Bij GTA5 haal je elk level in de eerste keer of de tweede keer dat je hem speelt. Je hoeft niet echt meer je best te doen. Gelukkig hebben nu de meeste spellen wel een multiplayer, maar dat is toch anders.
@86.86.57.xxx: Dat waren nog eens tijden! -;) @JaHe: Is inderdaad iets wat ik zelf ook steeds meer probeer. -:) @NL-3rR0r-NL: Je kan het in veel gevallen voor jezelf inderdaad moeilijker maken. @24.132.148.xxx: Lol-:)@DennissDH: Thanks collega! -:) Games zijn er naar mijn idee over het algemeen niet moeilijker op geworden, enkele uitzonderingen daargelaten. @82.74.151..xxx: Over The Witcher III kan ik niet meepraten, nog niet gespeeld. The Last of Us wordt overigens een stuk pittiger wanneer je moeilijkheidsgraad flink omhoog schroeft. Bloodborne is, zo heb ik mij laten vertellen, ook bepaald geen makkelijke game. @tyger1: Vroeger waren veel games inderdaad behoorlijk moeilijk! @Stukje-Appel: Dat is ook bepaald geen game die je zomaar eens even uitspeelt he! -;) @Casartelli: Er zit wel iets in, in hetgeen jij zegt. Vind je het jammer dat veel games tegenwoordig in de geest van deze tijd worden ontwikkeld? @ThatCrazyDutchDude: Bij GTA vind ik het tegenwoordig wel lekker dat de actie zo aan 1 stuk door loopt. Alleen de uitdaging is er wat mij betreft inderdaad wel minder op geworden.
@ThatCrazyDutchDude: o anderen gta heb nooit uit gespeelt omdat ik niet kan vliegen knal steeds tegen huis of boom of zo aan ook met gta 5 zelfde 😛
de gameplay is sowieso veranderd. Ik herinner me nog uit de amiga periode dat ik maanden bezig kon zijn met een spel. En dat voor een spel van maar een paar Mb.
En alhoewel ik hou van een mooi grafisch spel vindt ik dit vaak toch ten koste gaan van de gameplay en storytelling.
Heb het idee dat de hardware van destijds ook beter geschikt was voor moeilijke games. Hoe vaak ik als klein ventje m’n (S)nes controller niet op de grond gooide als ik wéer dood ging en helemaal opnieuw moest starten haha …
Moet zeggen nu ik wat ouder ben (30+) zet ik bepaalde games sowieso een graadje lager qua moeilijkheidsgraad, bepaalde games zijn al zo’n belevenis en er gebeurt zoveel op het scherm tegenwoordig (ouwe lul hehe) dat ik niet geheel gefocust ben op hetgeen ik op dat moment moet uitvoeren.
Maar de games (in de breedte) waren vroeger inderdaad moeilijker, sommige frustrerend lastig en een enkeling amper uit te spelen haha.
@taart0001:
Nee hoor. Hoort er bij. Ik ben t nu zelf ook vaak snel zat. In die tijd was alles gewoon heel rustig en langzaam. Als er nieuws zag je dat de volgende dag in de krant.
bloodborn te gemakelijk dark souls 2 gemakelijk ????
The witcher 3 die is wel niet zo moeilijk .
Over het algemeen waren de games vroeger moeilijker. Als je game over was, was je ook echt game over en moest je overnieuw beginnen. Ik heb de C64, SNES en PC als spelcomputer gehad. Na jaren weer ingestapt op de console markt met de PS3 en nu PS 4.
Ik vind het geen probleem dat de spellen nu makkelijker zijn (op uitzonderingen na natuurlijk). Het is nu meer een belevenis c.q. verhaal geworden. Dan vind ik het fijn dat het verhaal een beetje loopt en niet telkens weer opnieuw begint 😉
Moeilijk of frustrerend , zijn voor mij 2 verschillende dingen.
Vind moeilijke een uitdaging die leuk kan zijn.
Maar frustrerend word rage quit , en niet meer spelen.
Demon souls en dark souls 1 en 2 uitgespeeld.
Maar bloodborne ben gestopt , die game verplicht je 1 speel wijze , parry en wegspringen.
Wacht wel op dark souls 3 , zodat ik kan spelen zoals ik zelf wil.
Met schild en boog.
