Review Just Cause 2 – De eerste Just Cause is niets meer dan een vage herinnering die we het liefst zo snel mogelijk doen vergeten. Alhoewel de game in veel opzichten vermakelijk was, werd het veelal steeds maar weer hetzelfde en voelde alles heel overdreven en geforceerd aan. Just Cause 2 moet compleet anders en beter zijn, er wacht een enorm eiland op je, klaar om helemaal van binnen tot buiten aan gort geschoten te worden. Of dit leuk is? Dat lees je in deze review.

Panau

Just Cause 2 speelt zich af op een eiland dat de naam Panau draagt. Dit is een groot fictief tropisch eiland dat zich bevindt in Zuidoost Azië. Doordat het eiland fictief is konden de ontwikkelaars er alles mee doen wat ze wilden, van moerassen tot bergen en gletsjers, alles is er op het eiland te vinden. Het eiland is enorm groot en er is dan ook genoeg speelruimte om je er een flinke tijd te vermaken, mocht je met je auto gaan rondrijden dan heb je wel een flink aantal minuten nodig om van de ene kant naar de andere kant te rijden. Je kan het in principe wel vergelijken met GTA, alleen is het in Just Cause 2 wat minder leuk om doelloos rond te rijden. Wel heb je een breed scala aan vliegtuigen waarmee je een tochtje over het eiland kunt maken, en dat is dan wel weer enorm vermakelijk.

De diversiteit qua wagens spreekt me dan ook zeer aan, van brommers tot campers en vrachtwagens heb je genoeg te doen in Just Cause 2. Je kan wel zeggen dat vervoer mogelijk is ter land, ter zee en in de lucht. Het doel van Just Cause 2 was dan ook echt om te zorgen dat de speler van de game plezier beleeft, en dat hebben ze op veel vlakken goed weten klaar te spelen. Echt spectaculair wil ik de game alleen niet noemen, het kent namelijk nogal een flink aantal tergende momenten die het spelplezier snel bederven.

Af en toe erg matig

Just Cause 2 mag dan wel zoveel actie hebben en van het scherm afspatten, maar soms is de game zo ontiegelijk tergend. Het verhaal is ontzettend bagger en gaat letterlijk nergens over, de voice-acting is om te huilen en ergens aan vast klemmen met je grappling-hook is een drama. Soms loop je wel 100x dat ding naar een helikopter te slingeren maar loopt het constant te zeiken dat het niet goed is, maar als je gewoon op hetzelfde punt dat ding er vijf keer naar toe gooit, komt het vanzelf goed. Dit soort dingen doen bij mij de actie in het niet vallen en is alles behalve plezierig tijdens het spelen van een game.

Ook de tussenfilmpjes zijn dramatisch, waarbij de animaties tijdens het spelen goed verlopen, zijn de tussenfilmpjes net zo snel als stroop door een trechter, alles hapert en doet en is praktisch onkijkbaar. Dit zorgt ervoor dat je deze filmpjes ontzettend snel wilt skippen en niet langer aan wilt zien, en dat doet het verhaal nou niet bepaald ten goede.

Graphics en Audio

Op grafisch gebied hebben we in principe weinig aan te merken, behalve dat de tussenfilmpjes verschikkelijk geanimeerd zijn. Maar als je gewoon aan het spelen bent heb je eigenlijk bijna geen last van framedrops of andere afwijkende dingen. Het eiland is ook kleurrijk en is niet alleen grafisch mooi, maar ook qua design een adembenemend iets om naar te kijken. De karakters zijn ook goed vormgegeven en doen in principe niet onder aan de huidige standaard.

De audio daarentegen is niet helemaal geweldig, herhalende one-liners en een wat slechte voice-acting verpesten het allemaal een beetje. De surround effecten zijn, zoals we eigenlijk inmiddels wel gewend zijn bij recente games, prima in orde.

De missies

De missies in Just Cause 2 zijn over het algemeen wel leuk om te doen, ook al is de verleiding van het ‘doelloos’ rond ouwehoeren op Panau verleidelijk, je zal jezelf er toch telkens weer op betrappen met het beginnen van een missie. Ook zijn de missies allemaal op een andere manier te spelen, je kan namelijk zelf kiezen voor welke factie je een missie wilt gaan starten. Doe je er bijvoorbeeld eentje voor de Reapers, dan staan de mensen op plek nummer één, maar mocht je een missie voor de Roaches gaan doen dan draait alles om drugs, geld en macht. Veelal houden missies echter in dat je iets moet opblazen, iemand moet vermoorden of dat je een pakketje moet ophalen/afleveren. De afwisseling heeft men, vooral dankzij de verschillende facties, goed klaar weten te spelen en dat is meestal wel erg moeilijk te doen met een game als Just Cause 2.

Just Cause 2 is een game die het op veel vlakken zeer goed doet, maar af en toe ook zijn keerzijde kent. Desondanks is de game toch erg vermakelijk, en valt er veel lol te beleven tijdens het spelen van de missies. Het eiland Panau is letterlijk gezegd; geweldig, en als je de game afsluit heb je het gevoel alsof Panau er ‘nog steeds is’. Just Cause 2 is dan weliswaar geen triple A-titel, maar leuk om te spelen is het wel degelijk. Al met al een leuke action-packed free roaming game die doet wat het moet doen.

• Het eiland Panau is geweldig en geknipt voor deze game
  • Vele vervoersmogelijkheden
  • Meer dan 20 uur gameplay