Gespeeld: NBA 2K16


Gespeeld: NBA 2K16 – Samen met de lancering van de PlayStation 4 kwamen Visual Concepts en 2K Games met NBA 2K14. Het was het eerste deel van de serie op het nieuwe platform en dat bracht gelijk een aantal innovaties met zich mee. De gameplay was een stuk vlotter, physics waren verbeterd en je zag echt de emoties op de gezichten. Vorige maand kregen we al een eerste indruk van hoe MyCareer dit jaar door de invloed van regisseur Spike Lee gaat veranderen, maar recent konden we zelf aan de slag met NBA 2K16. Daarnaast spraken we ook nog met de producer van de game, Robert Jones. Door de eerste echte kennismaking met de game en het interview tellen we nu al de dagen af tot aan de release. In deze hands-on vertellen we je graag waarom we zo enthousiast zijn over deze nieuwe installatie.

Responsieve gameplay

De gameplay in NBA 2K15 was meer verfijnd in vergelijking met het deel van het jaar daarvoor. Botsingen en fysieke acties waren een stuk vloeiender en het nieuwe werpen van de bal had een positieve invloed op de ervaring, maar Visual Concepts was zelf nog niet tevreden. Het team heeft voor dit jaar het doel dat het spel echt tot leven moet komen, zowel op visueel gebied als met de gameplay. De serie is al zeer authentiek, maar men wil dit op meerdere vlakken verder uitbreiden. Zo moet de gameplay nog vloeiender aanvoelen dan voorheen en ook beter reageren op de input die jij als speler uitoefent. Aan beide kanten van het veld moet alles naadloos overgaan wat betreft transities en momenten. Hiervoor heeft men gekeken naar de speelstijlen van de teams en spelers evenals hun tactieken.

Wat vooral opviel tijdens onze hands-on waren de bewegingen op het veld. In het laatste deel kregen we af en toe het idee alsof de verdedigende partij aan het afwachten was en weinig looplijnen had. Dit was anders in de wedstrijden die wij zelf speelden (in NBA 2K16). De verdedigende partij en de AI gestuurde spelers gingen uit zichzelf bepaalde tactieken aanhouden om ervoor te zorgen dat de basket steeds minder bereikbaar werd. Je zult als speler dus vaker moeten passen om een opening te creëren en het toffe hieraan is dat je teamgenoten dit zelf ook doen. De AI is merkbaar een stuk slimmer en gaat zelf naar andere plaatsen op het veld lopen of een screen zetten om zo een kans te laten ontstaan. We zagen hierbij ook echt de tactieken die de teams in het echt gebruiken.

Zo zagen we bij Oklahoma Thunder dat Kevin Durant meer afstand hield om zo van afstand te werpen, terwijl Russel Westbrook met zijn kenmerkende agressieve stijl door de verdediging heen naar de basket wilde rennen. Je ziet hierbij meer de speelstijl van de grote sterren. Lebron James is dan ook echt een stoomtrein die keihard en bijna door alle spelers heen beukt. Producer Robert Jones haalde dit aan in ons interview met hem. Jones zei dat spelers dan het momentum hebben op basis van de kwaliteiten, maar ook de fysieke gesteldheid. Een atletische, krachtige en snelle speler als James is volgens hem erg handig om naar de basket te drijven en een kans te krijgen. De MVP van vorig jaar, Stephen Curry, heeft een meer elegante stijl en zal meer draaien en voor de driepunters gaan. Zijn teamgenoten zijn op het gebied van de AI zo ingesteld dat ze voor hem openingen opzetten door screens te maken of naar een plek te lopen zodat er ruimte vrij komt.

Realisme van groot belang bij physics en animaties

In veel wedstrijden dragen de sterren vaak het team, zoals Lebron James dat deed in de laatste Playoffs na de blessures van Kevin Love en Kyrie Irving, maar in het teken van authenticiteit zal dit veranderen. Normaal had je dat spelers die goed speelden steeds beter gingen spelen en in vorm bleven, maar ook zij zullen nu hun mindere momenten hebben. Je zult als speler merken dat spelers die van de bank afkomen het verschil kunnen maken. Zo moet er meer variatie ontstaan per wedstrijd en deze moeten overkomen als een belangrijk hoofdstuk in het seizoen. De AI, tactieken en kwaliteiten samen met de physics zullen dus meer invloed hebben op de ervaring.

Qua physics zal er ook wat veranderen bij de animaties van de spelers. Robert Jones vertelde ons dat hier veel aandacht naar uit is gegaan. Het zogenaamde ´foot planting´ is flink verbeterd en zo zal je zien dat spelers meer hun voeten verplaatsen op een realistische manier. Dit zagen we zelf terug in de hands-on tijd die we hadden. Ze zetten zich meer af met de voorkant van de voet als ze aanvallen en het oogt hierdoor gelijk al een stuk beter. Spelers staan ook vaker op hun tenen bij het rebounden en dat voegt zichtbaar al veel toe aan het realisme. De physics met de bal lijken ook verbeterd te zijn, want deze zagen we op een meer realistische manier afketsen en in de basket gaan. Het zijn kleine dingen, maar deze kunnen veel bijdragen aan het geheel. De acties die je vaak zult doen, zoals blocks maken, springen en schieten kwamen daarbij ook al erg vloeiend over.

Passen via de facebuttons

De gameplay moet uiteindelijk zo zijn dat spelers die veel tijd spenderen in het beheersen van alle facetten van de besturing ook een beloning krijgen in de vorm van mooie scores in de basket. De nieuwe vorm van passen moet hierbij helpen volgens producer Robert Jones. Hij legde uit dat ze dit simpeler wilden maken zodat spelers meer controle hebben, maar ook dat je sneller kan handelen. Als je voorheen een bouncepass wilde geven ging dat via één van de triggers, maar door vlug op rondje te drukken doe je dit nu al. Een meer stijlvolle pass geef je door snel twee keer op het rondje te drukken en een Alley-Oop (lobpass) voer je uit door twee keer op het driehoekje te drukken. Dit werkte voor ons al responsief, maar het eist wel goede timing en inzicht, want anders werp je zo de bal het publiek in.

De acties met beide sticks voelden vlot en responsief aan, maar bovenal vertrouwd. Na een paar minuten tijdens onze hands-on hadden we zelf al veel controle over het spel en om het nogmaals te benadrukken, het speelde ontzettend lekker. Visueel is er ook het nodige aangepakt, want ook qua presentatie wil Visual Concepts vooruitgang boeken, aldus Jones. Dit was te zien bij kleine accenten, zoals dat Curry zijn mondbescherming uitnam en er op ging kauwen. Meer opvallende details zijn de gehele verschijning van spelers. De studio heeft volledige body scans uitgevoerd van de grote sterren om deze er zo echt mogelijk uit te laten zien. Typerende vieringen of acties, zoals James Harden die als ware in zijn boekje schrijft wanneer hij een driepunter heeft gemaakt, zijn hierbij natuurlijk aanwezig. Verder ogen veel spelers authentiek, zoals ze er nu uitzien met de huidige haarstijlen en tatoeages.

Het publiek reageert ook meer op wat er gebeurt op het veld en tijdens belangrijke wedstrijden moet je de spanning van het publiek kunnen aflezen. Daarnaast zie je voorafgaand aan de wedstrijd de line-up van beide teams en ze hebben deze keer allebei een introductie. Het commentaar zal dit jaar worden verzorgd door Kevin Harlan, Clark Kellog en nieuweling Greg Anthony. De coach van kampioen Golden State Warriors, Steve Kerr, heeft de fakkel dus overgedragen. Helaas konden we het commentaar niet horen, omdat de audio was uitgeschakeld tijdens onze hands-on sessie. Wel zagen we kort een onderbreking tussen een quarter waarin een kort interview gehouden werd met één van de spelers. Na de wedstrijd zullen ook weer interviews plaatsvinden en daarbij kunnen medespelers de speler die geïnterviewd wordt videobomben. Weer een grappig en nieuw detail wat bijdraagt aan de authenticiteit.

Voorlopige conclusie

NBA 2K16 lijkt op het vlak van gameplay grote stappen te maken. Het nieuwe systeem voor physics en animaties lijkt vooralsnog een schot in de roos, want de gameplay voelde al een stuk vloeiender aan. Daarbij is de AI ogenschijnlijk een stuk beter en is de gehele presentatie van de sport weer net een tandje beter. Visueel zag het er dan ook al fraai uit en bepaalde details, zoals hoe bekende spelers zich gedragen, viel in positieve zin op. Het ademt echt NBA en daarnaast zullen de verschillende modi een transformatie krijgen. MyCareer wordt meer verhaalgedreven, MyGM meer uitgebreid en de multiplayer gebruiksvriendelijker. In onze review zullen we alles op het gebied van gameplay en modi uitgebreider bespreken en hoe ons dat uiteindelijk is bevallen. We kunnen in ieder geval niet wachten tot we weer het veld mogen betreden, want NBA 2K16 lijkt een fantastische basketbaltitel te worden.

Boxshot NBA 2K16

NBA 2K16

Releasedatum:
29-09-2015
Genre:
Sport
Uitgever:
2K Games
Ontwikkelaar:
NBA 2K16 patch 6 gelanceerd met de nodige gameplay tweaks
Gepubliceerd op 6 mei, 2016 om 11:36
PlayStation Store deal van de week geeft korting op NBA 2K16
Gepubliceerd op 17 feb, 2016 om 15:39
Review: NBA 2K16
Gepubliceerd op 2 okt, 2015 om 18:25
Check hier de fraaie Momentous trailer van NBA 2K16
Gepubliceerd op 25 sep, 2015 om 13:31
  1. Anoniem -   
    77.173.228..xxx's avatar

    Perfectttt <333

  2. Anoniem -   
    83.161.252..xxx's avatar

    Klinkt goed! Pre-order staat (al twee maanden)!