Topper van 2016: Rime – Gekscherend wordt deze game al het bastaardkind van ICO en The Legend of Zelda: The Windwaker genoemd. De unieke sfeer, de grafische presentatie en de dromerige audio slepen je meteen mee in deze bijzondere puzzelgame, die enkele jaren terug al werd aangekondigd. Keer op keer heeft de ontwikkelaar aangegeven dat de game nog steeds in ontwikkeling is en in 2016 zal Rime ons dan toch echt gaan betoveren.

Rime – Van origine was Rime een project dat Echoes of Siren heette. Het zou overdag om het verzamelen en maken van allerlei dingen draaien, waarbij je dan ’s nachts erop uit moest trekken om te gaan vechten. Het project werd gepresenteerd aan Microsoft, die het wel als een Xbox Live game zag zitten. Gek genoeg werd de game later geannuleerd, omdat het in strijd zou zijn met het beleid van Xbox Live, want dat platform focuste zich op de multiplayer en Echoes of Siren was een singleplayer game. De overstap naar Sony, dat zeker enkele jaren terug met open armen indies ontving, was toen snel gemaakt.

Rime gaat over een jongetje dat moet ontsnappen van een eiland en een duistere vloek. Door middel van ingenieuze puzzelelementen kun je deze met de Unreal Engine 4 gebouwde game gaan verkennen, waarbij je diverse locaties op dit prachtige eiland aandoet. De ontwikkelaar kiest voor een ietwat andere aanpak dan gebruikelijk, aangezien het jongetje stemloos zal zijn. Er is dus geen voice-over te horen, maar met behulp van unieke audio zal men het verhaal toch op een bepaalde manier te kennen geven.

Creative director Raúl Rubio zei dat het team inspiratie heeft gehaald uit de films Princess Mononoke, Spirited Away en Jason and the Argonauts, alsook de kunstwerken van Joaquin Sorolla, Salvador Dalí en Giorgio de Chirico. Kunstzinnigheid en ontwerp staan dus zeer hoog in het vaandel van dit artistieke team en dat is ook wel te zien als je puur en alleen naar het eiland kijkt op de screenshots en via de trailers. Het ziet er mysterieus en betoverend mooi uit en dat samen met een unieke manier van verhaalvertelling middels de audio maakt het tot een aparte titel.

Waarom gaat dit een topper worden? Tequila Works is dus met het project naar Sony gestapt, dat het direct accepteerde en daar kunnen we alleen maar blij van worden. Op de Gamescom van 2013 maakten we voor het eerst kennis met de game en hoewel details schaars waren, waren we gelijk verkocht door de visuele stijl. Inmiddels is Rime al tweeënhalf jaar geleden aangekondigd en nog altijd niet verschenen, tot onze spijt. In 2016 mogen we dan eindelijk alsnog deze PlayStation 4 exclusive verwelkomen en hoewel het nog even aankijken is, geven de verschillende elementen en aspecten genoeg reden om uit te kijken naar deze potentiële topper.

Meer over Rime:
Rime toont zich in nieuwe trailer
Rime is nog steeds in ontwikkeling