Review: LEGO Marvel’s Avengers – Als zo lang dat er games bestaan worden er games gemaakt gebaseerd op al dan niet bekende films. Uitzonderingen daargelaten zijn veel games over het algemeen niet veel soeps en een filmgame wordt logischerwijs dan ook veelal argwanend bekeken. Traveller’s Tales heeft zich jaren terug ook op dit fenomeen gestort, maar het geheel dan met LEGO gemixt. Een combinatie die vandaag de dag nog steeds even goed werkt als toen, iets wat we zien in LEGO Marvel’s Avengers.

Alles op een grote hoop

Het Marvel universum leent zich uitstekend voor een LEGO game, dat zagen we immers eerder al met LEGO Marvel Super Heroes. In deze nieuwe game draait het om de Avengers en hierbij kiest Traveller’s Tales voor een combinatie van verschillende films. Zo zal de game de verhalen van The Avengers en The Avengers: Age of Ultron doorlopen. Tussendoor krijg je nog fragmenten uit Iron Man, Thor en Captain America te zien, welke als een soort flashback fungeren in het hoofdverhaal. Een prima manier om van alles wat te gebruiken, maar helaas schiet het in de game een beetje tekort.

Traveller’s Tales grijpt namelijk niet de mogelijkheid aan om de verhalen op een degelijke chronologische volgorde nauwgezet te volgen, maar pakt her en der wat momenten die qua tijd wel aardig moeten passen. Het heeft echter niet het gewenste effect, want hierdoor wordt het verhaal namelijk behoorlijk onduidelijk. Natuurlijk herken je de vele scènes terug in de game, maar als je de films niet recent gezien hebt, dan raak je vrij snel de draad kwijt. Dat is eigenlijk best zonde, want hierdoor voelen de extra missies een beetje als een geforceerde toevoeging, want ‘dan zit het er maar in’.

Hiermee doel ik op drie extra missies die je niet in de hoofdverhaallijn aandoet. Deze zijn namelijk apart toegankelijk en vertellen het verhaal van Thor: The Dark World, Captain America: The Winter Soldier en Iron Man 3. Dit is echter zo beknopt dat het verhaal in grote lijnen via een comic aan je vertelt wordt waarbij je op drie sleutelmomenten gameplay voorgeschoteld krijgt. Als Traveller’s Tales dat nu of in de hoofdverhaallijn had verwerkt of gewoon weggelaten had, dan was dat wellicht wat nuttiger geweest. Het is overigens geen straf hoor, die levels doorspelen, maar echt een direct nut is er ook niet behalve een stukje fanservice en de speelduur oprekken.

Lineaire gameplay met free roamen

Wat ook een wat aparte ontwerpkeuze is, is dat je halverwege het verhaal van The Avengers plots in New York terecht komt waar je een volledig open Manhattan tot je beschikking krijgt. Nu is hier enorm veel te doen en daar zal je je ongetwijfeld behoorlijk gaan vermaken, maar dit bevordert de verhaalvertelling allesbehalve en ook dat voelt dus wat onnodig en wat vreemd aan. Tot zover de opzet van de game en het gebrek aan een degelijke structuur, want daar mogen we over klagen, het is niet het enige wat de game te bieden heeft. Buiten deze kritiekpunten om hebben we hier namelijk te maken met een uitstekende LEGO game tjokvol content en dus veel gameplay.

Het voltooien van beide The Avengers verhalen duurt bij elkaar al snel een uur of tien en als je de extra missies van Thor, Captain America en Iron Man er nog eens bij pakt, dan gaat de speelduur al snel richting de 12 uur. Op dat moment ben je echter pas aan het begin van je verzamelreis, want de game bevat 250 gouden bricks, een insane aantal vrij te spelen Marvel personages, diverse zijmissies en nog veel meer. Spelen tot je 100% bereikt zal je dan ook flink wat uren kosten dat de teller al snel naar de 30 uur brengt. Daarmee is het wederom een LEGO game die bijzonder lang speelbaar is en daarin draagt het stukje free roamen in Manhatten dan gelukkig weer bij. Dat wisselt het herspelen van de levels namelijk prima af.

Herkenbare gameplay, humor en tja…

Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat het qua inspiratie een beetje gedaan is bij Traveller’s Tales. Daar waar LEGO Dimensions echt veel leuke nieuwe gameplay elementen bracht en op bepaalde momenten zelfs behoorlijk uniek uit de hoek kwam, is LEGO Marvel’s Avengers een game die in de vaste routine van Traveller’s Tales vastgeroest zit. Dat is op zich geen slechte zaak, want je weet op voorhand exact wat je kan verwachten en speelplezier heb je zeker, maar het punt is dat er zo langzamerhand weleens wat nieuws gedaan mag worden.

De gameplay bestaat namelijk nog steeds voornamelijk uit allerlei objecten slopen, samenwerken met personages om puzzels op te lossen en vijanden in elkaar meppen. Dat laatste wordt afgewisseld met zo hier en daar een eindbaasgevecht, maar die zijn nooit echt memorabel. Nieuw binnen de gameplay is wel dat je nu speciale aanvallen kan uitvoeren waarvoor twee personages nodig zijn. Speel je met Captain America en staat Thor in de buurt? Dan kan je met een druk op de knop Thor op de hamer laten slaan voor een vele malen meer effectieve aanval op alle nabije vijanden.

Als je dan bedenkt dat er richting de 200 speelbare personages zijn, dan begrijp je wel dat hier zeer veel variaties in aanwezig zijn. Dit is een fijne toevoeging op de gameplay, maar voor de rest is het nog steeds zeer herkenbaar en weinig anders dan gebruikelijk. Voor de fans wellicht goed nieuws, maar deze routinematige aanpak kan wat gaan vervelen. Wat gelukkig nooit gaat vervelen, blijft de uitstekende manier waarop Traveller’s Tales humor in de games verwerkt -zo ook hier weer – want geregeld moet je lachen om de rare fratsen die de personages uithalen. Kippen, varkens en koelkasten, ze zijn weer veelvuldig aanwezig… de fans snappen wat ik bedoel.

De toon in deze review is voornamelijk negatief, maar dat is niet helemaal terecht. De punten van kritiek zijn absoluut rechtvaardig in mijn ogen, maar daarmee is LEGO Marvel's Avengers geen slechte game. Integendeel, want de gameplay is ondanks de vaste routine van Traveller's Tales nog steeds uitstekend. De speelduur is daarbij lang en de humor is fijn. De toevoeging van de duo-aanvallen is bovendien een prettige afwisseling binnen het button bashen. Uiteindelijk kunnen we niets anders concluderen dat LEGO Marvel's Avengers een degelijke game geworden die de fans absoluut zal gaan vermaken.

• Lang speelbaar
  • Duo-aanvallen
  • Humor