Topper van 2016: Unravel – Electronic Arts kennen we als uitgever van grote titels, zoals Need for Speed, FIFA en Battlefield, maar tijdens de afgelopen E3 kondigde het de kleine game Unravel aan. De game is in ontwikkeling bij Coldwood en vertelt het verhaal van een koddig bolletje wol dat de wereld in trekt. Klinkt wat kinderachtig zo op het eerste oog, maar als je de game eenmaal gaat spelen, blijkt er een diepere laag te zijn qua gameplay en verhaal. Door deze twee elementen en de grafische stijl is het een potentiële topper voor dit jaar. Staat de game nog niet op je radar? Lees dan snel verder!

Unravel – Het verhaal van Unravel begint bij een oude vrouw die niet zoveel contact meer heeft met de rest van haar familie. Ze is dan ook wat eenzaam aan het breien totdat er een stukje wol los raakt en hieruit ontstaat het hoofdpersonage. Yarny, zoals het kleine stukje rode wol heet, trekt de wereld in en dan begint het avontuur. Als speler bedien je Yarny en hem zul je vaak moeten ontrafelen om verder te komen in het 2D landschap. Het mooie aan Unravel is dat je tijdens het spelen vaak Yarny dus ontrafelt, maar tegelijkertijd hetzelfde doet met het verhaal. De onderliggende gedachte is namelijk dat je geleidelijk aan steeds meer te weten komt over de situatie van de oude vrouw.

Naast deze gedachte achter de game is daar ook de gameplay. In basis lijkt Unravel een standaard 2D platformer, waarin je van links naar rechts gaat en via wat puzzels verder dient te komen. Dat is in zekere zin ook zo, maar het gaat verder dan dat. In Unravel draait alles namelijk om het gebruiken van je eigen lichaam, dat in het geval van Yarny dus wol is. Met de wol maak je als het ware een touw waaraan je jezelf bijvoorbeeld over een afgrond heen kunt slingeren. Wil je in een boom klimmen? Gooi dan een stuk wol tegen een tak van een grote boom aan en vervolgens kan je naar boven klimmen. Alle puzzels werken met dit mechanisme en waar het aanvankelijk vrij gemakkelijk is, zal je later natuurlijk meer uitdaging voor je kiezen krijgen, waarbij goed rondkijken en logisch nadenken van belang is.

Exploratie is bij deze puzzels de sleutel tot succes, want de wat lastige puzzels zijn dus niet in één oogopslag op te lossen en hierbij dien je veelal meerdere stappen te doorlopen. Dit geeft al aan dat Unravel niet een platformer is waar je zo doorheen springt en rent. Toch biedt de game altijd een letterlijke hulplijn doordat je vaak aan een draad blijft hangen na een mislukte sprong, waardoor je het vlug opnieuw kan proberen. Sfeer speelt in Unravel een belangrijke rol en dat zien we terug in de manier waarop de levels zijn ontworpen. Deze zijn namelijk zo opgebouwd dat ze je het gevoel geven dat je een klein en nietig wezen bent. Alles oogt enorm groot, terwijl bijvoorbeeld objecten bij de mens gewoon in de handpalm passen.

Waarom gaat dit een topper worden? Onze Tarek speelde de game op de E3 en ik (Roel) op de Gamescom, en we waren allebei meteen onder de indruk. Het lijkt een simpele platformer, maar zodra je het begint te spelen, zie je de charme van de game. Yarny beweegt soms wat onhandig, maar dat maakt het juist wel schattig. En wat de echte uitdaging vormt, zijn natuurlijk de puzzels die je gaandeweg zult moeten oplossen.  Het is de mechaniek met het uitrollen van de wol waarmee zoveel kan en de ontwikkelaar lijkt ook alles te gaan gebruiken. Je kunt slingeren, klimmen, maar ook objecten in de wereld verplaatsen. Visueel is Unravel prachtig en met de muziek samen lijkt het echt een plaatje te worden. De studio die de game maakt, is erg klein, maar onderschat ze niet. Unravel heeft alles in zich om zomaar eens één van de eerste toppers van dit jaar te worden.

Meer over Unravel:
Gespeeld: Unravel
Nieuwe gameplay beelden Unravel
Unravel verschijnt 9 februari