Review: Just Cause 3 – Op winterse dagen tropische eilanden op je scherm zien is iets waar je hoogstwaarschijnlijk niet snel nee tegen zult zeggen. Just Cause 3 brengt ons prachtige tropische eilanden die je niet alleen kunt bekijken, je kunt ze ook nog eens stuk voor stuk betreden om ze helemaal op te blazen, zodat ze bevrijd worden. Dictatorschap heerst namelijk in de steden van het mediterrane Medici en het is aan jou om de rebellen te helpen. Wij namen de game onder de loep en vertellen je alles over deze mix van Che Guevara met Superman.

Rico Rodriguez, het eenmansleger

In de game kruip je in de huid van Rico Rodriguez. Dit handige mannetje is in staat om heel wat schade aan te richten die vaak niet te overzien valt. De structuur van de game is relatief simpel en snel te begrijpen, want aan het begin van de game worden alle kneepjes van het vak uitgelegd. Denk hierbij aan hoe je parachute werkt, je grappling hook, je wingsuit en meer. Vervolgens is het aan jou om de steden op te zoeken die bezet zijn door de dictator om deze vervolgens te bevrijden. Om dit te bewerkstelligen dien je een aantal propagandazaken en -middelen te verwijderen uit de stad. Denk hierbij aan een standbeeld, omroepsystemen, het politiebureau en meer. Eenmaal dit gedaan, dan krijg je van de game een seintje om de vlag te hijsen en nadien ontsteken de inwoners het vuurwerk. Voilá, zo is een stad ontdaan van het dictatorschap.

Het bevrijden van steden is belangrijk wanneer je de missies wilt gaan spelen. Bevrijd je namelijk niet op reguliere basis de steden, dan zul je merken dat je niet verder kunt. Vaak vragen missies van je dat je een bepaalde stad, een gebied of provincie bevrijdt alvorens je kunt beginnen. Het bevrijden van steden is op zich hartstikke leuk, waar we zo meteen dieper op ingaan, maar de structuur van de game is in dat opzicht redelijk repetitief. De missies bestaan voornamelijk uit het helpen van iemand om een bepaald gebied uit te komen, iets op te blazen of iemand te vermoorden. Het verhaal van Just Cause 3 is dus net zoals in de voorgaande delen redelijk oppervlakkig en daar hoef je het dan ook niet voor te doen. De drijfveren om hiermee verder te gaan zijn vooral de unlockables, die het mogelijk maken om op een nog uitgebreidere manier gebieden te bevrijden.

Het plot van de game zorgt bij vlagen voor grappige gesprekken, maar soms ligt dit er ook weer iets te dik bovenop. Er is een bijzondere mix aanwezig tussen het serieuze dictatorschap en het ‘grappige’ van het opblazen hiervan. Er is nauwelijks empathie voor de bewoners van het eiland, waardoor het plot ook niet echt enige vorm van diepgang kent. De insteek van Just Cause 3 is simpelweg een gewelddadige en actievolle achtbaan, waarbij het hoofddoel vooral plezier is. Gelukkig is dat laatste dan ook precies de kracht van Just Cause 3 en de reden dat deze game – ondanks het tekortkomende plot en de relatief repetitieve structuur van de opdrachten die je uitvoert – zo bijzonder leuk maakt.

Het hebben van zoveel mogelijk plezier

De kracht van Just Cause 3 is niet zozeer dat je je druk maakt om de dictator die over Medici heerst, maar omdat het je als speler een speeltuin vol met explosief gevaar biedt. Je krijgt een breed scala aan wagens, straaljagers, (gevechts)helikopters, turrets, raketten, granaten, rocket launchers, geweren en nog veel meer aangereikt, waarmee je alle middelen tot je beschikking hebt om het eiland te veranderen in één grote vuurbal, terwijl je er met je grappling hook tussendoor zoeft. Dit is simpelweg geweldig en ondanks de repetitieve structuur van de game in de missies, is dit iets dat nooit gaat vervelen. De kick die je krijgt wanneer je een olievat met je grappling hook aan een benzinetank knoopt om deze vervolgens te laten exploderen, is op de één of andere manier keer op keer bijzonder bevredigend.

