Het is zondagochtend en er staat voor de zoveelste keer weer een nieuwe Jouw mening klaar. Een achterdochtig mens zou er zowaar een patroon in beginnen te zien. Dit keer schotelen we jullie een stelling voor die in de hedendaagse game industrie maar al te relevant is. Met titels als Star Wars Battlefront en Rainbow Six: Siege liggen er binnenkort namelijk games in de winkelrekken die het zonder traditionele singleplayer campagne moeten doen. Wij vragen ons af of dit een goed idee is en hadden ongetwijfeld de goede oude tijd – waarin multiplayer nog vooral een aardige bijkomstigheid was in plaats van een absolute must – in het achterhoofd toen we onze stelling opstelden. Deze luidt namelijk: games hebben – ook vandaag! – een singleplayer campagne nodig.

Er valt namelijk best iets voor te zeggen, voor die singleplayer campagnes die de laatste tijd vaker als een voor- of nagerecht behandeld worden en dus in veel games niet langer de hoofdschotel uitmaken. Dat je ruimte creëert voor coöp- en multiplayer modi kunnen we ten volste begrijpen, maar als je ze volledig achterwege laat, voelt het vaak aan alsof de game in kwestie een essentieel onderdeel mist. Een singleplayer voorziet je acties vaak van een broodnodige context en zorgt er bovendien voor dat je ook, wanneer je even niet over een internetverbinding beschikt, de game kan spelen. Je kan de singleplayer campagne daarnaast ook altijd zien als een soort noodzakelijke training voor het echte werk. En hoe spectaculair online modi als die van Battlefield tegenwoordig ook zijn, voor het echte wauw-gevoel moet je toch vaak nog bij singleplayer spellen als Uncharted zijn.

Het kan uiteraard ook zijn dat jij er net een totaal andere mening op nahoudt. Misschien vind jij juist dat ontwikkelaars onnodig tijd verspillen aan het maken van eenpersoonservaringen; tijd die ze beter in het verder polijsten van de online modi hadden gestoken. Meer betekent immers lang niet altijd beter en als je de middelmatige campagnes van veel Call of Duty of Battlefield titels bekijkt, kan je haast niet anders dan concluderen dat hier half werk geleverd is – waarschijnlijk precies omdat de focus elders lag. Zijn slechte voorbeelden echter een reden om singleplayer campagnes in dit soort games naar de prullenbak te verschuiven? Het antwoord op die vraag laten we aan jullie over.

Brand los en maak er zoals gewoonlijk weer een prettige discussie van. Oh ja, en heb respect voor elkaars mening (maar dat zou je ondertussen toch al moeten weten). Enjoy!