DLC Special: Dragon Age: Inquisition – The Descent – Opnieuw ‘afdalen’ naar Thedas, het continent waarop Dragon Age: Inquisition zich afspeelt, mag absoluut geen straf heten. Vorig jaar in november kwamen we er namelijk achter dat deze nieuwe Dragon Age een dijk van een RPG was. Onlangs kwam BioWare met een uitbreiding genaamd; The Descent. Deze gaat je wel €14,99 kosten en wij zochten uit of dit nieuwe avontuur je geld waard is.

Drums in the deep… they are coming

Onrust drukt als een zware deken op de bevolking van Thedas, aardbevingen teisteren een heel kustgebied en de dwergen die naar grondstoffen graven in de mijnen ruiken onraad. Dit is niet zomaar een natuurverschijnsel. Al vrij snel kom je erachter dat een bekende vijand de oorzaak hiervan is: Darkspawn. Het is aan jou als de Inquisitor om dit kwaad samen met je favoriete krijgers te verslaan. Dus ga je naar de mijnen toe en daal je af in de indrukwekkende ruïnes om de Darkspawn te verslaan en een eeuwenoud mysterie op te lossen.

Tactisch vechten met je Fellowship

Qua gameplay hoef je hier geen nieuwigheden te verwachten, maar dit betekent niet dat er geen uitdaging in The Descent zit. Sterker nog, maak je borst maar nat, want de Darkspawn laten zich niet zomaar verdrijven. Bovengronds kon je nog wel eens hersenloos een groepje vijanden afmaken, maar hier is dat vrijwel onmogelijk. Elke nieuwe ruimte vraagt om een nieuwe strategie. Alvast een tip: houd de vijand voor je. Zodra ze achter je komen, ben je kwetsbaar en ze komen met tientallen tegelijk.

Dit is ook meteen een pluspunt voor de uitbreiding, want bovengronds had ik soms het idee mee te doen aan een groot gevecht, maar toch dat in kleine groepjes steeds af te handelen. In The Descent heb je deze luxe niet meer. Zo liepen we in een grote tombe naar een ‘marker’ toe, waar een grote Ogre in het midden stond. Voorzichtig gingen we de trap af en beslopen we het monster. De Ogre kreeg ons net wat te vroeg in het oog en viel aan. Deze Ogres zijn geen makkelijke vijanden en ze zijn immuun voor veel aanvallen; best een uitdaging, toch? Beeld je daar nog even vier boogschutters en ongeveer vijftien Darkspawn infanterie bij die je ineens bespringen en je hebt een idee van het niveau.

Geen ‘The Lord of the Rings’ verhaal

Hoewel het verhaal meteen goed wat spanning opbouwt, is het opvallend hoe dat helaas vrij snel weer afzwakt. Je bent in het begin vooral nieuwe vijanden aan het verslaan en de oorzaak van het gedreun aan het zoeken, maar als het ‘nieuwe’ er een beetje af is, komt er al vrij snel een gevoel van herhaling over je heen. Je verplaatst je van ruïne naar ruïne, verslaat de Darkspawn en gaat weer door. Ondertussen word je bijgestaan door twee nieuwe figuren, de dwergen Valta en Renn. Zij zijn als het ware samen de vertelstem van dit nieuwe avontuur, maar zijn vaak erg vaag in hun uitleg. Als personages zelf zijn ze ook weinig indrukwekkend.

‘My precious’

Voor de verzamelaars onder ons is er wel een heleboel nieuws te vinden daarbeneden. Hele toffe nieuwe armor en allerlei artefacten liggen verscholen tussen de spleten in de rotsen. Je bent in totaal ongeveer een uurtje of tien kwijt om alles uit te spelen, maar als je echt elke ruimte uitpluist, mag je daar nog wel wat tijd aan vast plakken. Daarnaast is het ook geen straf om rond te dwalen in de grotten van Thedas. Af en toe is het een tikkeltje repetitief in de kleine ruimtes, maar het grootste gedeelte van de tijd waan je je in J.R.R. Tolkien’s Moria. Ik verdenk BioWare er stiekem ook ergens een beetje van daar de inspiratie vandaan te hebben gehaald.

Een beetje zoals ‘The Hobbit’ na ‘The Lord of the Rings’

Zoals je wel een klein beetje tussen de regels doorleest, is The Descent een uitbreiding die je zou kunnen omschrijven als ‘vermakelijk’ of ‘leuk om de tijd mee te doden’, maar echt zo episch als het origineel wordt dit nieuwe avontuur eigenlijk niet. Je hebt naast de hoofdmissies nog een aantal zijmissies en je bent flink wat uren zoet, maar het redelijk teleurstellende verhaal zorgt ervoor dat er wat aan sfeer mist. Ik weet nog hoe ik vorig jaar soms echt werd weggeblazen door de sfeer, de spanning en de daverende muziek die uit de boxen weerklonk. Afgedaald naar de grotten van Thedas is dat helaas een beetje afgezwakt.

Conclusie

Dragon Age: Inquistion – The Descent is een welkome uitbreiding op de al geweldige game, maar na al die maanden had het toch best wat meer mogen zijn. Het verhaal valt een beetje tegen, de nieuwe personages zijn een beetje flets en de grotten zijn soms een tikkeltje repetitief. Gameplaygewijs is er wel heel veel uitdaging, moet je zeer tactisch blijven nadenken en ben je best altijd op je hoede. De nieuwe verzamelobjecten en vijanden zijn tof, maar of The Descent echt €14,99 waard is? Ik denk alleen voor de echte liefhebbers.