Per game verschillend ofcourse. Maar ik denk dat de stelling wel klopt in het shooter genre. Vroeger had je skills nodig bij shooters, tegenwoordig kijk je even op de radar en go.
In de shooters tegenwoordig draait meer om xp en upgrades dan om het potje te winnen. Een van de redenen daarvan denk ik is map design. Vroeger waren de mappen over het algemeen symetrisch, twee teams tegen over elkaar en nu heb je overal random spawn points en daardoor speelt toeval een grotere rol.
Het kan aan mij liggen,maar ik vond Mirrors’s edge op de PS3 een moeilijk spel.Ben na uren vast te hebben gezeten op een level er snel afscheid van genomen.Koste mij 1 Joystick.
Ik ben het type gamer dat een game eerst op easy speelt. Bevalt hij goed, zoals battlefield harline. Zet ik hem op moeilijk. Of gemiddeld… Net welke opties er zijn. Ik vind, een game mag me uitdagen, maar ik hou er niet zo van om
Ergens lang op stuk te moeten bijten. Een game moet niet uit beeld komen, omdat hij te moeilijk is.
@24.132.148.xxx: ja welkom in een wereld waar de tijd niet stilstaat
@ThatCrazyDutchDude: je kiest er toch zelf voor als je skipt. Je bent niks verplicht, het is gewoon een optie voor mensen die het er even moeilijk mee hebben en geen geduld hebben of geen zin hebben om 6uur van hum kostbare tijd te verspillen aan 1klein stukje van een game
Zijn jullie bij psx zo zielig meteen mijn reactie te verwijderen als ik iets op of aan te merken heb op een reactie
Wat is moeilijk..heet gaat mij om de beleving van een game…en game die niet te doen is, is ook niets aan…geef mij maar een game die leuk is medium qua moeilijkheid en veel speelplezier…
@84.28.252.xxx: Dan zul je dat wel niet zo netjes verwoord hebben…. En terecht dat ze je dan verwijderen!
Nogmaals… Please psx sense… Doe wat aan die anoniemde reageerders… Die plaatsen vaker onzin dan de normale geregistreerde gasten
Vroeger zo vaak de nintendo aan laten staan snachts om de volgende dag verder te kunnen. Sloot je deze af kon je sowizo opnieuw beginnen. Dus tegenwoordig vind ik dit beter geregeld. Tja en hoe moeilijk of makkelijk je een game speelt ligt tegenwoordig aan jezelf. Voordat je begint heb je altijd de keuzes easy/normal/hard. En bij sommige games heb je nog meer keuzes. Dus anno 2015 vind ik dit allemaal beter.
@Mrduckie88: dus anonieme gasten zijn een stelletje kwezels die geen fatsoenlijk verstand hebben om een reactie te plaatsen maar geregistreerde gebruikers hebben wel gezond verstand?
@143.176.165.xxx: Dat je niet kon saven (nes bijv) zorgt er wel voor dat ik vandaag de dag nog alle verborgen geheimen enzo van games als super marion1.2 en 3 ken … Haha
En serieus jongens, ik heb net heel mooi mijn mening uitgetypt maar mijn reactie verschijnt gewoon niet op de pagina, waarom nog moeite doen?
@84.28.252.xxx: Lees wat je wil lezen…of beter, leer lezen.
Ik zeg dat anonieme gasten VAKER!! Onzin plaatsen, beledigen, rare dingen zeggen, dan geregistreerde gasten..
In mijn geval vind ik het niet erg dat sommige games redelijk gemakkelijk zijn. Zolang je de moeilijkheidsgraad omhoog kan krikken zodat het precies jouw wensen tegemoet komt.
Maar de realiteit is dat ik tegenwoordig minder tijd heb om uren en uren in een game te investeren. Toen ik wat jonger was kon ik gerust lange speelsessies houden en er helemaal op in gaan.
Ik zie het verschil al bij Assassins Creed (deel 1) en nu bijvoorbeeld Unity (die ik nog steeds niet heb uitgespeeld) en The Witcher 3 heb ik nu wel uit maar heb er toch wel een grote deel van de zomer aan bezig geweest.
En dat je vroeger alsmaar dood ging in een spel dat weet ik nog wel ja. Maar was dat realistisch? Game Over… je bent dood… start opnieuw vanaf de laatste checkpoint… (lekker logisch).
