Gespeeld: Uncharted 4: A Thief’s End – Multiplayer


Gespeeld: Uncharted 4: A Thief’s End – Multiplayer – Naughty Dog kwam in 2007 met Uncharted: Drake´s Fortune wat een nieuw IP was voor de studio. Zoiets is altijd een gok, maar het pakte in dit geval perfect uit. De Uncharted serie is namelijk na het verschijnen van de sequel en het derde deel zeer geliefd onder de PlayStation community en het is tevens Sony’s paradepaardje. In oktober verscheen Uncharted: The Nathan Drake Collection nog op de PlayStation 4, welke alle drie de delen bevat om nog eens her te beleven op de PS4 alvorens deel vier uitkomt. Deze collectie gaf tevens toegang tot de multiplayer beta van Uncharted 4: A Thief´s End. We waren natuurlijk zelf erg benieuwd naar de game en dus hebben we inmiddels flink wat uren gespendeerd aan deze beta. Tijd voor een eerste indruk die je hieronder kan lezen.

Vernieuwing in de multiplayer

In Uncharted 2: Among Thieves werd een competitieve multiplayer geïntroduceerd door Naughty Dog, die degelijk in elkaar stak, maar voor het grootste gedeelte toch aanvoelde als een leuke bonus naast de zeer geslaagde singleplayer. Het was prima ontwikkeld en het werkte ook naar behoren, maar het was niet heel erg uitgebreid. De multiplayer van het derde deel had wat dat betreft iets meer om het lijf, maar de focus van de ontwikkelaar lag nog altijd op de singleplayer. Toch zal het vierde deel wederom een multiplayer bevatten en op basis van het spelen van de beta kan het weleens een echt gave toevoeging worden.

Wat we qua modi en maps kunnen verwachten is nog een raadsel en het valt dus ook nog niet te zeggen of de multiplayer deze keer nog uitgebreider zal zijn. Daar is het sowieso te vroeg voor, want alleen Team Deathmatch is nu te spelen en over de andere modi is momenteel nog niets bekend. De gameplay is in grote lijnen verder hetzelfde gebleven, want het is nog steeds een covershooter waar je vlot in en uit cover kunt gaan, waarbij de strategie vaak neerkomt op flanken. Verticaliteit was altijd belangrijk als het gaat om het design van de maps en dit speelt nu een nog grotere rol. Dat komt mede door één van de nieuwe features.

Slingeren als Tarzan

Deze nieuwe feature is de zogenoemde klimanker of haak, welke je kan bevestigen aan bepaalde punten op de map. Zo kun je dus niet alleen op veel hoge locaties komen door te klimmen, maar ook kun je het anker bevestigen aan takken om zo als Tarzan heen en weer te slingeren en eventueel zelfs vijanden onder je aan te vallen door op ze te springen. Op deze manier kun je jezelf snel verplaatsen en afgezien van een paar gekke animaties werkte dit best aardig. Daarnaast kun je het ook als een mêleewapen hanteren door hem een paar keer te slingeren terwijl je aan het lopen of rennen bent. Hiermee laad je als ware een krachtige mêleeaanval op die in één klap vijanden kan neutraliseren.

Je zult tegenstanders dan nog wel een keer moeten slaan, want elke vijand die je neerschiet zal eerst op zijn of haar knielen kruipen alvorens ze het opgeven en dus is het nodig om de klus te klaren door de vijanden definitief af te maken. Stel dat je dan zelf neergaat, dan heb je altijd nog een kans dat iemand een revive uitvoert en je zo weer op de benen brengt. Door dit element ontstaat veel teamplay, want in je uitrusting kun je verschillende items selecteren. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een granaat, maar ook voor de revive pakket waarmee je teamgenoten kunt helpen van op een afstand. Je gooit zo´n pakket naar ze toe en langzaam maar zeker worden ze gered, zolang ze niet beschoten worden door de vijand. Granaten, revive pakketten, rookbommen, mijnen en meer vallen allemaal onder je uitrusting wat bijzonder handig kan zijn, maar wel zit er een cooldown systeem aan vast, zodat je het niet oneindig kan gebruiken.

We speelden zelf in deze ondersteunende rol door elke keer teamgenoten op de been te helpen, maar je kunt het arsenaal en items volledig aanpassen naar je eigen speelstijl. Val je liever aan? Dan kun je natuurlijk meer offensieve items kiezen. Uiteindelijk moet je tijdens het spelen geld verzamelen om zo bepaalde items in te kunnen zetten. Deze koopbare items bestaan uit Mystical, sidekicks en zware wapens. Deze opzet is nieuw voor Uncharted, maar werkt al erg goed. Het zijn namelijk items waar je jouw team mee helpt. Een Mystical is een kort durende extra die je kan helpen in de strijd en dit komt voort uit het verhaal van Nathan Drake.

