Topper van 2016: No Man’s Sky – Het Britse Hello Games hield zich de afgelopen jaren bezig met Joe Danger en Joe Danger 2. Beide titels vielen prima in de smaak, maar hun nieuwe project is een stuk ambitieuzer, zeker gezien het feit dat het een kleine en onafhankelijke studio betreft. No Man’s Sky is ambitieus en moet de ervaring gaan bieden waarin jij je een ontdekker van de ruimte waant. Je kunt gaan en staan waar je wilt en het moet constant nieuw aanvoelen. Het concept spreekt ons in ieder geval behoorlijk aan en het heeft alles in zich om uit te groeien tot een topper die we in 2016 mogen verwelkomen.

No Man’s Sky – Als speler zul je de Aarde ver achter je laten en de ruimte gaan ontdekken. Je zult nieuwe stelsels verkennen en de bedoeling is dat je op zowat elke planeet kunt landen. Het voornaamste doel dat Hello Games wil bereiken is dat je nooit dezelfde planeet zult tegenkomen, waardoor je wilt blijven exploreren. Exploratie is wellicht het woord om deze game mee te omschrijven, want naast dat je planeten zult ontdekken, zal je daarop ook de nodige flora en fauna gaan onderzoeken. Sommige fauna zal vijandig zijn naar jou toe, waardoor je wel eens je wapen moet trekken. De nadruk ligt ondanks dat wel op het ontdekken, maar enige actie tussendoor zal dus zeker aanwezig zijn.

De techniek achter No Man’s Sky is dat iedere speler zijn eigen planeten ontdekt. Hiervoor heeft ontwikkelaar Hello Games een systeem ontwikkeld dat planeten automatisch genereert, inclusief de structuur van de planeet en de bevolking. De stijl zal visueel afwisselend zijn, zodat er elke keer wel wat nieuws te ontdekken valt. Het doel is dan ook dat je als speler de neiging krijgt om door te spelen, omdat je wilt weten wat het volgende hoofdstuk in jouw persoonlijke ruimtereis gaat zijn. Het reizen in de ruimte zelf zal niet zonder gevaar zijn, want ook daar krijg je te maken met gevechten in de vorm van dogfights met andere ruimteschepen. Je kunt zelfs aan grootschalige gevechten deelnemen, maar of je dat effectief wilt, is natuurlijk volledig aan jou.

Om ervoor te zorgen dat je als speler niet volledig doelloos allerlei planeten gaat verkennen, heeft men wel bepaalde elementen uit een RPG geleend. Zo zal je met het ruimteschip niet meteen overal naartoe kunnen gaan, maar dien je deze eerst van diverse upgrades te voorzien. Je kan hier materiaal voor kopen en vinden op de planeten, waardoor je des te meer gemotiveerd wordt om te exploreren en te verzamelen. Of het upgraden alleen beperkt is tot je schip is nog niet duidelijk, maar we zouden niet verrast zijn als je wapens kan verbeteren en middelen zult aantreffen om het onderzoeken van de planeten gemakkelijker te maken. De kern van de game blijf echter het ontdekken van het universum en de vrijheid die je daarbij krijgt.

Waarom gaat dit een topper worden? Hoewel No Man’s Sky misschien qua concept ogenschijnlijk iets te ambitieus is voor een kleine studio als Hello Games, hebben we vertrouwen in een goede afloop. Het systeem dat onder de motorkap zit en automatisch planeten genereert, kan voor heel veel variatie zorgen. Elke speler beleeft zo zijn eigen avontuur en geen enkele planeet is hetzelfde wat de stijl, planten en dieren betreft. Het gegeven dat je jouw schip moet voorzien van upgrades zorgt dat je naast het ontdekken ook progressie op andere vlakken boekt en bovenop het verkennen zul je af en toe ook nog moeten schieten. Audiovisueel lijkt No Man’s Sky ook nog eens uniek te worden door het aparte kleurenpalet dat wordt gebruikt. De game is al een aardige tijd in ontwikkeling en in 2016 gaan we zien of dit het wachten waard is geweest.

Meer over No Man’s Sky:
In actie gezien: No Man’s Sky
Demonstratie No Man’s Sky
Gameplay trailer No Man’s Sky