Rainbow Six: Siege, de nieuwe titel in de Rainbow Six franchise van Ubisoft, zal microtransacties gaan bevatten onder de noemer ‘Rainbow Credits’. Joe Vargas, bekend van zijn YouTube-kanaal ‘Angry Joe‘, kreeg de kans om met Scott Mitchell, animation director van Rainbow Six: Siege, te praten over de game. In dit gesprek kwamen microtransacties ter sprake en logischerwijs vroeg Angry Joe om meer informatie, maar dit wilde Mitchell niet geven. De invulling ervan is dus nog volledig onbekend, behalve het feit dat het erin zit.
Rainbow Six: Siege heeft op zich een succesvolle beta achter de rug, maar de game is toch wat slecht in het nieuws geweest rondom de singleplayer. Zo kwam het nieuws naar buiten dat de game geen verhalende singleplayer bevat. Offline is het enkel mogelijk om de Terrorist Hunt modus te spelen, een soort multiplayer modus, maar dan alleen met bots. Het is enigszins jammer dat een echte singleplayer campagne ontbreekt, maar aan de andere kant is de franchise natuurlijk wel voornamelijk multiplayer gericht.
Verder zal er een Season Pass beschikbaar gesteld worden bij de release, maar de game krijgt ook gratis map DLC. Het is dus nog onduidelijk wat de Season Pass dan precies gaat bieden, Mitchell wilde ook hier niet op ingaan toen Joe hiernaar vroeg. Mogelijk heeft de Season Pass verband met de Rainbow Credits, maar dit is slechts speculatie.
De game is verkrijgbaar in verschillende edities, zo is er de normale game voor de reguliere prijs van rond de 60 euro alsook een Art Of Siege Edition voor 79 euro. Deze laatste editie bevat de game, een Collector’s Box, Gold Skins Pack voor in-game wapens en een exclusieve Tactical Guide van 120 pagina’s, met uitgebreide informatie over operators, wapens, maps en alle details van de game.
microtransactions ? andddd….. boycott! thank you come again.
hoppa meteen goeie reclame dit.
Ik haal op zolder mijn stoffige oude pc met 3Dfx Voodoo 2 kaart wel weer eens uit de kast, Need For Speed II SE erin en racen maar, man man man wat was het vroeger fijn gamen zonder die microtransacties…
Ennnnn cancel pre-order. Jammer hoor.
Betaal je verdomme €60 voor een game, en dan heb je nog niet alles. ”Ja, het is optioneel”. Donder toch op xD, als ik zoveel geld betaal wil ik ook gewoon 100% van de game.
@Therockbrothers: 🙂 niey kopen dus
fail
Zucht… daarmee bedoel ik een diepe zucht, zoals deze “ZUCHT”
Meestal zeur ik niet zo, maar nu weet ik zeker dat ik deze game niet ga halen! Geen singleplayer en maar 10 maps bij release én microtransacties? Het is echt niet te geloven! Geldklopperij van de eerste orde! Wat een ontzettende belazerij zeg……
Begrijp niet waarom mensen dit zo erg vinden. Echt gewoon totaal niet. Want ze stoppen microtransacties erin (NIET van de pay-to-win soort maar vooral cosmetisch) om het mogelijk te maken dat alle DLC maps voor de game GRATIS zijn. Dus stop met huilen stelletje zeikerds. 🙂
@PattyS3: Er staat in het artikel niet wat voor microtransactions het zijn.. dus het is ook niet zeker of het cosmetisch is of niet.
Het kan dus wel degelijk Pay-To-Win zijn, we weten het nog niet.
Ik ben er gewoon principieel op tegen. Vroeger waren er geen microtransaction bij grote AA games, en nu wel. Net zoals day one patches en day 1 DLC (figuurlijk day 1 DLC dan, maar meestal komt er tegenwoordig een paar weken na release al DLC en word er voordat het spel uberhaupt uit is al met die term gegooit, en daar ben ik dus ook principieel op tegen).