Speciale aanvallen

We benoemen ze kort, zodat je een impressie krijgt van deze speciale acties. De eerste is Wrath of El Dorado, waarmee je een totem tevoorschijn haalt die een soort van ballen afschiet richting de vijanden en daarmee schade veroorzaakt. Met Staff of Ayar Manco zet je een staf neer die voor iedereen uit je team de vijand op de radar weergeeft. Wil je snel je teamgenoten genezen? Dan kan dit door middel van de Cintamani Stone. Bij het activeren van de Spirit of Djinn ben je kort onzichtbaar en flits je door het level heen. Als laatste, met de speciale vaardigheid, welke Indra´s Eternity heet, gooi je een veld neer waardoor vijanden vertraagd worden als ze zich hierin bevinden.

Al deze Mysticals kosten aardig wat geld om in te zetten, maar kunnen je in bepaalde situaties wel goed uit de brand helpen. Deze feature zorgt ervoor dat je een vijand te slim af kan zijn zonder dat je ze via de flank aanvalt of zelfs ook maar een kogel afvuurt. Dit gaf ons best wat voldoening toen we het op de juiste momenten gebruikten. Hetzelfde geldt voor de sidekicks. Dit kan een gepantserde soldaat zijn met een zwaar machinegeweer (de bruut), een sniper, een medic en een jager die vijanden probeert te stikken. Ze kunnen je allemaal kortstondig helpen tijdens een wedstrijd. Als je bijvoorbeeld de bruut inzet, dan kan je mooi met hem meelopen en flink wat dood en verderf zaaien.

Met het verdiende geld kan je ook nog zware wapens aanschaffen, zoals een shotgun, RPG of een light machinegun en meer. Deze wapens hebben allemaal net wat meer kracht en zo is de munitie gelimiteerd. In de vorige twee delen kon je dit soort wapens ook op de map vinden, maar dat is nu dus veranderd. Daarentegen kun je nu schatten vinden op de maps, die je zo flink wat geld kunnen opleveren. Met het doden van vijanden krijg je ook geld en idem dito bij het helpen van teamgenoten. Maar wat echt voor de beweging zorgt in een match, dat zijn de schatten die je kunt vinden.

Maps zijn niet te groot

In de beta zijn twee maps beschikbaar en dit zijn; ‘Madagascar City’ en ‘Island’. De eerste map is een klein stadje waarin de verticaliteit goed terug te zien is. We konden overal op klauteren en zwaaien met het klimanker. Island is anders wat betreft ontwerp, maar ook hier zijn genoeg wegen om bij de tegenstander te komen of om deze te flanken. In Team Deathmatch was het vijf tegen vijf wat misschien wat weinig lijkt, maar door de grootte van de map voelde dit niet zo aan. Het is allemaal net groot genoeg, maar zo hier en daar zijn de spawnpunten nog niet helemaal in orde, waardoor we af en toe in onze rug geschoten werden. Los van dat zien de maps er mooi uit en bieden ze genoeg ruimte voor het juiste speelplezier.

Voorlopige conclusie

We hebben ons erg vermaakt met de beta en gelukkig is deze nog niet voorbij, waardoor we de komende dagen nog flink wat uren verder kunnen knallen. De nieuwe features voor de multiplayer, zoals de Mysticals, sidekicks en het kopen van wapens, lijkt vooralsnog erg goed te werken. Het brengt net wat meer dynamiek in het geheel en dat komt tevens door de toevoeging van het klimanker, waardoor het nog wat hectischer wordt. De gameplay voelt vooral erg vertrouwd aan en teamplay lijkt nu nog belangrijker te worden, want in de potjes die we speelden waarbij we meer bij elkaar bleven, ging het een stuk beter dan wanneer we als een kip zonder kop aan het rondrennen waren. Het elkaar helpen met items en vaardigheden is in deze een interessant element. Afsluitend nog even kort over de grafische kwaltieit, de animaties en het geluid. Op wat kleine dingen na ziet het er allemaal in deze staat al erg goed uit wat dus een goed teken is. Of deze multiplayer echt op zichzelf zal staan naast de singleplayer of als een leuke extra gezien mag worden, dat is voor nu nog even afwachten. Dit voorproefje smaakt in ieder geval naar meer.

Boxshot Uncharted 4: A Thief’s End

Uncharted 4: A Thief’s End

Releasedatum:
10-05-2016
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar:

2 reacties

  1.    325 XP
    Morpheus_nl's avatar

    Kan niet wachten…

  2.    35 XP
    Black Crow's avatar

    Ben geen echte multi player liefhebber omdat ik meestal na een paar seconde op de grond lig. Haha maar hier lukt het aardig om overeind te blijven. Leuk vermaak tot aan de single player. Dat is meer mijn ding.

Survival Arena multiplayer modus voor Uncharted 4: A Thief’s End ontvangt een trailer
Speel de Uncharted 4 multiplayer op de klassieke manier met de nieuwe update
Uncharted 4: A Thief’s End multiplayer patch fixt een hardnekkig probleem
Uncharted 4: A Thief’s End wordt permanent in prijs verlaagd