Het gaat voortreffelijk met de PlayStation 4 daar waar de Xbox One op zich ook prima gaat en de Wii U ergens achteraan sukkelt. Toch is het gat tussen de nummer één en twee, de PlayStation 4 en Xbox One, erg fors en de vraag is of Microsoft dit ooit kan gaan inhalen.

Phil Spencer, Xbox baas, heeft daar ook zo zijn twijfels over. Zo eerlijk als realistisch dat de man is gaf hij tijdens de 2015 GeekWire Summit aan dat de PlayStation 4 een ‘enorme voorsprong’ heeft op de Xbox One en dat hij niet weet of ze dit kunnen gaan inhalen.

“Y’know, the length of the generation… [Sony] has a huge lead, and they have a good product. I love the content, the games line-up that we have.”

“One thing that probably I didn’t realise as much as I should have when I started in this role was the impact that the launch had on our team here in Redmond, the Xbox team. Because it’s easy to read the blogs and the sites and my Twitter feed and see what the customers think of our brand and our product, but the team in Redmond took as much of a hit as the external community did around the launch. And I sit back and I think about an [organisation] of thousands of people, you’re down in the organisation and some words and some actions from executives kinda just trash all the work that you’ve done over the last three years, many weekends and nights, and you start to question why am I doing this? Why am I working so hard when a few crass comments can actually position our product more directly than any work that the team was doing?”

“Every time I sit down and I do a product review, mostly every time, the team comes in with surprise and delight around the momentum that they have, more than I’m able to add. And when I see that transformation of a team that’s questioning the leadership of the organisation to a team that’s motivated by the customers that we have and their ability to delight them, I see a team that’s making amazing progress. [Backwards compatibility] was one. We didn’t know back compat would work. We started it. A few ninja engineers went off and figured it out, how do you go from PowerPC to X86 and translate game code that’s about as time-critical as any piece of code that you would want in terms of its performance, and they got it done. So I would never question the ability of our organisation, but I’ll say we’re not motivated by beating Sony, we’re motivated by gaining as many customers as we can.”

Het bovenstaande gaf hij aan op de vraag of hij verwacht dat ze ooit de PS4 gaan inhalen. Hier voegde hij vervolgens aan toe dat het Xbox team niet gemotiveerd wordt door de drang om de PlayStation 4 te verslaan, maar voornamelijk door het vergaren van zoveel mogelijk consumenten. Wat ze vanzelfsprekend doen met mooie titels als Forza 6, Halo 5 en Rise of the Tomb Raider.

Het is interessant om te horen en zien dat een concurrerende partij in deze zijn sportiviteit niet verliest, iets wat je niet al te vaak ziet. Aan de andere kant is het verschil tussen de PlayStation 4 en Xbox One dermate groot dat dit ook niet echt een verrassing mag zijn.