http://playsense.nl/images/file/img_56682cfbca6bc.jpg

Vroeger, in de tijden van de PlayStation 2 en toen je films nog huurde en kocht op DVD, had je te maken met PAL en NTSC. PAL werd gebruikt in Europa en was 50Hz, NTSC werd gebruikt in de rest van de wereld, wat 60Hz ondersteunde. Gelukkig hebben we daar niet meer mee te maken in het digitale tijdperk, maar wie PS2-games uit de PlayStation Store download voor zijn of haar PS4, kan hier alsnog hinder door ondervinden.

Deze hinder zit hem niet in het feit dat je beeld zwart-wit wordt wanneer je een NTSC-titel in Europa probeert te gebruiken, maar in de stabiliteit van de games. Digital Foundry ging namelijk op onderzoek uit en kwam erachter dat de Amerikaanse PS2-titels een veel stabielere framerate hebben dan de Europese titels. Sony gebruikt namelijk niet ook de Amerikaanse PS2-games in Europa, maar in plaats daarvan de gewone PAL-versies, zoals die ooit zijn uitgebracht in onze regio.

Allereerst keek men naar de verschillende versies die zijn uitgebracht van GTA: San Andreas. Dat betreft de PS2-classic voor de PS3, de recent verbeterde PS2-classic voor de PS3 en de PS2-classic voor de PS4. Over de framerate was men alvast niet heel positief, zoals je hieronder in de video kunt zien.

Daarna werd het een stuk interessanter, men ging namelijk de Amerikaanse en Europese versie van GTA: San Andreas op de PS4 vergelijken. Hieruit blijkt dat de emulator van de PS4 moeite heeft met de PAL-versie voor Europa, die op een lagere refresh rate loopt. De problemen worden veroorzaakt door het feit dat de PAL-versie eigenlijk op 25FPS loopt, maar wordt geupscaled naar 30FPS. Dit zorgt voor frame blending en onstabiliteit in de game, zoals je in de video hieronder kunt zien.

Al met al dus bijzonder dat de emulator niet goed om kan gaan met de PAL-versie en wellicht was het beter geweest als Sony gewoon de NTSC-versie ook in Europa had uitgebracht.

Obviously, for those of us in Europe, this is a somewhat disappointing state of affairs. The PAL territories were blighted with poorly adapted code that often featured letterboxing, slowdown or other artefacts in the transition from 60Hz to 50Hz. In terms of the PS2 titles emulated on PlayStation 4, performance is the only applicable issue here, but it does make a tangible difference. We’ve tested all three GTA titles now and it’s clear that the situation isn’t exactly optimal. In fact, we do recommend buying from the US store to get the best possible experience with the emulated PS2 titles. Now, there are perfectly good reasons why Sony has made this decision – foreign language translation for European countries for example – plus as Malek86 points out, there are some censorship issues to contend with. But it seems that Sony has had to get these titles re-certified by PEGI anyway, and we would hope that the firm does consider bringing native 60Hz titles to its current-gen 60Hz console in the future.

Dit euvel beperkt zich overigens niet alleen tot GTA: San Andreas, de andere PS2-games hebben precies hetzelfde.