Nee, ik weet nog dat bij Kid Kameleon (Sega 32bit) als je vijf levens op waren was het gewoon gedaan. Geen savegames want dat bestond toen nog niet.
Later is er een Sega collectie voor de PS3 uitgekomen. Daar stond o.a. Sonic en Kid Kameleon op… inclusief de mogelijkheid om savegames te bewaren. Toen heb ik dus het spel door kunnen spelen.
Dus maak games gewoon instelbaar! Voor de casual gamers de makkelijke settings en voor de die-hard gamer de ultra-hard mode waar natuurlijk veel meer eer en voldoening aan valt te behalen.
@84.28.252.xxx: Voordat ik een lang verhaal post selecteer ik de tekst en kopieer het even naar het klembord. Voor het geval dat er iets misgaat, dan kan ik opnieuw beginnen en gewoon de tekst uit het geheugen plakken…
😉
@31.151.205..xxx: Bij welke games van tegenwoordig heb je dat gevoel juist niet en vind jij de meeste games van tegenwoordig te ‘eenvoudig’ of juist niet ? @Lastpost: Kan ik mij in vinden! Ik ben ook 30+ -;) @Casartelli: Oke, gelukkig maar! -:) @jimke1: Bloodborne en Dark Souls 2 zijn naar ik heb gehoord best ‘lastige’ games. The Witcher 3 is vooral heel uitgebreid heb ik begrepen! @TRUE: Dat vind ik ook wel en hoe sta je daar zelf tegenover? @chris65: Ben ik wel met je eens! @84.30.88.xxx: Klopt, dat vind ik ook. ‘Moeilijk’ en ‘frustrerend’ zijn twee termen die in mijn ogen niet dezelfde betekenis hebben. @The Dutch Hunter: Oke. Mirror’s Edge heb ik zelf niet gespeeld. @Mrduckie88: Zo doe ik het vaak zelf ook alleen begin ik dan meestal op ‘normaal’.@84.28.252.xxx: Verwijderd ? Wordt lid en stuur aub mij een pm, dan wil ik het er graag met je over hebben. Heb nu geen idee waar je het over hebt. @berry1983: Iedereen bepaalt natuurlijk wel voor zichzelf wat hij of zij moeilijk of makkelijk vindt. -;) Maar op zich begrijp ik wel wat je bedoelt. Gemiddeld genomen hoeft een game voor mij ook niet een te hoge instapdrempel qua niveau te hebben. @143.176.165.xxx: Klopt helemaal! @84.28.252.xxx: Ik heb oprecht geen idee waardoor dat komt? @gamexl: Mee eens. Laat iedereen de game naar zijn of haar eigen keuze kunnen instellen op een bepaalde moeilijkheidsgraad. @84.28.252.xxx: Absoluut niet! Ik spreek hier overigens wel voor mijzelf uiteraard. Iedereen mag hier een reactie plaatsen, anoniem of lid. Maar laten we vooral niet teveel hierover uitwijden en het lekker bij het onderwerp houden! Anders gaat dit onderwerp hier weer zijn eigen weg en dat is niet de bedoeling!
@Mrduckie88: Ik heb Roy ook al een pm gestuurd omdat een gast hier zijn geloof of het einde van de wereld zat te vertellen .
Ik vindt ook dat gasten harder moeten aangepakt worden dan menbers want wat voor
rare reactie deze hier plaatsen is soms gek .
Pas op , er zijn gasten die altijd een goeie en normale reactie geven ook ! .
Ik vraag me dan af waarom log je je niet in als je reactie geen onzin is , want ik weet de namen waar ik iets aan heb aan hun reacties .
@tyger1: Plus daarbij, ik heb dus retrogamer als psn friend omdat we beide online wwe deden… Dus dat is ook nog eens super leuk!
Sommige wel, sommige niet. Daar heb je ook moeilijkheidsgraden voor, dus dat scheelt ook weer. Ik ben toch heel selectief in mijn games en voor echt competitief en ‘moeilijk’ speel ik mijn games online. Als je matchmaking goed is, kom je zo ook tegen mensen die op jouw niveau spelen en dat blijft leuk.
