Vorige maand kwam Until Dawn uit voor de PlayStation 4 en zoals je al in onze review hebt kunnen lezen is het verhaal één van de sterkste punten van de game. Het blijkt nu dat er ontzettend veel tijd en moeite in het verhaal is gestoken, want er zijn maar liefst 10.000 pagina’s aan script voor de game geschreven.
Dit hebben Graham Reznick en Larry Fessenden, de schrijvers van Until Dawn, verteld. Zij begonnen in 2011 aan het verhaal. Ze hebben uiteindelijk het script twee keer moeten schrijven, aangezien de game oorspronkelijk voor de PS3 zou verschijnen en PS Move zou ondersteunen. De game is echter nu op de PS4 uitgekomen, met blijkbaar een hoop veranderingen in het script tot gevolg.
Daarnaast was het de bedoeling dat Until Dawn in een first-person perspectief gespeeld zou worden, maar dit is veranderd naar third-person. Ook het feit dat er veel keuzes in de game zitten, met dan de nodige verhaaltechnische wendingen, zorgden ervoor dat het script een enorme omvang kreeg. Leuk detail is echter, dat de uiteindelijke game slechts een fractie van de 10.000 pagina’s gebruikt.
Benieuwd naar het volledige interview met Reznick en Fessenden? Klik dan hier.
Dat is best fokt dat je dan zo veel schrijft en er maar zo weinig word gebruikt.
Echt een pracht spel nog steeds niet uitgespeeld ik speel het echt langzaam 2 chapters per weekend want het lijkt op een serie… en leuk dat ze altijd herhalen wat er voordien was gebeurd
Ik moet nog twee chapters spelen, maar wat een geweldige game tot dusver! De game is naar mijn idee in het begin wel enger dan het nu is, maar alsnog schrik ik me af en toe wezenloos. De intensiteit van sommige scènes ligt écht enorm hoog, zeker wetende dat een verkeerde keuze of het missen van een qte een enorme impact kan hebben op het verloop van het verhaal.. Soms pas veel later in de game. Al zou ik dit niet echt een game noemen, maar eerder een dynamische film. Gameplay-technisch is het heel beperkt, zoals Heavy Rain en Beyond Two Souls. Niet iedereen spreekt dat aan denk ik.