Naughty Dog heeft met de Uncharted games keer op keer zeer goede titels afgeleverd en Uncharted 4: A Thief’s End lijkt hier ook geen uitzondering op te worden. De franchise is bij veel gamers erg geliefd en het is dan ook zeker jammer dat dit vierde deel het einde van de serie gaat betekenen. Naughty Dog heeft afgelopen weekend tijdens PlayStation Experience verklaard waarom men nu eigenlijk met de Uncharted reeks gaat stoppen.

Robert Cogburn, lead game designer voor Uncharted 4, vertelde namelijk dat één van de redenen het feit betreft dat het erg lastig is om nieuwe dingen te doen in een volgend deel, aangezien de Uncharted serie zich afspeelt in een realistische wereld. Een eventuele nieuwe game zou ook met nieuwe dingen moeten komen, maar de mogelijkheden in een realistische wereld zijn vrij beperkt.

Een andere reden is dat Naughty Dog echt verder wil gaan en nieuwe uitdagingen aan wil nemen. De studio wil nieuwe dingen proberen, buiten de ‘Uncharted-regels’ om. Dit was overigens niet de directe bedoeling van The Last of Us, maar de wil om verder te gaan heeft wellicht wel een kleine invloed gehad op de keuze om met een dergelijke game te komen.

“These games are hard to make. Particularly with a character like Nathan Drake in a world that’s fairly grounded, it’s a challenge to consider how much more we can expand the universe while adhering to those sorts of rules.”

“You struggle with having to answer the same questions over and over again in any franchise. This is gonna be the fourth time we start answering stuff like, ‘How do we make hand-grabs visible? What do we do to scale the combat experience? What are the interesting puzzles we can be introducing in the moment-to-moment as the player’s experiencing this narrative?’ That’s not to say the questions will be the same in games we make going forward, but as a studio we grow tired of answering those same types of questions in the same fiction. It’s gonna be fun for us to really embark on new ideas and start fleshing those out [in a new series].”