@taart0001: t is lastig te verwoorden uiteindelijk..wat voor mij wel zou werken is dat de ai van de offline veel beter zou worden…neem een daar cry4…leuk hoor die buitenposten bevrijden, maar na 3 kun je ze dromen..die worden makkelijk doordat t welke keer r zelfde is maar in de basis niet super makkelijk ofzo…naja…t gaat toch meer om de verkoop dan een echt goede game lijkt me…vraag me af wat wij gamers eraan kunnen veranderen
Metal gear solid 5 is redelijk pittig, maar niet frustrerend
@Stukje-Appel: Jazeker! Alle trophys en shit! mijn favoriet van de laatste jaren.
Maar vroeger was gamen ook minder main stream denk ik. Daarom zijn er nu ook meer makkelijke games voor de massa.
@84.25.2.xxx: Gelijk heb je, en man wat is dat een moeilijke game xD
Ik speel het sinds november 2014 en ik heb alleen nog maar 4 keer olmec gedood, maar nog geen king yama.. jij?
@Mrduckie88: klopt je kan hier nog iemand als vriend vinden .
@Stukje-Appel: Cool, goed bezig! Yama dies next! Ja dat van die trophys was geen grapje 🙂 alles gehaald.
nou makkelijk vind mad max absoluut niet makkelijk en ben nogg maar in het begin
@82.74.151..xxx:
Heb jij the last of us wel op survivor mode gespeeld? Lol
Ik erger me dood aan button prompts en gameplay die zo gescript is dat het net zo goed een cutscene had kunnen zijn. Vroeger had je dat niet. Nu heb je “Press vierkantje to pay respects” en games die na de honderdste keer een deur openen nog steeds aangeven dat je met X een deur kunt openen. Tutorials zijn oké maar houd eens op met ons als idioten te behandelen, alsof we niet zelf kunnen bedenken dat we op een knopje moeten drukken. Geef ons ook echte gameplay in plaats van quick-time events.
@gamexl: Doe ik ook niks vervelender dan een heel verhaal kwijtraken.
Blij dat dat stukje ellende van vroeger weg is. Uitdagend is leuk tot het Bloodborne niveau kan ik waarderen. Maar dat gestoorde sidescroll gezeik met die vliegtuigjes met 3/5 levens waar ik amper vooruit kwam of gek werd van de stress laat maar. Ik ben nu eenmaal geen masochist. Ik vond dingen als Donkey Dong, Super Metriod, MGS, Resident Evil leuk en uitdagend genoeg.
Tegenwoordig vind ik games niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk.
Zelf kies ik altijd voor de normale moeilijkheidsgraad. En dit is voor mij meestal een goed balans. Ik wil niet een hele avond vast zitten bij een eindbaas / vijand, ik wil een avontuur beleven en dan moet het allemaal niet te moeilijk zijn. Maar dit is per persoon verschillend.
@84.25.2.xxx: Nice!
Ben het eens met je stelling/artikel. Maar er zijn nog wel wat moeilijkere games. Denk wel dat je het moet zien in de tijdsgeest van nu. Momenteel zijn de 30-ers de gamers die meeste games kopen etc, maar die hebben minder tijd en willen over het algemeen gewoon een ontspannen ervaring, dan studenten. Ik zie het bij mezelf, ik vind bloodborne en demon souls top games qua moeilijkheid graad en ervaring, maar nu ik 3 kids heb en een andere baan heb, kom ik er niet meer in omdat ik alleen af en toe de vrijdag avond heb vanaf 22:00 tot +/- 1 uur heb om te gamen of filmpje te kijken! Daarom vind ik het prima dat je bij games zoals CoD, Uncharted, Driveclub, The Order etc hebt, zijn mooie games / film ervaring. NIet echt moeilijk en toch vermakelijk!
Gamen is mainstream dus elke flapdrol moet het kunnen uitspelen, vroeger echt focus op serieuze gamers. Destyds speelde je meestal arcade ports en arcade kasten zyn niet gebouwd zodat jy met 1 gulden 5 uur kan spelen. Speel toch enkel online tegenwoordig dus difficulty boeit my niet veel meer.
@83.82.41..xxx: Je spelling ook niet ….
@Flaming_Kaiser: Ik ga al iets langer mee als jy, ik had geen tyd voor spelling/dictee want had al mn kracht nodig voor die echte hardcore games zoals mortal kombat 2 iedereen met double flawless verslaan. Maar dat leer je later allemaal wel ( als je wat ouder ben ).
@194.123.233..xxx:
Precies, heb zelf ook en paar kids en heb ook de tijd niet meer zoals toendertijd met de super NES om mij vast te bijten in een eindbaas en daar soms een paar uur mee bezig te zijn.