Noem me ouderwets (ookal ben ik nog maar 20) maar ik vind gewoon dat je met 60 euro betalen voor het spel ALLES moet hebben.
Uitbreidingen snap ik, die bestonden al heel lang, maar de prijskaart van die uitbreidingen en DLC komt vaak niet overeen met de content die erin zit. Er zijn weinig ontwikkelaars die het goed aanpakken, Rockstar Games en CD Projekt RED zijn een paar voorbeelden.
Die maken pas DLC als hun spel volledig afgemaakt is. En zo hoort het.
Niet vanuit geld denken, maar vanuit de gamer.
@Vechtersbaas: in een eerder interview is al aangegeven dat de microtransacties vooral cosmetisch zijn. Daarnaast kan je waarschijnlijk extra in-game currency kopen via microtransacties. Daar is niks pay-to-win aan lijkt mij.
Ik vind dat soort microtransacties beter dan map pack DLC’s van €15. Nu krijgen we alle maps gratis. Dat lijkt me toch een hele mooie stap in de goede richting. De enige traditionele DLC packs die ze nu aan gaan bieden bevatten waarschijnlijk nieuwe speelbare attackers en defenders met nieuwe gadgets en wapens.
Je hebt met microtransacties bovendien veel meer vrijheid om te kopen wat jij wilt. Als jij bijvoorbeeld alleen die ene camo wilt en verder niks dan hoef je nu geen een of ander DLC pack meer te kopen waar die camo bij in zit, maar alleen die enkele camo. Zoals je zelf al zei, bedrijven moeten denken vanuit de gamer. Nou dan is dit een goed voorbeeld lijkt me. 🙂
En over patches gesproken, dit is toch juist een goed ding? Geeft alleen maar aan dat de bedrijven hun best willen doen om een zo goed mogelijke ervaring af te leveren. Als er gedurende de looptijd van de game nog meer patches worden uitgebracht vind ik nog beter. Want dat geeft aan dat ze hun game blijven ondersteunen. Vroeger hadden we geen patches omdat dit technologisch niet mogelijk was. Ik ben nu maar wat blij dat ze er wel zijn want nu kunnen bugs in de game tenminste verholpen worden én kan extra content toegevoegd worden.
@PattyS3: of, ze doen die camos en andere cosmetische dingen gewoon in het spel… Zonder ze los te verkopen. Ooit aan gedacht? Gaat toch nergens over dat ze dingen los en apart verkopen terwijl je al 60 euro betaalt voor het hele spel? (Zonder singleplayer) maar oke, het is blijkbaar een principe kwestie. We delen dezelfde mening niet en dat is prima. Daar heb ik respect voor. Over die patches trouwens: het geeft de ontwikkelaars ook de mogelijkheid hun spel niet af ts maken en dan patchen als ie uitgebracht is. Voorbeeld : Battlefield 4 (was een half jaar onspeelbaar) en Assassins Creed Unity, en Batman Arkham Knight op PC. Hierdoor krijgen consumenten een half product alleenmaar omdat een spel uitgebracht moet worden vanwegen een deadline of omdat een concurrent (COD in het geval van Battlefield) ook zn spelletje uitbrengt en zij eerder willen zijn.
Vechtersbaas Mobiel
Microtransactie ?! Godverdomme zeg hopelijk word het geen pay to win dan hoef ik het spel ook niet!
@81.205.92..xxx: je hebt zeker gelijk dat die games die je noemde nog niet klaar waren om uitgebracht te worden destijds. Maar of ze het echt op de lange baan schoven en dachten ‘oh dat patchen we nog wel een keer’ lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik denk eerder dat het probleem van onafgemaakte games bij te strakke deadlines ligt van de uitgever. Maar goed, ik begrijp je standpunt zeker. Toch blijf ik patches een goed ding vinden vanwege de redenen die ik gaf.