Er zijn maar weinig games die erin slagen om je zoveel lol te laten beleven aan het opblazen van allerlei dingen in een enorme grote open tropische wereld. Het bovenstaande screenshot is eigenlijk precies hoe de game er regelmatig uit zal zien. Langzamerhand snoep je steeds meer gebied weg van de dictator die heerst over de tropische eilanden en naarmate je dit doet, speel je steeds meer creatieve mogelijkheden vrij om verder aan de bezette gebieden te snoepen. Zo komt er een moment waarop je voor het eerst in een straaljager stapt om luchtaanvallen met raketten uit te voeren en dat is iets wat je niet snel zal vergeten. De game biedt vanaf de eerste minuut allerlei mogelijkheden om je te laten zien hoe goed je plezier kunt hebben en naarmate de game vordert, zal hier steeds weer een schepje bovenop worden gedaan.

Just Cause 3 werkt volgens het simpele concept dat je meer krijgt naarmate je verder komt en dat doe je natuurlijk door missies te spelen en gebieden te bevrijden van generaal Di Ravello. Hoe verder je komt, hoe meer opties je hebt en die kan je op elk moment inroepen. Je hebt namelijk een zogenoemde ‘rebel-drop’ optie in je Communication Device, waarmee je allerlei dingen kan laten droppen. In de game verzamel je namelijk beacons die het mogelijk maken om op elke plek in de wereld van Medici een rebel-drop aan te vragen. Wil je een vrijgespeeld helikopter of straaljager uitproberen? Selecteer deze, vraag een rebel-drop aan en voilá, hij staat voor je neus. Op deze manier kan je snel en efficiënt allerlei items snel laten bezorgen, waardoor je zonder al te veel belemmeringen verder kunt – erg fijn.

Geen consequenties

Aangezien Just Cause 3 vooral draait om het hebben van plezier, zijn er eigenlijk nauwelijks consequenties aan je acties verbonden. Je kunt doen en laten wat je maar wilt, zonder dat dit een nadeel oplevert in de game. Het is immers een destructieve game en de kans dat je doodgaat zit vaak in een klein hoekje. Loop je toevallig langs een brandstoftank terwijl de vijand deze achter je kapot schiet? Dan is de kans groot dat de explosie fataal is. Toch krijg je hier geen straf voor als je eenmaal de dood vindt, want je stapt na een laadscherm gewoon weer in de game en alle progressie die je tot dusver geboekt hebt, is daarbij intact gebleven. Zelfs de voortgang die je opgebouwd hebt tijdens het kapot schieten van een gebied blijft bewaard, dit alles zonder dat je er nadelige effecten van zult ondervinden.

De hele mentaliteit van de game is daarmee wel duidelijk. Men benadeelt of straft je niet als je een fout maakt of te overmoedig wordt en dat zorgt ervoor dat Just Cause 3 een fijne ervaring is. Het feit dat het plot van de game dan ook niet zo heel serieus genomen wordt, is hierdoor enigszins te verwaarlozen. Je speelt Just Cause 3 niet voor een intrigerend verhaal of de serieuze kwesties in het leven. Nee, het gaat om de actie en die is er in grote mate. Nergens zul je beperkingen opgelegd krijgen in het experimenteren met wapens of explosies, omdat er domweg geen strenge gevolgen zijn of een limiet. Dit stelt je dus in staat om de meest gekke dingen uit te halen tijdens het bevrijden van een gebied. Hierdoor ga je jezelf ook niet inperken, omdat je eventueel items of voordelen kwijt kan raken of omdat je helemaal opnieuw zou moeten beginnen. Niets van dit alles is aan de orde in deze game en dat versterkt het hebben van plezier des te meer.

