Special: Destiny: The Taken King launchparty – Het was dinsdagochtend 11.00 uur Nederlandse tijd toen de nieuwe en grote uitbreiding van Destiny live ging. Na wat kleinere uitbreidingen met The Dark Below en House of Wolves werd Destiny met The Taken King volgepropt met nieuwe wapens, missies en quests. Na inmiddels flink wat uren spelen, zijn we erg positief en dan komt daar vandaag  de nieuwe Raid nog bij. Meer daarover in onze review, want nu willen we het hebben over hoe de lancering van The Taken King in Nederland gevierd werd. Dit was afgelopen dinsdagavond aan een meer in een prachtig, futuristisch gebouw.

De venue voor het evenement was Vork & Mes, waar je normaal – zoals de naam het al zegt – een hapje kan eten, zij het in een uiterst modern gebouw dat rustig een architectonisch hoogstandje genoemd mag worden. Bij aankomst viel meteen op dat alles qua belichting op de stijl van de game was afgestemd. Het logo van The Taken King was groot te zien en tezamen met de belichting, voldoende pods en een gezellige bar was het zeer netjes aangekleed. Het was dan wel een beetje fris, maar aan het weer kun je nu eenmaal niets doen. De reden waarom dit als locatie was gekozen – naast de futuristische uitstraling – werd later bekend en dat bleek niet zonder goede reden. Na het ontwijken van een paar muren van water, kwamen we al snel op het centrale punt aan, waar de eerste aanwezigen zich al hadden verzameld.

Dat er een mogelijkheid was om de game te spelen, is natuurlijk vanzelfsprekend. Zo konden de genodigden op de aanwezige pods in de multiplayer duiken en daarin met een aantal van de subklasses aan de slag, maar ook was daar de mogelijkheid om in coöp één van de nieuwe Strikes op het schip van hoofdvijand Oryx te spelen. Dit uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje. Dat was niet het enige, want ook Jesse van Dijk was aanwezig. Hij is werkzaam bij Bungie als lead concept artist en dus een uitstekende gast om even over zijn werk te laten spreken, wat bijzonder interessant was.

Jesse vertelde dat ze erg lang hebben gewerkt aan The Taken King en dat ze tijdens het ontwikkelingsproces veel gekeken hebben naar wat wel en niet werkte in het eerste jaar voor Destiny. Zijn rol bij Bungie is vooral het uittekenen en uitwerken van omgevingen en meer. Zo liet hij artwork zien van de nieuwe locatie, The Dreadnaught, waar hij natuurlijk enige rol in heeft gespeeld. Ook kwam de exotische Fusion Rifle, de Sleeper Simulant, voorbij, waarover hij vertelde dat het ontwerp van het wapen is geïnspireerd op de ruimtevaart. Het bevat elementen van een raket, maar ook van een stealth bommenwerper. Nu kunnen we daar uitgebreid over uitweiden, maar…

…dat is voor een andere keer. De korte presentatie van Jesse gaf de aanwezigen wel een interessante inkijk op de achtergrond van de game en diens ontwikkeling. Het is dan ook interessant om hem te horen spreken over deze zaken. Sterker nog, we spraken hem zelf later ook nog even en toen gaf hij aan erg enthousiast te zijn over de nieuwe uitbreiding, alsook zeer benieuwd hoe deze ontvangen gaat worden. Hier voegde hij aan toe dat ze erg goed hebben geluisterd naar de community en vooral in hebben gespeeld op hoe men de game speelt.

Eén van de spelers die Destiny veel speelt – naast ikzelf – is Arthur ´Tuureluur´ Dieks, die één van de prijswinnaars was van onze actie. Hij vertelde erg benieuwd te zijn naar de launchparty, maar het is leuker om hem zelf even aan het woord te laten.

Arthur ‘Tuureluur’ Dieks

Hele leuke avond gehad. De locatie was echt geweldig, de binnenkomst was alsof je een pas ontdekte dungeon ging betreden. De muziek was lekker en er waren genoeg PS4’s om eens de Taken King DLC te proberen. Hapjes en drankjes in overvloed en leuke mensen om je heen. Hele toffe show van 2 gasten op een, ja hoe noem je dat, een waterflyboard, die in het donker voorzien van LED verlichting een show weggaven. Zelfs nog even Jesse van Dijk een hand kunnen geven en even met hem kunnen praten over Destiny. Voor mij was het zeker een geslaagde avond! Over 2 jaar weer? 😉

Na wat bier genuttigd te hebben samen met wat bekenden en prijswinnaar Arthur, werd er opeens omgeroepen dat we naar de andere kant van het gebouw moesten lopen, het gedeelte dat zich aan het meer bevond. We hadden al iets opgevangen over een spectaculaire lichtshow, dus met veel enthousiasme begaven we ons naar de kant van het meer. Daar aangekomen zagen we een dame en een heer in een wetsuit met een flyboard het water uitschieten. Bekapt met allerlei lichten en onder begeleiding van de score van The Taken King gingen ze met hoge snelheid over het water heen. Er kwam later zelfs vuurwerk aan te pas, dat bijdroeg aan het spectaculaire geheel. Een korte impressie vind je hieronder.

De act werd afgesloten met de overhandig van de Collector´s Edition van  Destiny: The Taken King aan Jesse van Dijk (zie hieronder). Dat was het ‘officiële’ moment waarop de uitbreiding gelanceerd werd. Dit betekende ook min of meer het einde van de avond, maar niet voordat we nog een uurtje naar de set van DJ Bassjackers konden luisteren met een drankje. Ter afsluiting kunnen we zeggen dat we veel launch parties door de jaren heen hebben meegemaakt, maar deze kunnen we toch wel bijzonder noemen door de aankleding, de show en vooral de locatie. Meer over Destiny: The Taken King lees je volgende week in onze review.