Op t gebied van microtransacties, dit is misschien inderdaad een principe kwestie. Jij wilt als je 60 euro betaald dus gelijk alles hebben en eventueel liever extra betalen voor DLC uitbreidingen (maps). Ik zou juist graag alleen de items in een game willen hebben waar ik ook echt mee ga spelen met als voordeel gratis DLC maps ontvangen en alleen betalen voor DLC die ik ook echt wil.
@Vechtersbaas: kwam dit filmpje tegen: http://youtu.be/7_Y3GvXf34g gaat precies over onze discussie haha. Laatste gedeelte van ’t filmpje ben ik het bijna volledig mee eens. 🙂
@PattyS3: quote uit het filmpje : ”microtransactions have no place in a 60$ game”. Hij zegt inderdaad dat hij het oke vind als je in ruil daarvoor gratis DLC krijgt. Oke, ik snap zijn punt, maar, in geval van Rainbow Six Siege : Er zit al geen singleplayer in, dus de content die erin zit is eigenlijk al wat mager voor een 60$ spel. Dan denk ik eigenlijk wel dat als compensatie voor de magere inhoud, die DLC eigenlijk op zichzelf al gratis moet zijn ter compensatie bijv. Dus het voelt een beetje alsof ze dat gebruik als excuus om toch microtransactions in te voeren.
Ook is het spel nog niet uit, dus we weten nog steeds niet 100% zeker wat er precies in zit qua microtransactions etc.
Ik hoorde ook al de term ‘Rainbow Credits’. Is dat een soort XP ? Ik heb eerlijk gezegd geen onderzoek gedaan naar Rainbow Six Siege, dus dat zou ik eerlijk toegeven, maar het fenomeen microtransactions baart mij gewoon zorgen. Het zou puur niet zo moeten zijn dat je bij een 60 euro spel nog extra moet betalen voor leuke dingen (die ze er gewoon in kunnen stoppen, hoe moeilijk is dat nou?)
Hij noemde dus wel voorbeelden dat het kan, maar dat zijn dan 2 spellen…
En hij zei ook dat bedrijven die microtransactions invoeren puur om winst te maken ( dus niet vanuit de gamer, wat mijn orginele standpunt was).
Wel interessant filmpje trouwens, thanks :).
@Vechtersbaas: je hebt inderdaad een goed punt met dat er geen single player in zit. Maar er zit wel coop en solo missions in, dat heb je ook niet standaard in elke game. Bovendien ben ik blij met de multi-player van de game, met alle destructie etc. Moet moeilijk zijn geweest dat te ontwikkelen met al die details. Misschien als er een single player was geweest dat de ontwikkelingtijd van de multi-player dan ook korter was geweest en we een kwalitatief slechter product hadden gehad. We weten het niet.
Ik weet verder ook niet precies wat die rainbow credits zijn maar ik verwacht een alternatieve in-game currency die je kan kopen met echt geld en waarmee je ook items kan unlocken.
Maar goed, ik begrijp je standpunt maar micro transacties mits goed geïmplementeerd kunnen de gamer ook meer vrijheid geven in wat hij of zij koopt en daarmee de hele ervaring van de game verbeteren. Met als positief effect dat de game langer leuk blijft en langer mee gaat. Rainbow six doet dit sowieso dus al redelijk goed waarschijnlijk met gratis map DLC’s. 🙂
@PattyS3: Ja ik begrijp wat je bedoelt. Het is inderdaad ff afwachten hoe het spel gaat worden. Ik denk alleen wel dat de meerderheid van de spellen die microtransactions gebruikt niet echt positief ervaren word door de spelers. Bijv wat het filmpje ook zei over unlocks, dat je die gewoon kan kopen als je geen tijd hebt om het uit te spelen. Ik vind het een raar idee. Maargoed, het is afwachten 🙂
Anyway bedankt voor de discussie.