Review: The Talos Principle – The Talos Principle is afkomstig van de ontwikkelaar Croteam. Deze ontwikkelaar staat vooral bekend als de maker van Serious Sam, een titel die allesbehalve serieus te noemen valt. The Talos Principle daarentegen is een behoorlijk serieuze aangelegenheid en ook een totaal andere game dan de eerder genoemde titel. Een mysterieus geheel, puzzels en een almachtige vader die op je toekijkt terwijl je zijn tuinen bewandelt, dat is The Talos Principle.

De gunst van Elohim

The Talos Principle is een gesimuleerde wereld die beheerd wordt door een ‘god’ die zichzelf Elohim noemt. Na het ontwaken in de tuin stimuleert hij je om de wereld te gaan verkennen en al snel merk je dat je de ene na de andere puzzel voorgeschoteld krijgt. De bedoeling is namelijk om in verschillende werelden allerlei puzzelstukken te verzamelen, die direct uit Tetris komen. Ieder level beschikt over minimaal drie puzzels en deze dien je allemaal te voltooien wil je alle puzzelstukken verzamelen.

De puzzels die je voorgeschoteld krijgt, beginnen erg simpel, waarbij je handig om moet gaan met de objecten die je tot je beschikking krijgt. Zie je in de puzzel een afgesloten gebied door een krachtveld? Pak de jammer en onderbreek dit krachtveld, waardoor je door kan lopen. Zie je er twee? Pak er nog een jammer bij en passeer het eerste krachtveld om zo de tweede te onderbreken. En zie daar, het puzzelstukje is voor jou. Dit klinkt erg simpel, maar vergis je niet. Naarmate je verder in de game komt, krijg je met steeds meer objecten en gevaar te maken.

Zo kunnen er turrets zijn die een gebied beschermen, bewegende mijnen, afgesloten gebieden en meer. Het zal dus moeilijker worden, maar tegelijkertijd zul je gedurende je avontuur ook steeds meer hulpmiddelen vrijspelen. Het verzamelen van puzzelstukken is namelijk niet voor niets, want als je er voldoende hebt, dien je deze Tetris blokken te plaatsen op een bord, waarvoor maar één combinatie mogelijk is. Weet je alles goed te plaatsen, dan unlock je een nieuw hulpmiddel. Dit is overigens van belang, want verder in de game zijn puzzels opgezet rondom de nieuwe hulpmiddelen.

Deze middelen bevatten o.a. een stok met een kristal erin, waarmee je rode en blauw energiestralen door kan sturen. Ook krijg je te maken met puzzels waarin je een opname van jezelf moet maken en je dus alle te gebruiken objecten in een puzzel gedupliceerd krijgt, wat dan weer nodig is voor de oplossing van de puzzel. Verder komen er nog ventilatoren en draagplateaus aan te pas. Samen met de jammers, blokken waar je op kan springen en die bewegende objecten kunnen blokkeren, zul je alle puzzels moeten gaan oplossen.

Bezoek de drie werelden

The Talos Principle bestaat uit drie werelden: wereld A, B en C. Je begint direct in een level in wereld A, waarna je per wereld zeven levels afwerkt die dan weer minimaal drie en veelal meer puzzels huisvesten. Dat alles bij elkaar is goed voor richting de 100 puzzels en door alle Tetrisblokken te verzamelen, kun je vervolgens weer een bonuswereld vrijspelen. Dat is niet zonder reden, want de Tetrisblokken die je daar verzamelt, heb je eventueel later weer nodig, afhankelijk van het einde dat je kiest. Kortom, het oplossen van de puzzels en het verzamelen van de Tetrisblokken loont de moeite en daarmee ontdek je steeds meer van de wereld.

Die wereld is sowieso de moeite waard, want eenieder verschilt van de ander. Zo begin je in wereld A in een wat Romeins-achtige setting waar je in wereld B het oude Egypte aandoet en afsluitend in wereld C de middeleeuwen. Het doorlopen van deze werelden en dus ieder level in een wereld met bijbehorende puzzel is een waar plezier. Dat zit hem allereerst in het feit dat de puzzels van het kaliber Portal zijn en bij vlagen zelfs ingenieuzer in elkaar zitten. Daarnaast ziet de game er weergaloos uit, waardoor het echt genieten is van de o zo stille omgeving die je aandoet. Je bent er namelijk in je eentje en de enige twee die met je communiceren zijn Elohim en een terminal.

Tussen het oplossen van de puzzels door zul je geregeld een terminal aandoen. Daarbinnen zit Milton, een AI die alles beter weet en dus morele vragen aan je voorlegt. Dit is een best interessant stuk van de game, want hoewel het volledig op tekst is gebaseerd, voer je zowaar op den duur een hele discussie met de terminal. Bovendien hebben jouw keuzes invloed op het verdere verloop van de dialoog in de game en er zijn zelfs trophies aan verbonden die gelinkt zijn aan een ‘gesprekpad’ dat je hebt genomen.