Prima dat deze games er nog zijn hoor, maar ben nu liever een potje aan het knallen met Battlefield.
Ik vind :
De Kirby en Donkey kong country games waren supper makkelijk.
Enige moeilijkheid’s graad van vroeger was dat je opnieuw moest beginnen.
Veel games van nu zijn moeilijker omdat je knoppen te kort komt op je controller, als ik meerdere games speel kom ik soms wel eens in de war.
@ps3dennis: klopt op nes had je d-pad en twee actie knoppen dat was het. je wist perfect de combo’s te doen. Nu heb je d-pad, twee joysticks, 4 actie knoppen, L1 t/m 3, R1 t/m3, touchpad(die je ook nog kunt indrukken voor extra functie) . Was ook een beetje in de war, speelde laatst CoD advance warfare en dag erna LOU, nou kan je vertellen dat ik steeds af ging door verkeerde knoppen te gebruiken pfff.
In de tijd van de Megadrive zonder save game optie kwam ik gewoonweg nooit tot het einde bij Sonic en Shinobi praat ik al helemaal niet over……..dus dan ga je toch een aversie krijgen tegen platform games omdat je een leven kwijtraakt als je net niet goed op het volgende platformpje springt!
Bij de PS2 werd dat al aardig verbeterd met die geheugen kaartjes, vooral bij Prince of Persia was ik blij dat je weer opnieuw kon gaan, ook niet onbeperkt.en je moest vaak hele grote stukken opnieuw doen, dus toch weer lastig en soms frustrerend als je niet goed rent, springt of rolt.Maar dat maakte het wel weer spannender.
Later op de PS3 en nu op de PS4 is de savegame toch wat “veiliger” voor je spelverloop geworden, als je faalt begin je eigenlijk vrijwel waar je gebleven was.
Ook op de PC nu Witcher 3 aan het spelen en net als bij zoveel andere PC spellen kun je op het moment dat het echt spannend wordt effe gauw saven en weer verder gaan.
Dat heb ik denk wel een miljoen keer gedaan bij Commandos reeks, dat waren nog eens moeilijke spellen, maar door de savegame optie kon je wel weer opnieuw verder gaan waar je gebleven was en een andere tactiek verzinnen. En dat was super.
Dus moeilijk vindt ik helemaal maar niet zo erg, zolang je maar een handige savegame optie hebt zodat je geen uur opnieuw moet spelen.
Je wil toch een keer het einde van een spel zien!
@Sensu: Vind je singleplayer games niet meer uitdagend genoeg ? -:) In online modi kan je het opnemen tegen andere mensen, daardoor gaat het niveau inderdaad omhoog en zodoende kan een game ook ‘moeiljiker’ worden. @berry1983: De AI opereert niet altijd even slim inderdaad. Daardoor weet je af en toe wel wat er gaat komen. Wij als gamers kunnen daar niet direct iets aan verandere denk ik, al kunnen we wel onze feedback droppen bij een ontwikkelaar natuurlijk…@83.83.17.xxx: Goed om te horen, vind je hem vet ? @86.88.142.xxx: Oke, maar vind je Mad Max dan uitdagend genoeg of misschien te uitdagend ? @84.104.240..xxx: Pfff, The Last of Us op een hogere moeilijkheidsgraad dan ‘Normaal’ spelen is al een stuk uitdagender! @94.215.40..xxx: Je wordt in de games van tegenwoordig inderdaad wel erg aan het handje genomen. @Flaming_Kaiser: Die games die je opsomt bieden voor mij ook voldoende uitdaging. -:) @Ryko: Zo sta ik er ook in. @194.123.233..xxx: Ben ik het ook mee eens! -:) Leuk dat je reageert! @83.82.41..xxx: Wat voor games speel je voornamelijk ? @82.74.138..xxx: Kan ik mij zeker voorstellen! -:) @ps3dennis: Kan ik mij voorstellen, heb ik ook wel eens last van. -:)
@taart0001: Die ene waar jy altyd met awp verstopt zit, voornamelyk shooters. cod waw zombies, payday en helldivers maar css is favoriet.
probeer rogue legends of sound shapes maar eens platinum te halen!!!!
pffff…..
Ik vindt een beetje uitdaging wel lekker. Maar het moet je eigen fout zijn als het game over is…