Technisch drama

Hoe leuk en vermakelijk Just Cause 3 ook is – wat wel uit deze tekst tot zover blijkt – er is één grote doorn die in onze beide ogen blijft steken. De technische prestatie van Just Cause 3 is namelijk zwaar ondermaats. Op de PS4 is het niet ongebruikelijk dat je framedrops krijgt richting de 20 tot 22 frames per seconde. Daarbij komt nog dat de framerate eigenlijk nergens in de game echt merkbaar stabiel is. De eerste uren van Just Cause 3 zijn eigenlijk wel in orde en bevatten weinig drops, maar wanneer je verder in de game geraakt, lijkt het probleem alsmaar erger te worden. Nu valt een framedrop hier en daar te verwaarlozen bij een verder uitstekende game, maar Just Cause 3 maakt het wat dat betreft wel erg bont.

De framedrops zitten het speelplezier namelijk dermate in de weg dat missies bij vlagen richting onspeelbaarheid gaan. Er zijn regelmatig missies waarin je iemand moet begeleiden, terwijl er massaal aanvallen plaatsvinden met behulp van helikopters en gevechtsauto’s. Wanneer je dan wilt mikken met je grappling hook om jezelf naar de helikopter te trekken, zodat je deze kan uitschakelen, begint het drama. Door de forse framedrops wordt het mikken ineens erg lastig en bij veel actie of het bijna doodgaan verandert de game als het ware in een soort slideshow, wat het spelen onnodig moeilijk maakt. Plezier staat hoog in het vaandel bij Just Cause 3, maar dat wordt op die manier wel erg lastig.

Het rondvliegen met straaljagers en helikopters gaat ook gepaard met behoorlijke framedrops en hetzelfde geldt voor het opblazen van meerdere explosieve onderdelen in een gebied. Wanneer dit voorkomt is ook hier mikken weer erg lastig en het wegkomen met je grappling hook wordt door de framedrops er niet gemakkelijker op gemaakt. Ook het snel rondkijken met je camera verzorgt een verstoring in de performance van de game evenals het alleen al bekijken van explosies. Het is een teleurstelling dat de game in deze staat is afgeleverd, want dit is simpelweg niet goed. Avalanche Studios, de ontwikkelaar achter de game, heeft inmiddels al laten weten te werken aan een patch, maar zolang deze patch er nog niet is, adviseren we je te wachten met het spelen van Just Cause 3.

Tergend lange laadtijden

Dat is nog niet alles, want de game kampt ook nog eens met tergend lange laadtijden. Het begint eigenlijk al meteen niet goed bij het opstarten van de game. Het duurt namelijk makkelijk 4 tot 5 minuten voordat je überhaupt in het hoofdmenu van de game zit. Dit is jammer genoeg niet het enige moment waarbij je lang moet wachten; dit zie je in de gehele game keer op keer terug. Wanneer je doodgaat, kan het geregeld rustig 2 tot 3 minuten duren alvorens je weer verder kunt spelen. Respawnen duurt inderdaad veel te lang en in een game waar je regelmatig dood zal gaan, is dat allesbehalve een pretje. De game straft je weliswaar niet door je items of voortgang af te nemen als je de dood vindt, maar het straft je wel met tergend lange laadtijden, waardoor de lol er snel vanaf is.

De framedrops zijn bijzonder vervelend en deze lange laadtijden maken het qua technische prestatie niet al te best. In dat opzicht is de performance op dit moment simpelweg om te huilen. En huilen kunnen we zeker, want het frustrerende hieraan is dat er onder deze problemen een behoorlijk goede en leuke game schuilt. Sterker nog, de game wordt dusdanig belemmerd door deze twee zaken dat het op dit moment een goede game om zeep helpt en dat is ontzettend zonde, want Just Cause 3 is een game met veel potentie en bovendien biedt het genoeg speelplezier om er weken, zo niet maanden, mee vooruit te kunnen.

