Until Dawn voor de PS4 blijkt een heuse hit te zijn die Sony niet helemaal had zien aankomen. De game werd enorm populair op YouTube waarbij menig streamer de game speelde en zo een hele hoop views wist te trekken. Reviews waren uiterst positief en de community houdt van de game, alle ingrediënten die je als ontwikkelaar graag hebt om je game tot een succes te maken.
Sony’s Worldwide Studios President Shuhei Yoshida meldt dat men dit bij Sony niet aan zag komen. Ze waren aangenaam verrast door de positieve reacties op de game en hier uiteraard ontzettend blij mee. Het is volgens hem bovendien een hele leuke game om anderen te zien spelen, zelfs als je de game zelf al gespeeld hebt. Hierin heeft hij gelijk, want daar komt ook de enorme populariteit op YouTube vandaan. Met name de verschillende keuzes die je in de game kunt maken houden het uniek.
Sony is dan ook een groot voorstander van games in dit genre, met name omdat het een breder publiek aanspreekt dan enkel de hardcore gamer. Je hoeft bijvoorbeeld niet goed te zijn in gamen om Until Dawn te kunnen spelen en als je niet wilt spelen, dan is het ook leuk om te kijken hoe je vrienden dit doen.
“We where caught by surprise by the positive reaction,.. We’re super happy with the reactions from people, especially people who are streaming or posting videos on YouTube,”[…]“It’s super fun to watch other people play, even after you’ve finished the game, because other people make different choices.”
“I’m very happy with how the game was received. I think everybody was caught by surprise by the positive reaction. That’s a really great thing for the future of the interactive drama genre. We’re a big fan of this genre. These games can talk to a broader audience. You don’t have to be good at playing games. You can even just watch your friend play the game.
“We believe this interactive drama genre can help expand the audience for console games.”
Nice game !
ik zie hier de aantrekkingskracht niet van. is dit niet gewoon een uitgebreider soort heavy rain ? die game had ik toendertijd ook gekocht vanwege alle hype. en ik was teleurgesteld. kan iemand deze game een beetje uitleggen ?
@Peter01: Je speelt met verschillende personages die allemaal in een huisje zitten. Jij kiest steeds welke personage welke actie moet ondernemen. Ren ik bv weg of blijf ik bij mijn vriend met de zaklamp. Uiteindelijk bepaal jij dus wie er dood gaat en ook hoe. Hierdoor kun je het spel steeds opnieuw blijven spelen
@212.178.206.xxx: een beetje horror versie van de sims. maar dan zonder bouwen, met directere controls ?
@Peter01: Lol, nee… het is een interactief verhaal rondom 8 personages waarmee je dmv aanwijzingen vinden, keuzes en andere gameplay opties diverse uitkomsten kunt krijgen in het verhaal.
Het is net als heavy rain of beyond two souls niet voor iedereen weggelegd, maar de aantrekkingskracht is juist dat het iets anders is dan de typische shooter/survival horrorgame.
super horrorgame echt zalige kills dit weekend doe ik until dawn party met vrienden tis net een horrofilm geen zin in gamen kijk dan mee schrikmodus is ook tien op tien elke keer als er iets passeert spring je omhoog voor mij is dit een dikke 10 game wie die slecht vind is iemand die niet van horror houd maar als dit ooit op film wordt verwacht ben ik de eerste die hem wil zien
***aangepast door WJayW ivm spoiler***
@WJayW: ik vind dat gedoe met dat de kleinste (in)actie’s kunnen leiden tot compleet verschillende verhalen echt vet. maar dat het eerder een interactieve film is ipv dat je echt de traditionele controle heb over je personage, dat vind ik drie keer niks. horror houd ik ook erg van. ik keek aliens al op me zesde lol. maar die button prompts zijn echt vukking irritant. sown hekel aan. de qte’s in resident evil 4 zaten voor mij al op het randje, laat staan heavy rain of deze game. maja, als mensen er lol mee hebben en het houd de industrie sterk, dan vind ik het helemaal best.
@Peter01: Je hebt wel enigszins controle over je personages hoor, zeker omdat je toch zelf op zoek dient te gaan naar de aanwijzingen om bepaalde gebeurtenissen tegen te kunnen gaan… maar bij dit soort games ontkom je inderdaad niet aan de QTE’s.
@WJayW: je had ook controle over je personages in heavy rain. maar het stuurt niet lekker. het is een andere feel bij de besturing snap je ?
nou moet je niet full on call of duty gaan bij een game als deze (omdat het adhd niveau de boel zou verpesten) maar misschien een niet al te soepele 3rd person zou goed werken denk ik. bijv als in resident evil 4 en 5.
@WJayW: maar toch bedanktt voor de info lol.
@Peter01: Ik snap wat je bedoeld, maar in dit geval ligt de besturing van deze game eigenlijk meer in de style van RE1 t/m 3… dwz. vaste camera standpunten. Dat is natuurlijk niet voor iedereen de voorkeur qua gameplay, dat snap ik ook wel, maar ik heb mij goed vermaakt met de game. 🙂
Ook al is de game qua gameplay niet echt wat voor je, misschien dat je een keer een playthrough kan kijken.. het verhaal is namelijk wel erg goed uitgewerkt en zeker na de introductie van alle personages komt het goed los.
@WJayW: ze doen bij rooster teeth lets plays enzo. ook met until dawn. die gasten zijn hilarisch. misschien kan ik daar eens een keer hier een lets play van kijken. en de originele re trilogie is de beste. het zijn de beste re titels, en ook een van de beste games uit de gamegeschiedenis.
@Peter01: Mee eens, RE 1t/m3 waren geweldige games. Voor mij ging RE ook tegen staan vanaf RE code veronica, daarna ben ik ook gestopt met het spelen ervan. Hetzelfde eigenlijk voor Silent Hill, na deel 3 ging het bergafwaarts (al zag P.T. er veel belovend uit, jammer dat die game het daglicht niet zal zien).
@WJayW: idd. ik vind het zo achterlijk dat als de grote bazen achter het geld van mening zijn dat ze ergens niks mee verdienen. zoals bij pt. of dat (ook del toro toevallig) een derde hellboy film zou willen maken, maar dat niemand die man het geld wil geven. als ik miljardair had geweest had ik het wel geweten. ik had dus geen achterlijk dure boten van 450 miljoen (ja dat bestaat echt) gekocht. maar dingen als hellboy 3 gefinancieerd. me eigen game en film bedrijf beginnen. een game en film bedrijf wat naar de fans luistert en geen achterlijke deadlines stelt aan de makers. en ik zou heel veel single malt whiskey halen lol.