Guitar Hero Live – Hoe Freestyle Games tot het vernieuwde concept kwam


Guitar Hero Live ligt vanaf vandaag in de winkels en later vandaag zul je ons oordeel lezen. Eerder deze week spraken we met Jim Norris, designer van diverse onderdelen binnen de game, van Freestyle Games over deze nieuwe game om zo meer te weten te komen over het ontwikkelingsproces en de plannen voor de toekomst nu deze reboot een feit is.

Het aanpassen van de gitaar

Guitar Hero Live is in veel opzichten anders dan de voorgaande delen. Het meest opvallende is natuurlijk de nieuwe gitaar, welke van een ander ontwerp is voorzien. Niet zozeer qua vorm, maar meer qua knoppen layout, welke een toch andere manier van spelen weet voort te brengen. We vroegen Jim waaruit dit idee ontstaan is. Hierop gaf Jim aan dat het voornaamste doel van Freestyle Games het meer toegankelijk maken van de game was. Eén van de belemmeringen voor de toegankelijkheid in de vorige games was die laatste knop op de hals, waarvoor je dan je hand moest verplaatsen en je pink diende te gebruiken.

Deze ‘pinky’ button, zoals Jim het noemt, kwam ten tonele bij een hogere moeilijkheidsgraad en die stap hier naartoe was behoorlijk fors. Forser dan de stap van easy naar medium, waardoor er toch onbewust een soort gat ontstond in de toegankelijkheid. Dit ‘gat’ hebben ze nu gedicht door met een nieuwe gitaar te komen, waarbij je de vingers op een meer natuurlijke manier kunt gebruiken en daarmee is ook gelijk het euvel van de ‘pinky’ button verholpen. Hier komt nog bij dat dit meer aanvoelt als echt gitaar spelen, wat ook de beleving en ervaring ten goede komt, zo voegde Jim nog toe.

Toch was het proces tot dit uiteindelijke resultaat er eentje waarbij veel experimenteren kwam kijken. Ze hebben de originele gitaar als basis aangehouden en er veel gekke ideeën op losgelaten. Dat samen met onderzoek naar het gebruik van de oorspronkelijke gitaar leverde als resultaat op dat het grootste euvel die ‘pinky’ button was. Dat is nu verholpen, maar dat is niet alleen gekomen door het stukje toegankelijkheid. Ook het gegeven van dingen anders willen doen heeft hierin een rol gespeeld, aldus Jim, en dat is iets wat we natuurlijk overal terugzien.

Vernieuwde structuur

Eén van de eerste dingen die Jim zei toen ik hem vroeg hoe het concept van Guitar Hero Live tot stand is gekomen, was dat ze iets unieks en nieuws wilden doen. Ze zijn op een andere manier naar de game gaan kijken en hieruit is zoal een nieuwe gitaar voortgekomen. Iets wat bovendien meer aansluit op echt gitaar spelen, waardoor de ervaring in dat opzicht al realistischer is. Dat is niet het enige, want ook hier komt het stukje toegankelijkheid weer terug en dat zit hem vooral in het gebruik van de gitaar en een meer soepele overstap naar een hogere moeilijkheidsgraad.

Het is vanzelfsprekend uitdagender, maar het voelt in die zin wel natuurlijker aan, waardoor spelers met een mindere motoriek ook een goede kans van slagen hebben. Dat is iets wat bij de voorgaande delen natuurlijk enigszins beïnvloed werd door het wel of niet goed kunnen gebruiken van de pink. Een ander punt dat ook een nieuwe benadering kent, is natuurlijk de algehele vibe en sfeer. Bij Freestyle Games zijn ze allemaal muzikanten, zo vertelde Jim, en dat levert een meer natuurgetrouwe gitaar op, alsook een meer natuurgetrouwe omgeving als je eenmaal gaat spelen.

“We wilden echt het gevoel van succes overbrengen op het moment dat je je performance naar de wensen van het publiek uitvoert”, zo zei Jim, “Als je geen goede dag hebt, dan merk je dat goed, maar dat betekent niet dat je gelijk opnieuw hoeft te beginnen. Heb je wel een goede dag, dan gaat het publiek natuurlijk helemaal met je mee en doordat dit een meer realistische benadering kent in de vorm van een ‘live publiek’, krijg je bij succes ook veel meer het gevoel een rockster te zijn”. Dat pakt wat ons betreft erg goed uit, maar het is natuurlijk voor te stellen dat een reagerend publiek goed in beeld brengen, zeker op basis van je acties, knap lastig kan zijn…

Ik vroeg Jim dan ook hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, want het oogt zo goed als naadloos en het kan natuurlijk voorkomen dat het publiek snel wisselt tussen emoties. Jim vertelde dat ze erg veel tests hebben uitgevoerd om te kijken wat wel en niet werkte. Uiteindelijk hebben ze een ‘robotic camera’ gebruikt voor het opnemen van het publiek. Leuk detail is dat een soortgelijke camera ook gebruikt is bij de opnames van The Hobbit, zo voegde Jim er nog aan toe, waarna hij verder vertelde dat ze het publiek telkens twee keer hebben gefilmd, bij een goed resultaat en bij een slecht resultaat, om zo verschillende reacties los te krijgen.

Door wat ‘magie’ bij het ontwikkelen hebben ze het voor elkaar gekregen deze beelden te mixen, waardoor het zeer natuurlijk en onafgebroken oogt. Dit zorgt voor een veel meer natuurlijke beleving tijdens het spelen van de nummers op het digitale podium. Toch was dit niet direct iets dat ze dachten voor elkaar te kunnen krijgen, maar met experimenteren kom je een heel eind. Een leuk detail hierbij is dat Freestyle Games, zo afgaande op de woorden van Jim, zowel met de game zelf als met de gitaar veel geëxperimenteerd heeft om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen. Een resultaat dat ook gelijk nieuw leven in de franchise blaast op een volwassen manier en dat lijkt een goede uitwerking te hebben.

