Topper van 2016: Battleborn – Gearbox Software is een studio die ons door de jaren heen een hoop games heeft gebracht. De reputatie was wat afwisselend de afgelopen paar jaar, voornamelijk door misbaksels als Duke Nukem Forever en Alien: Colonial Marines. Er is echter meer dan dat; zo is Borderlands een fantastische franchise en ook Battleborn lijkt op de juiste weg te zitten voor een uitstekende titel. Hiermee introduceert Gearbox een gloednieuwe IP en na meerdere speelsessies zijn wij in ieder geval overtuigd van de kwaliteit.

Battleborn – De game draait om de laatste planeet in het zonnestelsel waar nog enigszins leven mogelijk is en waar grondstoffen aanwezig zijn. Dat trekt automatisch al het leven in het complete heelal aan, met daarbij het gespuis uit de verste hoeken. Veel verschillende groeperingen, personages en meer op één planeet, dat is natuurlijk recept voor gedonder en dat krijg je dan ook voorgeschoteld in Battleborn. Reden genoeg om de wapens op te pakken en in je eentje of met anderen in coöp de strijd aan te gaan in grootschalige gevechten om zo de doelstellingen veilig te stellen.

In Battleborn krijg je standaard de beschikking over 25 personages die allen van elkaar verschillen, waardoor het spelen met ieder individu andere gameplay oplevert. De singleplayer/coöp ervaring is ook zo opgesteld dat het je uitnodigt om keer op keer opnieuw te betreden met een ander personage, zodat je afwisselende ervaringen krijgt. Hierbij spelen de personages een centrale rol, want zij kunnen keer op keer gaandeweg steeds verder van upgrades voorzien worden, waarmee je een eigen pad kiest in de skilltree. Doordat hier volop variatie in is, verschilt de gameplay ook per personage elke keer weer een beetje.

Verder is het vooral met meer man in coöp knallen voor het leven en het handig inzetten van je verschillende unieke mogelijkheden. Alsof dat nog niet genoeg is, krijg je ook nog eens verschillende multiplayer modi, waarin dezelfde gameplay nog een keer extra goed naar voren komt. Battleborn is qua gameplay natuurlijk erg gevarieerd door de personages en dat is ook precies waar de game het van moet hebben. De personages zijn in grote getale aanwezig en kennen individueel genoeg diepgang om het ook voor langere tijd zo interessant mogelijk te houden.

Waarom gaat dit een topper worden? We hebben Battleborn nu drie keer kunnen spelen en keer op keer wist de game ons goed te vermaken. Het neemt zichzelf niet al te serieus, kent veel droge humor en de aanpak bevalt ons wel. Waar de focus veelal ligt op alles in de game, zijn het nu echt specifiek de personages die de onderscheidende factor in de gameplay zijn. Elk personage heeft genoeg diepgang, verschilt enorm in speelstijl en komt gevarieerd voor de dag omwille van het feit dat ze de meest maffe wapens inclusief bijbehorende animaties hebben. Dit is een game die alles in huis heeft om een fantastische coöp/multiplayer shooter te worden, waarbij het plezier de boventoon voert.

Meer over Battleborn:
PS4-versie Battleborn krijgt exclusief personage
Special: De diepere laag die achter Battleborn schuilt
Video-item: Randy Varnell over Battleborn
Gespeeld: Battleborn
Video-preview: Battleborn