Puzzelen tot je het einde bereikt

Puzzelen staat centraal in deze game, waarin je alle puzzels vanuit een first person perspectief beleeft. Speel je liever in third person? Dan is dat ook mogelijk, al gaat onze voorkeur naar het eerste uit. Gedurende de game werk je de ene puzzel na de andere af en als je extra uitdaging zoekt, dan kan je voor de sterren verzamelen gaan. Deze leveren vervolgens toegang tot het bonuslevel op, wat het sowieso de moeite waard maakt. De puzzels zelf beginnen – zoals al aangegeven – redelijk simpel en de game bouwt de moeilijkheidsgraad langzaamaan op.

Tegen het einde van de game krijg je met echte hersenkrakers te maken, maar niets is onmogelijk door een vernuftig leveldesign. Daarbij zul je creatief met de mogelijkheden om moeten gaan en vooral heel erg logisch – en enigszins ‘out of the box’ – moeten nadenken wil je tot de oplossing komen. Het kan dus best zijn dat je op een gegeven moment dik een uur bezig bent met het zoeken naar de oplossing van een puzzel en als je dan in de latere levels ook nog de sterren gaat verzamelen, dan ben je helemaal lang bezig. Dit komt mede doordat oplossingen van individuele puzzels in een bepaald level weer samen gebruikt moeten worden om tot de oplossing van de sterrenpuzzel te komen.

The Talos Principle is daarmee een uitermate uitdagende game die veel van je inzicht zal vragen. Des te groter is de voldoening als je je uiteindelijk realiseert wat de oplossing is, waardoor je vervolgens weer verder kan. Naast het puzzelen is de dialoog met Milton in de terminal interessant en tevens voorziet de terminal je van allerlei informatie van andere eerdere personen die de tuinen van Elohim hebben bewandeld, waardoor je dus steeds meer te weten komt. Afsluitend zijn er dan ook nog drie eindes, welke allemaal de moeite waard zijn om te bereiken.

Compleet pakket

The Talos Principle is al geruime tijd verkrijgbaar voor de PC en daar heeft de game ook een uitbreiding voor ontvangen onder de noemer ‘Road to Gehenna’. De PlayStation 4 versie is gelijk aan het complete pakket. Je krijgt naast de gewone game namelijk ook de uitbreiding en gezamenlijk is het pakket goed voor ruim 20 uur aan puzzel gameplay. Waar de gewone game richting het einde zeer uitdagend kan zijn, is de uitbreiding helemaal het toppunt van uitdaging. In deze uitbreiding zul je namelijk opgesloten robotten moeten bevrijden, wat bijzonder ingewikkelde puzzels met zich meebrengt.

Wat naast het oplossen van puzzels en het ontdekken van de wereld een interessante toevoeging is, is dat Croteam de game propvol met easter-eggs heeft gestopt. Deze zijn soms erg simpel en makkelijk, maar er zitten ook vernuftige varianten in de game die de energie en tijd dat het kost om ze te vinden meer dan rechtvaardigen. Als één totaal geheel is de PlayStation 4 uitgave een pracht van een game te noemen die je weet te boeien door het filosofische element via de terminals gecombineerd met prachtige levels en werelden. Van het begin tot het einde was het genieten, maar helaas niet zonder slag of stoot.

De game heeft namelijk weleens te maken met framedrops en daar waar het tempo qua bewegen relatief hoog ligt, kan het best wat irritant zijn als de boel een beetje in elkaar zakt. Nu is dat in de gewone game sporadisch aan de orde, maar in de uitbreiding heb je het merendeel van de tijd last van inkakkende framerate en dat benadeelt het speelplezier best wel. Het is niet dat het onspeelbaar wordt of lastiger, maar wel dat het opeens niet meer heel erg vloeiend gaat. Dit heeft soms als gevolg dat het bewegen met wat haperingen gaat en dat is allesbehalve prettig.

The Talos Principle is op de PlayStation 4 net zoals op de PC een uitstekende game. De opbouwende moeilijkheidsgraad zit sterk in elkaar met het langzaam toevoegen van nieuwe puzzel elementen. De filosofische laag via de terminals geeft de game een wat intelligente insteek naast het puzzelen zelf en daarbij is de wereld dermate prachtig dat je uitgenodigd wordt om ieder hoekje te onderzoeken. Veelal is er wel iets te vinden. Dat de game samen met de uitbreiding geleverd wordt, is een prachtige extra al zijn de framedrops daar en het soms haperen vrij irritant voor de ervaring. Toch zal ons dat er niet van weerhouden de game aan te raden, zeker als je games van het kaliber Portal erg kan waarderen. The Talos Principle, ingenieus, uniek en een fantastische ervaring.

• Prachtige werelden
  • Dialogen met de terminal
  • Ingenieuze puzzels