Special: Wat is er anders of nieuw in Fallout 4? – Als je gisteren mijn review van Fallout 4 gelezen hebt en je hebt de game inmiddels nog niet gespeeld, zullen bepaalde dingen wellicht wat vragen opgeroepen hebben die we niet enorm uitgebreid hebben kunnen toelichten. Daarom hebben we besloten om een apart artikel te publiceren dat wat dieper ingaat op de meest prominente nieuwigheden en veranderingen in Fallout 4, tegenover de voorgaande delen in de franchise. We bespreken hieronder alles in wat meer detail en je mag natuurlijk altijd dingen vragen indien je wat meer uitleg behoeft over bepaalde zaken in de game. Heb je de game al gespeeld en vind je dat er hier een cruciaal punt mist? Laat het dan ook even weten, dan zullen we het zo snel mogelijk toevoegen aan het artikel om zo een completer beeld te geven van wat Fallout 4 ons te bieden heeft.

Geen levelcap

Dit spreekt natuurlijk voor zich. In de voorgaande games had je een vrij lage levelcap die werd uitgebreid als je de downloadbare content kocht. In Fallout 4 zul je hier niet meer tegenaan lopen. Wat dit in essentie betekent voor elke Wastelander die Fallout 4 wil spelen, dat leggen we later nog uitgebreider uit onder het S.P.E.C.I.A.L. kopje.

Nog uitgebreidere customization van je personage

In de voorgaande Fallout games kon je al heel wat aan je uiterlijk aanpassen, maar nu is er nog véél meer mogelijk dan eerst. Je kunt alles tot in de details uitwerken en het is dan ook voor het eerst dat we niet direct het idee hebben dat iedereen wel eens familie van elkaar zou kunnen zijn, omdat ze zoveel op elkaar lijken.

Mêlee aanvallen:

Je krijgt de mogelijkheid om, in ruil voor AP (en zonder het gebruik van VATS) iemand op z’n kop te meppen en uit balans te brengen. Maak deze aanvallen nog leuker door een bajonet aan je wapen toe te voegen door middel van modding.

HP wordt effectief aangetast door radiatie

Je Health Points worden permanent aangetast door radiatie. Alles wat je eet of drinkt, of wanneer je in de buurt van een radiatiebron komt, zal je maximum HP doen dalen. Dit effect kan alleen omgekeerd worden door het gebruik van RadAway of een bezoekje aan de lokale dokter.

Zelf kiezen wanneer je kogels ‘Critical hits’ veroorzaken

Normaal had de statistiek “Luck” invloed op hoeveel critical hits je kreeg en dit was letterlijk vrij willekeurig. In Fallout 4 kun je zelf bepalen wanneer je een critical hit maakt door middel van een balk die volloopt wanneer je VATS gebruikt. Bij elk schot loopt de balk een beetje voller en zodra deze vol zit, kun je op vierkantje drukken om zo een extra pijnlijke critical hit uit te delen.

VATS zorgt niet meer voor stilstand van de tijd

In Fallout 3 en New Vegas zorgde VATS ervoor dat de tijd stil stond en zo had je alle tijd om uit te kiezen op welk lichaamsdeel je wilde schieten. In Fallout 4 daarentegen wordt de tijd slechts vertraagd. Zorg er dus voor dat je al precies weet op welk lichaamsdeel je wilt richten alvorens je de VATS knop indrukt, want hoewel vijanden nog kunnen bewegen, kun jij dat niet. Zo word je dus een schietschijf voor de vijand als je niet opschiet!

Geen wapens meer repareren…

In Fallout 3 en New Vegas liep je wapen schade op bij veel gebruik. Om het te repareren kon je scraps vinden, waarmee je je wapen kon repareren of je gebruikte hetzelfde wapen dat je nog een keer had gevonden om zo je wapen weer in betere conditie te krijgen. Nu hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Als je het idee hebt dat je wapen niet meer geweldig sterk is, zorg dan dat je de materialen vindt om hem te modden of koop/vind een ander wapen – aan de kwaliteit van je huidige wapen ligt het in ieder geval niet meer!

…maar wel je armor!

Zoals in de voorgaande delen, zal in Fallout 4 ook regelmatig Power Armor te vinden zijn. Er zijn meerdere modellen aanwezig en je kunt de verschillende delen allemaal apart met elkaar combineren, zoals je hieronder kunt zien bij ‘Split-piece armor’. Het grote verschil aan Power Armor in Fallout 4 is dat je dit óver je bestaande Armor aandoet. Daarnaast verzwaart het je niet, maar versterkt het je juist. Je krijgt hierdoor meer draagcapaciteit en dat is mooi meegenomen.

Maar zo heeft elk voordeel ook een nadeel en natuurlijk is dat ook hier het geval. Je kunt je Power Armor niet gebruiken zonder een Power Core. Dit is een soort brandstof die je gaande houdt en je hebt een metertje, zoals bij benzine, om in de gaten te houden hoeveel power je nog over hebt. Zodra een Core leeg is, zal er automatisch een nieuwe gebruikt worden als je deze in je inventory hebt zitten. Heb je geen Power Cores meer? Dan loop je heel langzaam en vervallen veel boosts en extra’s die (geüpgrade) Power Armor te bieden heeft. Tevens kan Power Armor ook beschadigd worden en je zult deze moeten repareren om ervoor te zorgen dat het de wenselijke bescherming biedt.