Grafische prestaties

De technische tekortkomingen bederven in zekere zin het speelplezier en dat zijn ook de twee grootste minpunten. Maar ook over de grafische kwaliteit van Just Cause 3 valt nog wel wat te zeggen, want het is nogal wisselvallig, waardoor het lijkt alsof er iets niet helemaal klopt in de game. Zo merkten we namelijk dat de game er soms uitziet als een echt prachtige titel en op andere momenten lijkt het op een reguliere PS3-game. Het is alsof men bij explosies en veel gebeurtenissen op hetzelfde moment een systeem activeert waarmee er textures in lagere kwaliteit getoond worden, zodat de game enigszins stabiel blijft. Dat lukt overigens niet, want de game heeft natuurlijk te maken met veel framedrops.

Grafisch is het over het algemeen prima te pruimen, maar deze verschillen zijn toch wel opmerkelijk. Je springt dan ook al snel naar de conclusie dat het lijkt alsof men bij Avalanche Studios iets teveel hooi op haar vork heeft genomen. De wereld van Just Cause 3 is immers enorm, het grootste van wat we tot nu toe hebben gezien in open-wereld games. Dat komt alleen niet echt tot zijn recht wanneer de console niet in staat is om dit allemaal te kunnen verwerken.

Auto’s en motoren

Als laatste is er nog de besturing, want deze laat vooral in rijdende voertuigen enigszins te wensen over. Helikopters en vliegtuigen zijn in principe prima te besturen, hetzelfde geldt voor boten, maar auto’s en motoren zijn een heel ander verhaal. De auto’s voelen af en toe aan als boten en je hebt nou niet bepaald het gevoel dat je controle hebt over de bolide waar je in zit. De besturing hiervan heeft dan ook echt nog wel de nodige finetuning nodig, want je merkt ook aan jezelf tijdens het spelen dat je eerder met de grappling hook jezelf naar de bestemming trekt dan dat je een auto pakt.

Ook viel het ons nog op dat er bijzonder weinig auto’s op de weg zijn. In de kleine steden is dit wel iets meer, maar daarbuiten is het heel normaal als je enkele minuten lang geen auto voorbij ziet komen. Just Cause 3 lijkt dan ook niet echt de focus te hebben gelegd op auto’s, terwijl het toch wel fijn is om eens in een bolide te kunnen stappen en weg te scheuren, maar dan moet de besturing uiteraard wel in orde zijn en dat is het nu eigenlijk net niet.

Just Cause 3 is een game waarin plezier bovenaan staat en dat zul je hebben ook. Het plot is matig en oninteressant, maar bevat wel een drijfveer, namelijk zoveel mogelijk content unlocken in de game, zodat je er nog meer van kunt genieten. Tot zover het goede nieuws, want technisch gezien is de game een compleet drama. Dit is zelfs dermate erg dat het het plezier dat je zou moeten kunnen beleven flink in de weg kan staan. Onspeelbaar is een groot woord, maar wanneer je bij missies geërgerd raakt door de technische tekortkomingen die invloed hebben op je speelplezier en de mogelijkheden in de game, dan is dat een flinke domper. Tel hier de ellenlange laadtijden bij op wanneer je doodgaat en je bent meer geïrriteerd dan dat je daadwerkelijk spelplezier hebt. Nogal zonde, want als je deze punten van irritatie wegdenkt, dan heb je eigenlijk een pracht van een game. Het lage cijfer voor deze game is dan ook voornamelijk te danken aan het feit dat de game in onjuiste staat is afgeleverd. Mochten de technische tekortkomingen gepatcht worden, dan is een dikke voldoende meer op zijn plaats.

• Vette explosies
  • Geen straf wanneer je doodgaat
  • Breed scala aan wapens en voertuigen