De PlayStation 4 gaat momenteel ongelofelijk goed. Het gaat zelfs zo goed dat de verkopen voor liggen op de PlayStation 2 op hetzelfde moment in de levenscyclus. Dat zou kunnen betekenen dat – als alles zo doorgaat – de PlayStation 4 in de toekomst de PlayStation 2 als best verkochte console ooit voorbij gaat.

Tegelijkertijd is er natuurlijk competitie met Microsoft, die deze generatie met de Xbox One concurreert. De verkopen van de Xbox One liggen ver achter op de PlayStation 4, maar desondanks kijkt Sony scherp naar de competitie. Sterker nog, Andrew House gaf in een interview met The Guardian aan dat de huidige concurrentiestrijd momenteel erg gezond is.

“reached a point of what I would describe as really healthy competition – and I use the word ‘healthy’ very deliberately.”

Zijn uitspraak gaat overigens niet over de verkopen, maar meer over wat beide partijen doen. Zo is Sony bezig met PlayStation VR ofwel virtual reality daar waar Microsoft bezig is met augmented reality, wat dus een verschil oplevert. Wie heeft daar de meeste profijt van? Inderdaad de gamers en het bieden van fantastische ervaringen is voor beide consolefabrikanten het doel, aldus House.

Tot zover de gezonde concurrentiestrijd, want een opvallende uitspraak die hij deed heeft te maken met de PlayStation 2. Hij gaf aan dat hij de verkopen van de PS4, die nu voor liggen op de PS2, bijna belangrijker vindt dan de competitie met Microsoft en het marktaandeel.

Hiermee insinueert hij indirect dat ze bij Sony heel graag zien dat de PS4 nog succesvoller wordt dan de PS2. Als dit immers op deze manier doorgaat – met daarbij kijkend naar hoe Microsoft presteert – dan zit het qua marktaandeel automatisch wel goed.

“We remain well ahead of the PlayStation 2 at the same point in its life-cycle. That, to me, is almost more important than market share and rivalry with Microsoft. The question is whether you’re growing the category overall, and whether it is vibrant.”