DLC Special: Driveclub Bikes – Geheel onverwacht kondigde Evolution Studios afgelopen dinsdag een stand-alone uitbreiding voor Driveclub onder de noemer ‘Bikes’ aan. Het soortgelijke concept als de oorspronkelijke game, maar dan nu op motoren. Wij gingen ermee aan de slag om uit te zoeken of het racen in Driveclub op twee wielen net zo leuk en goed is als op vier wielen en in deze DLC Special vertellen we je er alles over.

Bekende structuur

Evolution Studios is absoluut niet vies van uitbreidingen voor haar games en met Driveclub hebben ze zichzelf overtroffen. De game kreeg enorm veel downloadbare content die eind juli eerder dit jaar werd afgesloten. Nadien is er nog een hoop gratis content verschenen en tevens brengt de studio nieuwe updates uit die nieuwe gameplay features toevoegen. Spelers hadden dus sowieso al niet klagen en met deze verrassing wordt de speelduur nog eens flink uitgerekt. Een uitstekende toevoeging die in het kader van Driveclub zowel toepasselijk als origineel genoemd mag worden, mede omdat het zo plots verscheen.

Ondanks dat gegeven kiest Evolution Studios wel voor de makkelijke weg, want de Tour-sectie van de game hebben ze nu opgedeeld in twee onderdelen. Aan de ene kant vind je daar alle content voor auto’s en aan de andere kant de content voor motoren. De motoren zijn in deze natuurlijk de toevoeging, maar veel bijzonders hoef je wat dat betreft niet te verwachten. Dit omdat men exact dezelfde structuur aanhoudt. Dus je krijgt weer een tour waarin je sterren kunt verdienen, een gedeelte voor online multiplayer, losse races en willekeurige events.

Herkenbaar en erg toegankelijk, zoals we al gewend waren. De tour is in deze natuurlijk wat de primaire focus draagt en hierin kun je over de 150 sterren verzamelen die te verdienen zijn in 49 races en kampioenschappen. Door sterren te verzamelen, unlock je een nieuwe serie van races, wat er per keer zes zijn. Afsluitend volgt hier dan een kampioenschap waarin je drie races afwerkt en waar dus de meeste sterren in te behalen zijn. Ditmaal kiest Evolution Studios wel voor enige logica in deze structuur, want je werkt nu per serie races een land af om zo alle aanwezige landen aan te doen.

Nieuwe doelen

Het voelt allemaal erg herkenbaar en vertrouwd aan en als je dit kon waarderen aan de originele game, dan zul je hier weer veel plezier aan gaan beleven. Wel zien we hierin nog andere doelen terugkomen, wat natuurlijk aansluit bij de motoren. Ook zit hier enigszins meer diepgang in, want bij een time-trial kan het voorkomen dat je niet alleen de snelste tijd moet neerzetten, maar hierbij ook nog eens foutloos moet racen. Als je dan één van de twee niet voltooid, dan krijg je die ster niet. Hierdoor zijn sommige doelen voor een ster opgedeeld in twee aparte doelen, wat natuurlijk enige extra uitdaging brengt.

Andere nieuwe doelen zijn wheelies maken, stoppies maken, bepaalde tijden rijden in een sectie van een baan en meer. Het past in die zin allemaal in het geheel dat Driveclub heet, maar voelt tegelijkertijd toch enigszins vernieuwend aan. Men verwerkt dus enige variatie en dat is natuurlijk positief. Ze hadden het immers ook bij de oorspronkelijke doelen kunnen houden, zoals dat bij het racen met de auto’s het geval was. In het verlengde hiervan is er nu ook een vervanger voor het driften; dat is immers wat lastig met een motor en daarom krijg je hier nu ‘vaardigheidsuitdagingen’ voor.

Dit zijn – net zoals de driftraces – gedeeltes van een baan waarop je verschillende acties moet uithalen. Zo zul je op bepaalde stukken een wheelie moeten maken, op bepaalde stukken een stoppie en tussendoor een minimum snelheid of hoger moeten rijden bij een bepaald punt. Aansluitend loopt er nog een timer af en hoe meer tijd je overhoudt, hoe hoger je score zal zijn. Kortom, een uitstekend alternatief voor de driftraces en ze zijn nog behoorlijk leuk om te spelen ook. Dat heeft men dus op een handige manier opgelost dan wel ingevuld.

Arcade, niets meer, niets minder…

Driveclub is natuurlijk een racer die meer richting arcade dan simulatie leunt. Een bekend gegeven, maar dat geldt niet voor de motoren. Dit is pure arcade, want er komt geen enkele motorsimulatie aan te pas. Natuurlijk, de motoren zijn één op één overgenomen en zien er slick uit, hun geluid varieert per motor en klopt, maar voor de rest hoef je geen realistische taferelen te verwachten. Je kunt schuiven door bochten, vol tegen anderen aan rijden en zo goed als niet van je motor afvallen – als het gebeurt zie je een wit scherm en wordt je gereset.

Het voelt ook echt als een arcade racesegment aan, want de motoren zijn zeer wendbaar, gaan ontzettend hard en zitten zo goed als muurvast aan de baan. Het is qua realisme inslag een stapje terug ten opzichte van het autoracen en misschien aanvankelijk ook wel enigszins wennen, maar daarmee doet het geen afbreuk aan de ervaring. Sterker nog, Evolution Studios integreert het op een wat ons betreft prima manier dat past in de context van deze racer en dat moet je natuurlijk kunnen waarderen.

Conclusie

Driveclub Bikes is een uitstekende uitbreiding die goed is voor zeker een uur of acht tot tien aan gameplay. De motoren zien er prachtig uit, laten zich prima besturen en de nieuwe tour is erg vermakelijk. Dit mede door de toevoeging van nieuwe doelen en het alternatief voor driften in de vorm van vaardigheden wat op een creatieve manier is opgelost. Groot Driveclub fan? Dan is Bikes absoluut een uitbreiding die de moeite waard is. Verwacht je een semi-simulator? Dan is Bikes niet wat je zoekt doordat het te arcade is. Dat gezegd hebbende heeft Evolution Studios een leuke, verfrissende uitbreiding gebracht die de moeite waard is voor iedereen die enigszins fanatiek Driveclub speelt of weleens een leuke afwisseling zoekt.