Vorige maand kondigde Square Enix aan een zogenaamd ‘Augment your pre-order’ principe te hanteren voor de Day One editie van de game. Je kon zelf bepaalde bonussen en zelfs vervroegd de game spelen verdienen.
De uitgever heeft echter heel veel negatieve feedback gekregen vanuit de fanbase en heeft besloten dit principe uit het raam te gooien. Iedereen die de game op dag één koopt of de gelijkwaardige Day One editie reserveert krijgt alle bonussen die aanvankelijk aan dit systeem gekoppeld waren.
In theorie was dit natuurlijk best een tof concept, maar het verdient ook een compliment dat Square Enix naar de feedback van gamers luistert.
Ik haat pre order content, micro transacties dlc bij de release en al die troep, waren games maar nog zoals de ps2 en gamecube tijden, in 1 keer een compleet spel kopen, zonder alles achter paywalls, halve games, cheat codes in plaats van kopen en noem het maar op, de industrie gaat echt de verkeerde kant op, jammer dat het zo moet gaan, cd projekt red en rockstar games zijn 2 van de enigste uitgevers die om hun fans geven en niet alleen maar aan geld denken zoals ea en activision doen, hun brengen zodra je de game koopt, bijna alle content gratis uit, ea en acti brengen games de eerste dag voor de helft uit, en laten je verloop van de tijd alles er bij kopen.. En voor online betalen vind ik ook onzin, spellen zijn te duur… En heb ook een gaming pc staan voor als dat er op gereageerd wordt, maar ja ik speel de meeste games liever op console dan op pc, die is er extra bij voor bijvoorbeeld de steam sales
beste beslissing ooit!
Pre-Order bonus oke deal top want dat is toch voor de die hard fans…
maar deze actie sloeg alle planken mis
”in theorie best een tof concept”….menen jullie dit nu echt PSX sense? Tis toch niet normaal dit programma, omdat het erop neer komt dat ze zoveel mogelijk pre-orders wilden genereren en als het niet genoeg werdt ge pre-orderd dan kwam de game gewoon 4 dagen later uit dan als het wel het beoogde doel haalde.
Anti-consumerism op zn best dit: gewoon je eigen game gijzelen in de hoop dat men meer gaat pre-orderen..echt; soms ben ik zo moe van al die game business bull!
met andere woorden: mooi dat ze het hebben terug gedraaid omdat ze negatieve feedback hebben gehad.
ook best een tof concept: vote with your wallet!
@rufuzmitchell:
Hiermee bedoel ik het concept van verschillende en naar eigen wijze aangepaste edities. Op papier vind ik dat, met het steeds verder personaliseren van je games, helemaal geen slecht idee, de uitwerking daarentegen niet. Daarom zeg ik ook aan het einde dat ik het goed vind van de uitgever dat ze geluisterd hebben naar de feedback van de userbase en het geannuleerd hebben.
@Nibor:
hm, ja ok. ieder zijn ding natuurlijk. Ik zelf vind die hele pre-order cultuur maar niks. Als je bij jantje besteld krijg je dit en als je bij pietje besteld krijg je dat. Je mist dus eigenlijk altijd wat. Gelukkig zijn het meestal geen hele belangrijke dingen die pre-order dlc maar toch..Ik begrijp wel waarom een spellen uitgever het doet hoor, ik ben er zelf gewoon geen liefhebber van. Als ik een game tof vindt dan pre-order ik m vaak wel, maar dan meestal omdat het iets is wat ik sws graag wil kopen op releasedag en omdat het meestal iets voordeliger is qua prijs (tenminste; als je weet waar je moet bestellen).
ik pre-order NOOIT om een of ander lullig outfitje of geweertje te bemachtigen. Dat hoort er gewoon standaard in te zitten mijns inziens.
@yannickvanloon: Hier ben ik het helemaal mee eens.
@rufuzmitchell:
Ik snap je punt ook volledig, de manier waarop ben ik meestal ook geen groot fan van. Sterker nog, ik pre-order nooit games en koop vrijwel nooit speciale edities omdat ik mij daarna altijd een beetje bestolen voel. Toch niet helemaal het geld waard, extra content wordt gewoon een maand later toch gewoon toegevoegd enzovoort. Wat ik wel tof vind zijn nieuwe concepten in de games-industrie en dit had iets heel leuks kunnen worden, maar vervalt helaas weer in een goedkope manier gamers te lokken en geld uit hun jasje te kloppen.