Topper van 2016: Mass Effect: Andromeda – De eerste Mass Effect verscheen alweer 8 jaar geleden en sindsdien is de serie uitgegroeid tot één van de populairste action RPG´s. Vorig jaar werd de vierde episode, Mass Effect: Andromeda, officieel aangekondigd samen met een trailer op de E3. BioWare´s nieuwe project moet eind dit jaar uitkomen en een nieuw hoofdstuk opstarten voor de serie, want de studio zelf heeft al aangegeven dat we dit niet moeten zien als Mass Effect 4. Hoe dat precies in elkaar zal steken, is nog wazig, maar het potentieel van deze game is er overduidelijk.

Mass Effect: Andromeda – Wat de vorige delen zo speciaal maakte, was dat het stuk voor stuk epische ervaringen waren. In elk deel was er wel een hoofdvijand, maar ook mysterie rondom het hoofdverhaal en hoofdpersonage Commander Shepard. Dit zorgde ervoor dat het constant interessant bleef. BioWare had ook een boeiend universum opgezet met allerlei rassen die allemaal wel een eigen geschiedenis hadden. Daarbij kwam nog dat er al oorlogen hadden gewoed voordat de eerste game plaatsvond, waardoor de onderlinge relaties van personages een bepaalde lading hadden. Dit was vaak terug te zien in de vele conversaties, waarin je als speler keuzes kon maken, welke naderhand wel eens tot fatale gevolgen konden leiden.

Dit systeem was zo opgezet dat dit ook het einde kon beïnvloeden of dat een collega wel of niet een bepaalde situatie overleefde. Zo kon je zelfs in een later deel een missie spelen waarbij het niet zeker was of personages die jou hielpen het wel zouden halen. Dit was dan ook afhankelijk van jouw keuzes en de progressie die je had geboekt tot dat punt. Het zorgde voor een groot gevoel van verantwoordelijkheid en een diepere lading in het verhaal, en het droeg bovendien bij aan het epische geheel. De gameplay heeft zich gaandeweg doorheen de delen ontwikkeld en werkte altijd prima. Het concept waarbij je meerdere personages en dus speelstijlen kon gebruiken, had als effect dat de actie afwisselend bleef en je tactische opties zeer vlot kon invullen.

We verwachten dat het systeem waarbij je de actie kortstondig kan pauzeren en strategisch aanvallen kan opstellen, weer terug zal keren in het nieuwe deel, want dit werkte uitzonderlijk goed. De studio vertelde dat ze de sterke kanten van alle verschenen games willen overbrengen naar Mass Effect: Andromeda. Deze sterke kanten zijn het ontdekken en verkennen van nieuwe werelden, samen met een interessant verhaal en boeiende personages. De intense actie hoort hier ook bij, maar dat is niet alles, want ze willen tegelijkertijd ook nog al deze facetten gaan uitbreiden om een nieuwe definitie aan de Mass Effect ervaring te geven.

Waarom gaat dit een topper worden? BioWare is een zeer ervaren studio in het ontwikkelen van action RPG´s en dit lieten ze niet lang geleden nog zien met Dragon Age: Inquisition. De ervaring die zij hebben en de kennis die ze hebben opgedaan met de voorgaande Mass Effect titels, zal voelbaar zijn in Mass Effect: Andromeda. Het universum zal ongetwijfeld bol staan van mysterie en tevens een rijk verhaal bevatten met allerlei boeiende personages. De game draait op de Frostbite Engine 3, die zichzelf inmiddels al bewezen heeft en daarmee zijn alle ingrediënten aanwezig om van dit deel weer een fantastisch, groots en actievol sci-fi avontuur te maken.

Meer over Mass Effect: Andromeda:
Eerste Mass Effect: Andromeda teaser
Nieuwe Mass Effect: Andromeda teaser