Review Grand Theft Auto Episodes form Liberty City – Grand Theft Auto IV ligt nu al enige tijd in de winkels en blijkt nog steeds een goed verkopende game te zijn. Het was een lange tijd wachten voor we iets nieuws kregen van uitgever Rockstar en ook al zijn ze al een paar maanden uit op de Xbox 360, krijgen wij twee jaar nadat GTA IV is uitgekomen dan eindelijk de uitbreidingen The Lost and Damned en The Ballad Of Gay Tony voor de PS3. Had Rockstar beter een volledig nieuwe GTA uit kunnen brengen of zijn deze episodes from Liberty City het spelen waard? Je leest het in onze review!

Get my bike back !

De twee episodes spelen zich, zoals in GTA IV, af in Liberty City. In The Lost and Damned speel je met Johnny Klebitz, veteraanlid van de beruchte motorclub; The Lost. Samen met zijn broeders neemt Johnny het op tegen de rivaliserende motorclub: Angels of Death. Het wordt een oorlog tussen beide bendes en Johnny en zijn broeders gaan ze één voor één proberen te vermoorden. Drugszaken komen ook aan bod in Lost and Damned, maar dat vindt Johnny niet kunnen en zo onstaat er een ruzie tussen Klebitz en Billy Grey, de president van The Lost. Na een misgelopen zaak beland president Billy Grey in de gevangenis en neemt Johnny de leiding over. Niko Bellic, het hoofdpersonage van GTA IV, komt ook aan bod in de eerste aflevering. Zo speel je ook missies van GTA IV, maar dan in de perspectief van Johnny. Bij sommige missies word je bijgestaan door je broeders. Die hebben op hun beurt elk een experience balkje. Hoe meer experience ze opdoen, hoe hulpzamer ze worden tijdens vuurgevechten. Ook kan je Terry en Clay bellen in geval van nood. Zij komen naar jou toe gereden of maken vallen voor de vijand. Zo heb je een missie waarin je samen met Terry en Clay je vijanden in een hinderlaag lokt door op een dak te gaan staan.

Let’s race

Naast de verhaallijn valt er nog veel te beleven. Het spel bevat namelijk races. Bij zo’n motorrace is het de bedoeling om als eerste te eindigen. Je kan je tegenstanders slaan door middel van een baseball knuppel. Zo verliezen ze hun controle over hun stuur en kan je ze voorbij rijden. De tegenstanders slaan echter ook terug. Overigens zijn er ook gang wars. Hier kan je samen met je club een andere bende opzoeken en vermoorden. Je kan ook armworstelen en airhockeyen. In Lost and Damned zijn ook nieuwe wapens en nieuwe radiozenders beschikbaar.

No, it’s Luis man

In tegenstelling tot Lost and Damned hebben we in The Ballad of Gay Tony geen motors maar vooral luxe auto’s en helikopters. In de tweede uitbreiding kruip je in de huid van Luis Lopez, de rechterhand van de immens populaire Anthony Price, beter bekend als “Gay Tony”. Tony bezit de twee hipste clubs van de stad . Het nachtleven staat daarom ook centraal. Tony wordt bezeten door cocaïne en daardoor lopen zijn schulden op. Het is de taak van Luis om zijn zaken terug op orde te zetten. Daar hoort natuurlijk moorden bij. Er zijn ook veel missies waarbij je met een helikopter moet vliegen. Dit kan soms frustrerend zijn voor degene die dat niet gewend zijn. In deze aflevering speel je ook missies van The Lost and Damned, maar ditmaal in de schoenen van Luis. Een nieuwe toevoeging bij The Ballad of Gay Tony is dat je op het eind van elke missie een soort rapport krijgt. Hier word je missie beoordeelt met een percentage. Tevens kan je nadat je het spel hebt uitgespeeld de missies herspelen om een betere score te halen.

Basejumps

Je zal je nooit vervelen in het verhaal, maar mocht dit het geval zijn, dan zijn er nog andere activiteiten in Liberty City die je kan doen. Overal in Liberty City zijn basejumpevents speelbaar. Hierbij moet je vanaf een gebouw of uit een helikopter springen en zien dat je in een voertuig land. Deze vernieuwing is zeker goed uitgewerkt geweest. Naast het basejumpen kan je ook nog deelnemen aan een triathlon. Zoals de naam al zegt bestaat deze uit drie proeven: met je parachute op een boot zien te landen, dan zo snel mogelijk aan land raken om daar met een luxe auto naar de finish te gaan rijden. Verder heb je de mogelijkheid om te boksen, te dansen, te golfen of om één van de clubs van Tony, Maisonette 9, te gaan bewaken.

Graphics & Geluid

Zoals we van Rockstar gewend zijn, zijn de graphics van top kwaliteit. De tussenfilmpjes en de personages zien er gelikt uit. Het spel kent af en toe wel eens een pop-up. Zo zie je in de verte gebouwen of bomen opeens tevoorschijn komen. Als er in een missie teveel actie is, zoals bijvoorbeeld een grote explosie kan een framedrop het gevolg zijn. Verder ziet de game er zeer goed uit voor een DLC. Op het vlak van geluid valt er niets slechts te vertellen. De dialogen en de geluiden van de voertuigen zijn zeker in orde. Ook zijn de nieuwe radiozenders mooi meegenomen.

Multiplayer

Niet enkel de singleplayer werd onder handen genomen, ook de multiplayer. Deze bevat nieuwe features. In Lost and Damned zijn er enkele nieuwe missies beschikbaar. In Lone Wolf Biker zit je moederziel alleen op je motor waarbij je moet zien te overleven van je vijanden. Zo heeft The Lost and Damned nog een paar nieuwe online missies. Daarnaast kan je ook online racen met je baseball knuppel. In The Ballad of Gay Tony kan je spijtig genoeg geen missies doen. Daar kan je de gewone modus spelen. Bij races kan je gebruik maken van snelle auto’s die voorzien zijn van nitro. Bij nitro rijdt je auto opeens veel sneller. Je kan ook een standaard deathmatch spelen, maar dan wel met de nieuwe wapens die ter beschikking gesteld zijn. Verder kan je nog doen wat je wilt in de Free Mode.

Rockstar heeft onze verwachtingen zeker waargemaakt. Met acht uur gameplay per episode is er gegarandeerd speelplezier. Al zijn de episodes niet aan de goedkope kant, is het de prijs van 20 euro per episode zeker waard. Daarnaast biedt de multiplayer ook nog eens nieuwe features. Deze episodes mogen zeker niet missen in de collectie van de GTA fans.

• Sterke verhalen
  • Nieuwe wapens, voertuigen, radiozenders
  • Goedkoop voor wat je krijg