Review: Uncharted: The Nathan Drake Collection – Naughty Dog heeft met Uncharted een zeer hoog aangeschreven franchise in haar portfolio, die in maart 2016 een nieuw deel krijgt met Uncharted 4: A Thief’s End. Voor eenieder die pas met de PlayStation 4 is ingestapt, is er nu een collectie met daarin de eerste drie delen. Ideaal om in te stappen en Nathan Drake te leren kennen. Of als je al bekend bent met de franchise, een prima manier om de games opnieuw te beleven.

Het beste van alles

Naughty Dog heeft voor de Uncharted: The Nathan Drake Collection samengewerkt met Bluepoint Games, een ontwikkelaar die haar sporen verdiend heeft met het uitbrengen van oudere games in een nieuw jasje op de PlayStation 3 en 4. Dat deze samenwerking vruchtbaar was, werd al vrij snel duidelijk en nu we met de games aan de slag zijn gegaan, is het bewijs daar: een ultieme collectie van één van de betere franchises op de PlayStation 3. Men heeft voor deze collectie gekozen om het beste van alles te bieden. Dat betekent drie avonturen, uitgewisselde technieken en daarbovenop wat nieuwe features.

Elke game individueel behandelen lijkt ons wat overbodig; daarvoor kan je de oudere reviews van de games opzoeken. Wat wel belangrijk is om te weten, gaan we nu met je delen. Zo zijn alle avonturen anno 2015 nog steeds fantastisch om te beleven, maar blijft het verstandig om met Uncharted: Drake’s Fortune te beginnen. Deze game is inmiddels acht jaar oud en hoewel er veel is verbeterd – zo is de besturing van de drie games nu identiek aan elkaar – merk je wel dat deze game wat ouder is. Zo zijn de animaties niet altijd even sterk en ook het schieten voelt wat minder fijn aan dan in de latere delen.

Nu heeft de franchise een logische technologische ontwikkeling doorgemaakt en daar waar de betere elementen zijn geïmplementeerd in eerdere delen, is het duidelijk merkbaar dat Uncharted: Drake’s Fortune echt het oudste deel is. Dat neemt niet weg dat het nog steeds uitstekend speelbaar is, maar daarom niet minder belangrijk om de twee opvolgers later te spelen, zodat je niet het gevoel krijgt dat je een stap terug gaat. Dit ondanks dat de ontwikkelaar er alles aan gedaan heeft om het zo gelijk mogelijk te trekken.

Geen multiplayer, maar…

De drie games zijn, ondanks het zojuist omschreven punt, stuk voor stuk heerlijke avonturen om te beleven. Dit was op de PlayStation 3 al het geval en dat wordt nog eens dunnetjes overgedaan op de PlayStation 4 – nu als een zoveel mogelijk gelijkwaardige ervaring en natuurlijk een hoge resolutie (1080p) met daarbij een stabiele framerate van 60 frames per seconde. Het doorspelen van de drie delen is wat dat betreft een waar genot en ook al heb je de delen al meerdere keren uitgespeeld – zoals de ondergetekende – toch weten de games je weer helemaal mee in het avontuur te trekken en voor je het weet, zit je uren achter elkaar door te spelen.

Elke singleplayer is dus in orde en een plezier, maar het tweede en derde deel hadden daarnaast op de PlayStation 3 ook nog een multiplayer. Die is nu afwezig, zoals inmiddels bij iedereen vast wel bekend, en de reden hiervoor is dat ze de online community niet moedwillig wilden verdelen over de verschillende platformen. Een op zich valide reden om de multiplayer achterwege te laten, maar ook iets waar veel voor in de plaats komt. Je bent per game al snel een uur of acht bezig om deze uit te spelen, maar ter aanvulling hierop bevat de collectie nu een speedrun modus.

In deze modus doorloop je ieder level van het avontuur, inclusief cut-scènes, alsof je de gewone game speelt. Het enige verschil is dat er nu een timer meeloopt en het is natuurlijk de bedoeling om een level zo snel mogelijk te voltooien. Sterker nog, er zijn zelfs trophies aan gekoppeld, zodat het ook nog enigszins loont. Deze speedruns worden trouwens online gedeeld, dus als je een beetje succesvol bent, beland je ook nog op de leaderboards. Niet heel bijzonder, maar wel een geinige toevoeging. Hetzelfde geldt voor in-game vergelijkingen met vrienden.

Als meerdere vrienden van je straks de collectie spelen, dan worden je statistieken niet alleen lokaal opgeslagen, maar ook online gedeeld. Dat betekent dat, als jij in een bepaald gebied een x aantal headshots maakt, je dan via een kleine pop-up (niet storend) te zien krijgt of je het beter of slechter dan een vriend gedaan hebt. Wederom een niet al te belangrijk onderdeel, maar wel een grappige toevoeging die toch nog enigszins het community gevoel brengt ter vervanging van de multiplayer.

Op je dooie gemak of ineens dood

Een andere niet geheel onbelangrijke toevoeging is dat er twee nieuwe moeilijkheidsgraden zijn. Zo is er de ‘Explorer’ moeilijkheidsgraad waarin de game extreem vergevingsgezind is. Je kunt hierin geen trophies verdienen en ook amper doodgaan. Dit omdat de insteek hierbij is dat je lekker kunt genieten en de wereld kunt verkennen en ontdekken, zonder dat je je continu bezig moet houden met eventuele vijanden. Als die er dan al zijn, dan kan je enorm veel hebben voordat je het loodje legt. Hier tegenover staat de ‘Brutal’ moeilijkheidsgraad en deze is nog moeilijker dan ‘Crushing’, de oorspronkelijk hoogste moeilijkheidsgraad. Twee kogels incasseren en je bent dood op deze stand, bereid je dus maar voor.

Je kan natuurlijk ook voor alle andere – al oudere – moeilijkheidsgraden kiezen, waardoor er dus voor elke speler wel een ideale optie tussenzit. Het geeft de game aan de ene kant nog meer toegankelijkheid voor de nieuwkomers evenals extreme uitdaging voor de diehard fans die de games van binnen en buiten kennen. Wel unlock je ‘Brutal’ pas nadat je de game op ‘Crushing’ uit hebt gespeeld. Buiten deze nieuwigheden zien we verder nog wat andere mogelijkheden. Zo kun je nu ook in een fotomodus aan de slag en tevens kun je met een sloot skins het avontuur gaan doorlopen, mocht je dat interessant vinden.

Uncharted: The Nathan Drake Collection is een uitstekende verzameling van de drie toppers van Naughty Dog. Deze collectie is sowieso voor elke nieuwkomer in het PlayStation land een must have. Diehard fans kunnen het overwegen, maar die zullen op de ‘Brutal’ moeilijkheidsgraad en de Speedrun functionaliteit na weinig nieuws ervaren. Of dat voldoende is, moet je zelf beslissen. Het belangrijkste is in ieder geval dat het overzetten van de drie games naar de PlayStation 4 met vlag en wimpel is geslaagd en dat de games anno 2015 nog steeds puur genieten zijn, al is het wel dat Uncharted: Drake’s Fortune wat verouderd aanvoelt, wat geen afbreuk aan de ervaring doet.

• Grafisch netjes
  • Besturing over alle delen gelijk
  • Ideale instapcollectie