Review: NBA 2K16 – Het einde van het jaar nadert en de releases stapelen zich op. De grote titels komen in deze maanden uit en ook in het sportgenre is dit van toepassing. Recent verschenen de bekende voetbalgames, maar met NBA 2K16 is daar de koning van de basketbalgames. Al jaren weet ontwikkelaar Visual Concepts kwaliteit neer te zetten en de afgelopen paar jaar weet men de serie steeds meer te verfijnen. Voor dit jaar wilde men vooral op het vlak van gameplay grote stappen maken en de game nog verder uitbreiden en vernieuwen. Of ze dit gelukt is, lees je in onze review van NBA 2K16.

Leef de droom

MyCareer is in basis een toffe modus, want je kunt je eigen speler aanmaken en qua uiterlijk en speelstijl volledig aanpassen naar je eigen wil. Daarna kun je als rookie uitgroeien tot een legende. Dit doe je door het vergaren van de VC Points, het in-game geld. Dit geld verdien je door te scoren, goed te spelen en meer. De opbrengst spendeer je vervolgens aan upgrades, zoals het verbeteren van je passes, lay ups, enzovoort. Dit is dus de basis, maar met het verhaal er omheen heeft Visual Concepts de afgelopen paar jaar flink wat geëxperimenteerd. Dit jaar kent deze modus vooral in het begin meer een verhaal, dat tot stand is gekomen door een samenwerking met regisseur Spike Lee.

Hij staat vooral bekend om de films waarin maatschappelijke kwesties, zoals racisme, onder de aandacht worden gebracht. Spike Lee moest de verhaallijn van MyCareer meer kwaliteit geven en ervoor zorgen dat je meer binding krijgt met het feit dat je een geweldige kans hebt met de stap naar de NBA. Je begint dan ook op school om over te stappen naar ´College Basketball´, waaruit veel huidige sterren zijn voortgekomen. De opzet is aardig, maar de uitvoering allerminst. Je speler, die Freq wordt genoemd, belandt in de meest clichématige situaties, welke op een gegeven moment echt tergend worden. We betrapten onszelf dan ook tot het skippen van deze scènes, omdat we liever wilden spelen. Van Spike Lee hadden we toch echt meer verwacht. Nee, volgend jaar mag het wel wat luchtiger.

Na wat uren is de MyCareer introductie die ‘Livin´Da Dream’ heet afgelopen en begint het echte werk. We konden toen onze speler gaan trainen en verbeteren. In de introductie waren we verdeeld tot invalbeurten tijdens het seizoen als rookie, maar na dit gedeelte konden we pas echt met onze speler aan de weg gaan timmeren. Nieuw in MyCareer is dat er meer zijactiviteiten naast de wedstrijden zelf zijn. Je kunt gaan trainen om beter te worden, acties uitvoeren voor sponsors, en sociale contacten opstarten en onderhouden met oude en huidige NBA-spelers. Dit zorgde er voor ons voor dat MyCareer echt als een carrière aanvoelt, namelijk als een geheel dat een speler normaal ook meemaakt. Wat ons betreft een prima toevoeging op een verder bekende modus die je uren zoet kan houden.

Gameplay is uitmuntend

In onze preview zijn we al diep ingegaan op wat er veranderd is qua gameplay en toen we de uiteindelijke game gingen spelen, bevielen ons de verbeteringen alleen nog maar meer. We willen niet het woord verfijning weer aanhalen, want nee, ze hebben dit jaar vooral veel vernieuwingen toegepast die meteen opvallen. De gameplay komt voor het grootste gedeelte op het eerste oog overeen met vorig jaar, maar na wat langer spelen werd merkbaar welke nuances er zijn aangebracht, waardoor het nog soepeler speelt. De game bevat bijvoorbeeld veel meer animaties bij het werpen, lay ups, alley oops en dunks. De physics van de spelers en de bal zijn ook aanzienlijk verbeterd, want de spelers bewegen nog natuurlijker, waarbij het fysieke lichaam van de basketballers meer invloed heeft.

Centers spelen bijvoorbeeld vrij lomp en sloom, en dat merk je als speler erg. Kleinere en wendbare spelers, zoals Chris Paul, kunnen zich makkelijker door een verdediging heen wurmen, maar kunnen minder hebben in duels. De physics hebben hierbij veel invloed en dit zorgde ervoor dat we bedachtzaam naar de basket gingen. Dit kwam niet alleen doordat botsingen realistischer zijn geworden, maar ook door de flink opgeschroefde AI. De verdediging is als aanvallende partij lastiger om te ontmantelen, omdat de tegenstanders meer bewegen en minder gaten laten vallen. Bepaalde spelers, zoals Russel Westbrook, hebben dan wel het talent om door een verdediging heen te snijden.

Speel je met LeBron James, dan merk je dat dit een atletische tank is die zich graag naar de basket worstelt. De bekende spelers hebben in vergelijking tot de vorige delen echt hun eigen speelstijl en dat zie je erg terug in wat je met ze kan doen. Je ziet het bij de kwaliteiten en acties. Verdere verbeteringen zijn er qua gameplay in overvloed, want het nieuwe ´foot planting´ (plaatsen van de voeten) – wat ook onderdeel is van de physics – heeft als effect dat de gehele ervaring veel soepeler speelt en oogt. Het werpen van de bal is trouwens onveranderd en werkt nog steeds prima. Alleen bij vrije worpen gaat het beeld hard trillen om zo voor extra spanning te zorgen, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Het is net of er elke keer een aardbeving is. Buiten dit om speelt NBA 2K16 gewoonweg heerlijk, waardoor we de gameplay als niet anders dan uitmuntend kunnen omschrijven.