Spotify suggesties

Naast dat je in de game losse nummers kunt spelen en verschillende vooropgezette concerten afwerkt, is hetgeen wat de game het langste in leven zal houden natuurlijk Guitar Hero TV. Deze online service biedt verschillende kanalen waarop continu muziek afgespeeld wordt, net zoals je dat kent van de vroegere videoclip zenders. Het leuke hieraan is natuurlijk dat je zelf al deze nummers kunt gaan spelen en door een brede variatie aan nummers aan te bieden aan de spelers, is de instap veel uitgebreider en gelijk aantrekkelijker voor geïnteresseerden die de genres van de voorgaande delen niet konden waarderen.

De muziek is wat dat betreft erg breed en ik vroeg Jim of ze van plan zijn ook fans van het eerste uur tegemoet te komen met meer rock, punk en metal tracks. Dat is een onderdeel van het algehele uitbreidingsplan, want nu zijn er zo’n 200 tracks beschikbaar en tegen het einde van het jaar komen er hier nog eens 70 bij. Toch blijven ze wel een brede variatie aan genres aanbieden, dit omdat ze hierbij enigszins hebben gekeken naar Spotify. Jim vertelde dat je bij Spotify op basis van je muziekkeuze suggesties krijgt.

Door deze suggesties te beluisteren kun je zomaar nieuwe bands, zangers en zangeressen of nummers ontdekken, waarvan je het bestaan niet kende. Dit soortgelijke principe hanteren ze ook enigszins met Guitar Hero TV, want je krijgt nummers voorgeschoteld die nieuw voor je kunnen zijn. Daarbij komt nog dat het spelen van Guitar Hero allesbehalve voorbehouden is aan bepaalde genres. Sterker nog, volgens Jim zijn nummers waar je het niet van verwacht zelfs enorm leuk om te spelen. “We willen van alles proberen en er een waar spektakel van maken”, zo sloot Jim zijn reactie af.

Blijven spelen

De game nodigt je ook uit om te blijven spelen, want ze zullen op termijn steeds meer content gaan toevoegen. Dat zullen natuurlijk nieuwe nummers zijn, maar ook mogen we premium content verwachten. Dit is direct toegankelijk tegen betaling, maar Jim benadrukte wel dat dit geenszins een verplichting is. Ze willen namelijk iedereen tegemoet komen en dus is alles ook te bereiken zonder ook maar enige cent uit te geven. Dit gaat via uitdagingen die je voltooit in Guitar Hero TV, welke na afloop van een nummer getoond worden.

Door diverse uitdagingen te voltooien kun je een ticket unlocken die je toegang geeft tot nieuwe nummers, clips en zelfs heuse premium shows. Op die manier wil men de game aantrekkelijk houden, want ze blijven met nieuwe content komen, zodat er altijd nieuwe nummers te ontdekken zijn. Ben je niet goed genoeg voor deze uitdagingen? Geen tijd? Geen probleem, zoals al aangegeven kan je ook direct een ticket voor premium shows aanschaffen en interessanter is nog dat als een show is afgelopen – deze zijn namelijk tijdelijk – dat de nummers dan in de bibliotheek van Guitar Hero TV zullen belanden. Nadien zullen ze tijdens het spelen dus vanzelf een keer voorbij komen.

“Een andere feature die hierbij komt kijken zijn de zogenaamde ‘Plays'”, zo vertelde Jim, “Deze vergaar je door Guitar Hero TV te spelen en met deze ‘Plays’ kun je vervolgens tracks on demand spelen”. Hierdoor ben je niet per se gebonden aan de live uitzendingen op de kanalen van Guitar Hero TV. Als laatste is het ook bij dit onderdeel mogelijk de plays los aan te schaffen, zodat het allemaal wat sneller gaat. Maar vanzelfsprekend is hier ook het stukje toegankelijkheid een belangrijk onderdeel en dus zal het nooit een verplichting zijn.

De toekomst

Als laatste vroegen we Jim nog, nu de reboot een succes lijkt te zijn (mooie cijfers), wat de toekomst voor Guitar Hero Live is. Er zijn op dit moment nog geen plannen voor een tweede disc release op korte termijn, want ze willen graag dat mensen betrokken raken met deze game en Guitar Hero TV. Mensen moeten tegen elkaar gaan spelen en laten weten wat ze willen, zodat ze aan die wensen kunnen gaan voldoen via Guitar Hero TV. “Guitar Hero TV is namelijk onze focus”, zo sloot Jim het interview af.

Guitar Hero Live is vanaf vandaag te koop voor onder andere de PlayStation 4. Meer over de game lees je later vandaag in onze review.

Boxshot Guitar Hero Live

Guitar Hero Live

Releasedatum:
23-10-2015
Genre:
Party
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:
Budget Zondag – games – 22 mei
Gepubliceerd op 22 mei, 2016 om 14:09
Nieuwe Guitar Hero Live update brengt het festival gevoel
Gepubliceerd op 11 mei, 2016 om 10:13
Guitar Hero Live update brengt Alice in Chains, Rage Against the Machine en meer
Gepubliceerd op 31 mrt, 2016 om 11:21
Guitar Hero TV update brengt Kanye West, Lil Wayne en meer
Gepubliceerd op 24 mrt, 2016 om 13:13
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren