Consoles zullen niet eeuwig bestaan in de vorm zoals we die vandaag de dag kennen. Dat snapt Shuhei Yoshida ook en hij weet ook dat Sony moet blijven innoveren en toekomstgericht moet denken om te kunnen blijven bestaan. Zo heeft hij een aantal interessante uitspraken gedaan in een interview met Eurogamer.

Hij haalt hier onder andere de uitspraak van Michael Pachter, een inmiddels bekende analist, naar voren dat dit de laatste generatie zou zijn en dat consoles dood zijn. Nu verkoopt de PS4 heel erg goed, maar Yoshida zegt dat hij wel het gevoel heeft alsof men momenteel vecht tegen veroudering. Ondanks dat de PS4 goed verkoopt, kan het zo zijn dat ze gewoon consoles verkopen aan dezelfde mensen als die van de vorige generatie, alleen dan net iets sneller.

Daarmee kijkt hij wel lichtelijk negatief naar de verkoopaantallen, maar hij bedoelt hier mee te zeggen dat het nu juist de kunst is om ook nieuwe mensen aan te kunnen spreken, die bijvoorbeeld nog onbekend zijn met console-gaming. Als je telkens consoles blijft verkopen aan ‘hetzelfde’ publiek, dan houdt dit een keer op. Dit gebeurt natuurlijk niet heel snel, maar het is wel belangrijk om je markt te verbreden en ook nieuwe geïnteresseerden aan te spreken.

“Like Michael Pachter saying console is dead, or this is the last console generation, I feel we’ve been fighting against obsolescence,”

“Even when PS4 is doing well, you might look at the sales, the fast pace of PS4 sales, we may be just selling to the same people faster, right! That’s a sad view of things, but it could be the case.”

Wat betreft bedreigingen, die zijn er genoeg, eerst was het PC en nu is het mobiel zegt Yoshida. Vooral in Japan is de mobiele trend merkbaar, steeds meer Japanners spelen games op hun telefoon of handheld waar consoles daar vandaag de dag een stuk minder impactvol dan tien jaar geleden zijn.

“Every time there’s a new threat, like PC was before, now it’s mobile, look at the Japanese market which has the heaviest impact. When you look at the video game market in Japan, it’s going like crazy because of mobile is huge.”

Dit is volgens Yoshida ook de reden dat men zich momenteel niet concentreert op een nieuwe PlayStation-handheld. Ze moeten momenteel erg hard werken om mensen die consolegames speelden voor de PS2-tijd terug te brengen naar de thuisconsoles. Ook is het voor hem belangrijk een doelgroep aan te spreken die nog nooit thuis een console heeft gehad en om hun te laten zien wat voor meerwaarde het heeft in zijn of haar leven.

“We have to continue to work hard to really bring back people who used to play console games before PS2 era, or find new people to provide great experiences, that people who never had their own consoles might find useful for their lives,”

PlayStation VR is één van die middelen die Sony wil gebruiken om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Ze willen dit in de markt zetten als een virtual reality systeem die toevallig gebruik maakt van de PS4, waar je meer dingen mee kunt doen dan alleen gamen.

“PlayStation VR has broader applications than the games, and demos we’ve been doing, the very first demo we provided was The Deep. It has no gameplay at all. Anyone can enjoy it.

“Of course there’s a challenge of pricing and whatnot, but in the future we position PlayStation VR not as a peripheral to VR, but as a virtual reality system that makes use of PS4. We’re hoping in the future that people might pick up PlayStation VR and PS4 not only for the games, but for other entertainment usage.”

Bijzondere uitspraken dus van Shuhei Yoshida, de president van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios. Het laat in ieder geval zien dat ze verder kijken dan hun neus lang is en niet achteroverleunen nu de PS4 het zo goed doet, het kan immers altijd beter.