Review: Skylanders: SuperChargers – Kaos, de klunzige aartsvijand van de Skylanders keert in Skylanders: SuperChargers voor de vijfde maal terug met snode plannen. Deze keer is hij erin geslaagd om de poorten, die jij als poortmeester gebruikt om Skylands te betreden, te sluiten. Meester Eon is gevangen genomen en al je vriendjes worden in een groot gevangenschip afgevoerd. Gelukkig is Flynn met z’n maatjes handig genoeg om toch een poort te openen, waardoor jij als speler verbinding met de wereld hebt en de inwoners kan redden, maar is dat genoeg?

Een prachtavontuur bomvol plezier

Natuurlijk is dat genoeg, want met veel moeite wordt er alsnog een poort geopend, maar om Skylands te betreden, zul je nu eerst in een voertuig moeten stappen. Gelukkig lukt dit en waar een hulpje van Kaos vertelt dat alles goed gaat, heeft hij z’n zaakjes allesbehalve voor elkaar. Zonder dat Kaos het doorheeft, lukt het dus om alsnog Skylands te betreden en dat is gelijk het begin van het avontuur dat je zult gaan beleven in dit nieuwe deel.

Het verhaal spreidt zich uit over maar liefst 50 hoofdstukken die goed zijn voor dik acht uur aan gameplay. Dan hebben we het puur over de ervaring die je zult hebben met het basispakket, want als je meerdere voertuigen en Skylanders koopt, dan zullen er zoals gebruikelijk meer mogelijkheden zijn in de wereld, wat de gameplayduur nog verder opstuwt. Het avontuur is in zijn meest beperkte vorm alsnog een zeer aangename ervaring, want het verhaal wordt op een leuke manier gepresenteerd en je vliegt weer van de ene wereld naar de andere om zo langzaam maar zeker bij je doel te komen.

Zo zul je op een gegeven moment Meester Eon bevrijden, het gevecht aangaan met de duisternis en zelfs een heuse draak moeten benaderen die je de juiste richting op kan sturen. Gedurende deze hoogtepunten in het avontuur doe je een brede variatie van werelden aan waar platform gameplay de boventoon voert. Hierin is de ontwikkelaar zichzelf overstegen, want keer op keer is het een waar genot om de werelden te betreden. Het blijft – bij een eerste playthrough – telkens een verrassing wat je voorgeschoteld gaat krijgen.

Stap in je auto

De platform gameplay wordt nu afgewisseld met nieuwe elementen die voortkomen uit de innovatie die we dit jaar aantreffen in het nieuwe deel: de toevoeging van voertuigen. Tussen de levels door komt het geregeld voor dat je een groot stuk moet overbruggen en om dat snel te kunnen doen, spring je in je auto en race je van A naar B. Vanzelfsprekend gaat dat niet zonder slag of stoot, want er zijn diverse obstakels op je pad, evenals dat je genoeg kunt verzamelen. Dit kunnen tijdelijke upgrades zijn, maar ook een valuta om je voertuig te upgraden.

Dit upgraden is nu een secundair aspect naast de mogelijkheid om je Skylander te upgraden. Voorheen was het enkel mogelijk om een bepaald pad binnen de skilltree te volgen van de individuele Skylander. Dat is nog steeds het geval, maar ter aanvulling hierop kun je nu ook je voertuig verder verbeteren. Dat bestaat zoal uit een betere bescherming, evenals betere vuurkracht. Gaandeweg verzamel je echter ook allerlei items die dienen als upgrade voor je voertuig, waardoor de statistieken zullen toenemen. Een nieuwe set banden kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je sneller gaat, een nieuwe uitlaat zorgt voor meer acceleratie, enzovoort.

Dit alles speel je vrij door het avontuur te doorlopen en zo zullen zowel je Skylanders als je voertuigen steeds beter worden, wat de eventuele gevechten in een later stadium aangenamer maakt. Beide aspecten zijn lekker simpel van opzet en duidelijk uitgewerkt, zodat elke speler hier prima mee uit de voeten kan. Hetzelfde zien we ook terug bij de andere voertuigen, want het rijden in een auto is slechts één van de drie mogelijkheden. Andere opties zijn vliegen en varen, al heb je daar wel extra voertuigen voor nodig wil je die onderdelen kunnen activeren.

De manier waarop dat geïntegreerd is in de game nodigt heel erg uit om nieuwe voertuigen aan te schaffen, maar het is zoals gebruikelijk volledig optioneel. Een leuk detail hierbij, om een aanschaf nog meer te rechtvaardigen, is dat de voertuigen allen robuust genoeg zijn om ook mee te spelen zonder dat de game aan staat. De auto’s kunnen echt rijden, de onderzeeër heeft bewegende onderdelen en de helikopterwieken kun je ronddraaien. Het is niet heel bijzonder, maar het geeft wel net dat beetje meerwaarde aan het geheel.

Compleet nieuwe game binnen een game

Skylanders: SuperChargers is in het avontuur dat je doorloopt een aaneenschakeling van leuke momenten. Hoewel de humor voor jongere gamers is bedoeld hebben ook wij geregeld moeten lachen om de opmerkingen die gemaakt worden. De game is bovendien – zoals gebruikelijk – heerlijk simplistisch van opzet, maar het kent gedurende de gameplay wel de nodige uitdaging. De balans hierin lijkt uitstekend aanwezig te zijn en dat maakt het tot een uitermate goede game. Ter aanvulling hierop bieden de levels sowieso voldoende verschillende richtingen tot verkenning of een eventuele tweede speelbeurt.

Dat is nog niet alles, want je hebt natuurlijk ook weer je thuisbasis – de Skylanders Academie – wat je centrale hub is. Hier kun je naar winkels, met verschillende figuren praten, je Skylander upgraden, je voertuig upgraden, legendarische schatten plaatsen, upgrades vrijspelen en nog veel meer. Een op zich bekend geheel, maar wat natuurlijk nieuw is, is de toevoeging van voertuigen. Dit brengt ook gelijk een geheel nieuw onderdeel binnen de game met zich mee, wat zowaar als een secundaire game gezien kan worden. Naast de integratie van de voertuigen in de core gameplay gedurende het avontuur, biedt de game je ook voldoende mogelijkheden om losse races te spelen.

In de centrale hub tref je een platform aan van waaruit je races kunt starten. Dit zijn races tegen andere Skylanders, maar ook races waarbij je bepaalde doelen moet voltooien. Vanzelfsprekend wordt dit steeds verder uitgebreid naarmate je nieuwe voertuigen koopt en er zijn voldoende races af te werken die voor absoluut flink wat uren aan extra plezier zorgen. Wat hierbij bovendien een zeer aangename toevoeging is, is de mogelijkheid tot online racen. Dit is natuurlijk gericht op de jongere gamer, dus ook dit is lekker simpel van opzet, maar dat neemt niet weg dat het best uitdagend kan zijn als je eenmaal online gaat racen.

De structuur van deze races is vergelijkbaar met Mario Kart, je zult een aantal rondes moeten rijden en onderweg pak je allerlei power-ups op die in je voordeel werken. Dit kunnnen snelheidsboosts zijn, bescherming, maar ook aanvallen tegen andere deelnemers in de race. Leuke twist die hier nog bij komt kijken is dat de banen gedurende rondes lastiger worden. Zo zal de omgeving steeds meer obstakels op je pad gooien waardoor een race nooit van tevoren al beslist lijkt. Het is die typische partygame vibe die hier de boventoon voert en doordat alles op het gebied van racen als een zonnetje werkt – en omdat het een significant onderdeel van het totaalpakket is – kan dit meer dan alleen een simpele innovatie of toevoeging genoemd worden.

Rijden in een arena… pfoe

Qua gameplay valt er weinig op Skylanders: SuperChargers aan te merken, aangezien alles zeer degelijk in elkaar steekt. Toch is er wel een punt dat we even moeten aanhalen en dat heeft te maken met arenagevechten die je uitvoert in je voertuig. Daar waar het normale racen simpelweg als maar rechtdoor is, is dat in een arena een ander verhaal. Je kunt hierin alle kanten op en dat is natuurlijk prima voor eindbaasgevechten of voor leuke ‘puzzels’ die hier enigszins mee gemoeid zijn. Het probleem is echter dat de besturing hierin heel erg vreemd in elkaar zit waardoor je om de haverklap tegen van alles en nog wat aanrijdt. Het kan een beperking in mijn motoriek zijn, maar het voelt allesbehalve natuurlijk aan en dat kan voor flink wat frustratie zorgen.

Gelukkig zijn deze momenten van frustratie sporadisch aanwezig in de game, omdat dergelijke ‘races’ in een arena weinig voorkomen. Toch is het van belang hier enigszins rekening mee te houden. Verder is het soms wat hinderlijk dat de dialogen zo tergend traag gaan. Nu kun je ze skippen, maar dan mis je het verhaal. Een mogelijkheid om het te versnellen had in deze dus niet misstaan. Hier blijft het qua kritiek ook bij, wat bovendien in het niet valt als je het hele plaatje bekijkt, waarbij Vicarious Visions en Activision slagen met hun bedoelingen voor de franchise.

Weergaloos aanzicht

Als laatste moeten we nog een eervolle vermelding geven aan het audiovisuele aspect van Skylanders: SuperChargers. De game ziet er grafisch zo ongekend mooi uit dat het puur en alleen genieten is. Het is het absolute hoogtepunt in de gemoedelijke stijl die al jaren gehanteert wordt. Als volwassene heb ik me regelmatig zitten vergapen aan de manier waarop de ontwikkelaar een warme en pakkende stijl toepast in het universum van SuperChargers. De audio is daarbij als vanouds prima waarbij zelfs de Nederlandstalige voice-acting goed uit de verf komt en dat maakt het uiteindelijk toch wel tot een zeer verzorgd product.

Skylanders: SuperChargers weet voor de vijfde keer op rij zichzelf te verbeteren en overtreffen. De toevoeging van voertuigen is zoveel meer dan enkel een leuke uitbreiding. het voegt daadwerkelijk wat toe aan de gameplay en maakt de game zowaar nog langer speelbaar dan voorgaande delen. Het ziet er bovendien weergaloos uit en de audio is prima te noemen. Het niet kunnen versnellen van dialogen is soms wat irritant en ook het rijden in een arena gaat soms voor geen meter, maar dat zijn slechts smetjes op een verder prachtig glanzend product. Skylanders: SuperChargers, een uitstekend nieuw deel binnen de franchise.

• Prachtige visuele invulling
  • Voertuigen voegen echt wat toe
  • Lang speelbaar dankzij de voertuigen