Split-piece armor systeem

Je kunt tegenwoordig veel meer verschillende soorten armor combineren. Waar je eerst enkel armor voor je gehele lichaam (in één deel) en voor je hoofd kon uitkiezen, kun je nu ook kiezen tussen verschillende stukken voor je armen, benen en borst. Deze armor is door middel van bepaalde perks extra sterk te maken, geeft je de mogelijkheid om meer te kunnen dragen, enzovoort.

Karma systeem heeft alleen effect op companions

In eerdere Fallout games kreeg je Karma voor bepaalde acties, dan wel goed of slecht. Nu is het zo dat je actieve companion de enige is waar jouw persoonlijke karma direct effect op heeft. Steel je iets of toon je geen goede manieren? Dan vind je huisrobot Codsworth dit absoluut niet leuk. Gebruik je drugs of schiet je een goed iemand dood, dan vindt kooivechter Cait dit helemaal geweldig. Elke keer als je een actie onderneemt, dan zal je actieve companion laten weten wat hij/zij ervan vindt door middel van een melding; “Codsworth likes that!” of “Nick hated that!”. Doe je teveel dingen waar je companion niet achter staat, dan kan die besluiten om je niet meer te volgen.

Ander soort dialoogopties

In Fallout 3 had je een percentage kans om een dialoog succesvol af te ronden en hier kreeg je extra experience voor. Het percentage was erg duidelijk en je kon blijven proberen om deze dialoog te behalen. In New Vegas had je voor bepaalde dialoogopties een bepaald niveau (bijvoorbeeld Intelligence, Charisma of Barter) nodig en deze optie kon je dan niet nemen als je dat niveau niet had. Zo wel, dan was deze optie altijd een automatisch succes en zo dus gemakkelijk te behalen experience. In Fallout 4 tellen bepaalde Perks en je Charisma mee, maar of je een dialoog met succes kunt behalen, is erg vaag. De kleur ‘geel’ geeft aan dat het makkelijk te behalen zou moeten zijn, ‘oranje’ is al wat moeilijker en ‘rood’ is bijna onmogelijk. Als je het niet haalt, dan kun je deze optie niet opnieuw proberen en is de experience die je daarmee kon behalen voor altijd verloren.

Nederzettingen bouwen en onderhouden

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat je tegenwoordig kunt bouwen in Fallout. Je kunt complete dorpen van de grond af aan opbouwen. Om dit te doen, zul je eerst materialen moeten verzamelen en deze krijg je door het ‘scrappen’ van andere materialen. Je kunt het zo gek en zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Vanzelfsprekend zullen ronddolende Settlers zich aangetrokken voelen tot deze veilige onderkomens en je kunt hen dan aan het werk zetten. Je zult ook voor voedsel en water moeten zorgen en na verloop van tijd ook voor verdediging. Een plek waar veel voedsel of water te vinden is, is vanzelfsprekend een aanlokkelijk invasiepunt voor de welbekende Raiders. Als één van je dorpen aangevallen wordt, zul je hiervan een melding krijgen en dan heb je een aantal (in-game) uren om het te verdedigen. Heb je zelf geen zin of tijd om het te verdedigen? Zorg dan dat in je belangrijke vestigingen verdediging aanwezig is in de vorm van Turrets of Traps, met daarnaast de nodige Settlers met wapens in de hand en armor om het lijf.

Perks alleen te verkrijgen door middel van S.P.E.C.I.A.L.

Je zult je vast de Perk chart wel herinneren, welke een overzicht biedt van S.P.E.C.I.A.L. (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck) en de daarmee te unlocken Perks. Sommige Perks hebben meerdere levels en zijn alleen te unlocken doordat je een bepaald niveau hebt van één van de voorgaande S.P.E.C.I.A.L. statistieken en als je van een bepaald level bent. De onderste rij biedt altijd de hoogste upgrades en vereist ook de hoogste statistieken. Zo kun je de “Intimidation Perk” niet verkrijgen als je een Charisma van lager dan niveau 10 hebt.

 

Legendary en Boss vijanden

Vond je de vijanden in de voorgaande games al pittig? Maak dan je borst maar nat voor de Legendary Deathclaw en de Boss Supermutants. Oh, en het kan ook een combinatie van beiden zijn om het simpel te houden! De Legendary vijanden hebben een ster achter hun naam en muteren zodra ze op de helft van hun HP zitten. Dit geeft ze opnieuw volle HP én een stijging in armorwaardes en ook de damage die zij doen. Mocht je erin slagen ze te verslaan, dan hebben deze altijd een beter wapen of stuk armor bij zich met speciale statistieken. Dit varieert van een makkelijkere “sweet spot” bij het lockpicken of het volledig herstellen van je verloren HP bij een critical hit. Boss vijanden hebben een doodskop bij hun naam en zijn van een veel hoger level dan jij. Deze kun je het beste even uit de weg gaan tot je een hoger level bent.

Minigames

Ben je het moorden zat en is het even tijd voor een wapenstilstand? Speel dan één van de minigames. De holotapes die je nodig hebt om deze games te spelen bevinden zich in magazines die je kunt vinden in de Wasteland. Precies goed voor als je even wilt relaxen.

Aanvullende screenshots uit mijn eigen game, vanzelfsprekend allemaal van PS4, zie je hieronder.