Audiovisueel de mooiste sportgame

Vorig jaar had NBA 2K15 in onze ogen al de prijs binnengehaald van mooiste sportgame op de markt en ook dit jaar gaat de game er weer mee aan de haal. Spelers ogen weer net wat scherper en de fysieke verschijningen zijn authentiek. Dit komt doordat de grote spelers volledig in de game zijn verwerkt door middel van bodyscans. Tatoeages kloppen hierdoor tot in detail en daarbij zijn de haardrachten ook up-to-date. Verder zijn de graphics zeer verzorgd en oogt elke speler zoals het hoort, maar ook de presentatie om het veld heen is netjes. Denk aan de introductie van de spelers, het publiek, de cheerleaders, mascotte, menu´s, commentaar en de interviews tijdens en na de wedstrijden. Het is net alsof je live naar basketbal zit te kijken. De soundtrack is ook dit jaar weer bijpassend en klinkt fijn in de oren.

Nieuwe modi, verbeteringen en een minpunt

Naast MyCareer heb je ook weer MyGM, wat voor degene die liever tegen de AI speelt veel tijd op kan slokken. Deze modus is ook dit jaar weer verzorgd en diepgaand om je het hele jaar mee bezig te houden. Op een aantal punten na is dit grotendeels hetzelfde gebleven. Er zijn vooral verbeteringen die deze modus wat meer realisme meegeven. Zo zullen andere teams echt scouten naar spelers die voor hun team wat extra´s brengen en zullen deals tussen jou en een ander team afkaatsen, omdat een speler van belang is en niet weg mag. Verder valt er vooral meer aan te passen en zijn features verder uitgebreid. Je kunt zelfs het team naar een andere locatie verhuizen. Concluderend zijn er in MyGM wat veranderingen toegepast die wenselijk te noemen zijn voor de speelervaring.

Online is er ook genoeg te doen, want zo kun je meteen een wedstrijd spelen zonder teveel poespas of weer naar MyPark gaan voor wat los vermaak, maar online is er één nieuwe grote feature. 2K Pro-Am is de nieuwe modus voor de multiplayer. Je kunt hierin samen met vrienden een team oprichten waarin ze met hun eigen speler mee kunnen doen. Bepaal hierin hoe je stadion, logo, kleuren en tenues eruit zien. Er valt veel aan te passen dus en dit werkt allemaal simpel en erg toegankelijk. Je kunt in deze modus ook snel met je MyPlayer wedstrijden zoeken (5 vs 5) met matchmaking, zodat je niet lang hoeft te wachten. Dit is echter net als de losse online wedstrijden nogal wisselvallig. Soms moesten we erg lang wachten en dan weer niet. Vooralsnog werkte dit bij ons niet optimaal en dat mag dus zeker nog even aangepast worden.

Toch is 2K Pro-Am de moeite waard en een fraaie nieuwe modus, omdat je het echt als groep kan opnemen tegen andere groepen. Bovendien kan je het volledig je eigen maken. Speel je liever met echte teams en tegen vrienden? Dan kan dit ook. In MyLeague kun je, zoals we dat al vaker hebben gezien in NBA 2K, een kampioenschap opzetten met eigen regels en instellingen. Als laatste willen we het nog even hebben over MyTeam en Gauntlet, beginnende met MyTeam. Deze modus is grotendeels gelijk aan vorig jaar, waarbij je pakketjes met spelers krijgt evenals kan kopen, wat allemaal neerkomt op geluk hebben en veel spelen. Het is eigenlijk net als FUT uit FIFA, maar dan voor NBA 2K. Daarbij kun je ook uitdagingen aangaan tegen de AI. Gauntlet is binnen de multiplayer een nieuwe modus, waarin je tien wedstrijden speelt met teams van drie. In je team heb je dan een sterspeler en minder sterke spelers, waarmee je dan moet zien te winnen voor leuke beloningen.

NBA 2K16 doet de serie meer dan eer aan en Visual Concepts heeft vooral de kern (de gameplay) aanzienlijk veranderd in positieve zin. Het voelde in de eerste instantie zeer vertrouwd, maar bepaalde nuances zorgen voor meer diepgang bij het spelen zelf. De verschillen tussen de spelers zijn meer te merken bij de animaties en acties, wat zorgde voor veel speelplezier. Audiovisueel is dit echt een plaatje te noemen. Spelers ogen ontzettend authentiek in hun uiterlijk en gedrag. Sowieso is de algehele presentatie van de game van een erg hoog niveau. Afsluitend is er qua modi voldoende te doen waarbij de MyCareer modus – op de afgezaagde introductie na – erg tof is om te doorlopen evenals het uitgebreide MyGM. Online kun je ook losgaan en daarin is vooral 2K Pro-Am een mooie toevoeging. Ja, met NBA 2K16 kun je al je basketbalbehoeftes weer ophalen, wat het als sporttitel tot een topper maakt.

• Gameplay op alle vlakken verbeterd
  • Geweldig authentiek
  • Vermakelijke modi on en offline