De game zou eigenlijk vorig jaar al op de markt verschenen moeten zijn, maar is enkele malen uitgesteld waardoor de releasedatum ondertussen is verschoven naar april van dit jaar. Omdat het de laatste Uncharted game wordt (op z’n minst van de handen van Naughty Dog), willen ze wel dat de game perfect is en dus is het uitstel hopelijk geheel gerechtvaardigd.

In de game worden ook voor het eerst verscheidene dialoogopties toegevoegd, zodat je de gesprekken tijdens sleutelmomenten in de game een beetje kunt sturen. Eerder werd al aangegeven dat het verhaal alsnog erg lineair blijft en dat je geen al te uitgebreide opties krijgt die complete gedeeltes verhaallijn zullen veranderen. Je moet hierbij vooral denken aan extra vraagstukken die meer achtergrond verhaal geven over bepaalde personages en omstandigheden.

Naughty Dog’s Neil Druckmann laat ons dan ook weten dat we het absoluut niet moeten vergelijken met games als Fallout of Mass Effect, want dat is niet de focus van Uncharted als geheel, ondanks dat er wel een diep en mooi verhaal schuilt in alle delen van de franchise. Druckmann geeft daarom het onderstaande voorbeeld om aan te tonen wat je kunt verwachten van de dialogen in de game.

“There’s something about Sam asking Nate about his old adventures that’s like, it would be kind of fun to have Nate – and therefore the player – pick which story they want to tell first. And there’s a few other instances like that where it felt like a dialogue tree was just going to get you more into the scene and make it more interactive.”

Een dergelijk voorbeeld is ook te zien in de trailer die we hierboven hebben ingevoegd, afkomstig van de PlayStation Experience.