Tegenwoordig willen steeds meer ontwikkelaars fans van tevoren kennis laten maken met hun games die nog in ontwikkeling zijn. Als gevolg daarvan verschijnen er regelmatig ‘gesloten’ of ‘open’ beta’s waar we dan aan deel kunnen nemen. Daar staat weer tegenover dat we steeds minder vaak een traditionele demo van tevoren krijgen voorgeschoteld. Hoog tijd om dit eens onder de loep te nemen en hier een fijne stelling omheen te draaien. De stelling van deze week luidt dan ook: ‘Ik speel liever een demo dan een beta’.

Er valt wel iets voor te zeggen dat er steeds meer beta’s van tevoren verschijnen. Dit zien we veel gebeuren bij games die een online segment bevatten. Door van tevoren een beta te houden, kunnen ontwikkelaars eenvoudig dingen fixen op basis van de feedback, afkomstig van de deelnemers. Tevens is het op die manier mogelijk voor een ontwikkelaar om een zogeheten ‘stress-test’ te houden, om te zien of de servers niet bezwijken onder de drukte. Daarnaast is het qua tijd ook niet echt effectief voor een ontwikkelaar om naast het ‘ontwikkelen’ van een beta ook nog een aparte demo van bijvoorbeeld het singleplayer segment te maken.

Gelukkig is de stroom aan demo’s die verschijnen niet compleet opgedroogd. Recent konden we bijvoorbeeld nog met de demo’s van Uncharted: The Nathan Drake Collection, FIFA 16 en PES 2016 aan de slag. Het voordeel van een demo is vooral dat je deze ‘onbeperkt’ kan spelen en het ligt qua kwaliteit dichter bij het uiteindelijke product. Demo’s zijn bovendien voor iedereen beschikbaar, daar waar beta’s tegenwoordig meer een onderdeel zijn van een marketingcampagne, puur om pre-orders of andere verkopen te genereren. Dat is bij een demo niet aan de orde, want die draait puur om, zoals de afkorting al zegt, het demonstreren van een bepaalde game.

Wanneer je als consument twijfelt over de aanschaf van een bepaalde game, is het bovendien fijn dat je van tevoren een demo kunt spelen om die game op die manier te kunnen ‘testen’. Een demo biedt bovendien vaak een redelijk goede kijk op wat je van het eindproduct kan verwachten en dat is bij een beta vaak anders. Ondanks dat het slechts om een (online) beta gaat, kunnen de negatieve ervaringen (bijvoorbeeld doordat er veel lag optreedt) bij fans nog wel eens blijven hangen, waardoor men besluit om de game zelf uiteindelijk niet te kopen.

Zoals je wel merkt, is dit weer een onderwerp dat je van meerdere kanten kunt bekijken. Wij zijn zoals altijd weer benieuwd naar jullie reacties hierop. Drop daarom vooral je mening in een reactie onder dit artikel en laten we er met zijn alleen vooral weer een levendige en mooie discussie van maken.