Gespeeld: Tom Clancy’s The Division – Virussen bestaan al eeuwenlang en hebben zeer veel slachtoffers gemaakt. In Tom Clancy’s The Division krijgt de mensheid met een nieuw virus te maken dat de inwoners van ´The Big Apple´ – beter bekend als New York – treft. Er ontstaat chaos en anarchie, maar er vallen ook veel doden. De stad verkeert in een grimmige sfeer en jij als agent van The Division betreedt de straten niet lang na de uitbraak. De stad is deels verlaten en deels ingenomen door bewoners die voor eigen rechter zijn gaan spelen om zo te overleven. Naast dat je hiermee moet afrekenen, zul je er tevens voor moeten zorgen dat de stad weer terug naar haar oude staat wederkeert. Recent konden we via de beta zelf de besneeuwde straten van New York verkennen om te realiseren dat uitgever Ubisoft en ontwikkelaar Ubisoft Massive wel eens een grote hit in huis zouden kunnen hebben.

Is het nu een shooter of een RPG?

Het is alweer een tijd geleden dat de nieuwe IP van Ubisoft werd onthuld, want we moeten even terugspoelen naar de E3 van 2013. De game maakte toen al een behoorlijke indruk en leek veel potentieel te bevatten, maar vervolgens werd de game een paar keer uitgesteld. Latere presentaties op de E3 en Gamescom lieten een redelijke indruk achter, maar de vraag bleef bestaan of het de belofte waar zou kunnen maken. Door de beta zijn we er veel meer in gaan geloven, wat al positief is natuurlijk, maar het was gelijk ook de mogelijkheid om voor het eerst echt uitgebreid hands-on te gaan met de game, nadat we eerder op de E3 enkel een Dark Zone speelden. Hoe speelde het, is het een shooter, of is het toch meer een RPG? Allerlei vragen die nu beantwoord zijn.

The Division wordt door Ubisoft gepresenteerd als een RPG en daar heeft het zeker elementen van. Het is zelfs meer een RPG te noemen dan een shooter. Je kunt de game vergelijken met Destiny, maar dan in een meer realistische setting. Toch moet je er rekening mee houden dat vijanden niet in één keer het loodje leggen, want zoals een echte RPG betaamt, dien je langer schade aan te richten dan de gemiddelde shooter. Sterker nog, als je van een hoger level bent, dan ben je alsnog behoorlijk wat lood in vijanden aan het pompen. Dit kan bepaalde spelers afschrikken, wat begrijpelijk is, maar The Division is – zoals meer games uit de Tom Clancy stal – echt een tactische shooter, waarbij je goed moet nadenken over de keuzes die je maakt. Als een Rambo met je wapens op vijanden afrennen is bij deze dan ook gewoon oerdom.

Vrij uitgebreid systeem achter het schieten

Je kunt de game dus het beste beschouwen als een RPG en dat is duidelijk terug te zien in de vaardigheden en opties die je hebt als agent. De vaardigheden zijn verdeeld onder Medical, Tech en Security en hierin kun je van alles vrijspelen en aanpassen naargelang je speelstijl. Onder Medical valt bijvoorbeeld een vaardigheid waarmee je wat health terug kunt krijgen en als je bij teamgenoten bent, dan kunnen ook zij hiervan profiteren. Of zend onder deze categorie een pulse uit, welke vijanden lokaliseert en ervoor zorgt dat je net wat meer schade aanricht. In de beta was in de categorie Tech een Sticky Bomb beschikbaar, waarmee je vijanden bijvoorbeeld kunt verrassen of uit cover kunt lokken door de explosie. In de volwaardige game kun je in deze sectie tevens een turret selecteren of een mijn die zelf vijanden zoekt. Kortom, het is vrij uitgebreid, wat voor veel variatie in gameplay kan zorgen.

Als laatste heb je nog Security en hier konden we bijvoorbeeld een schild tevoorschijn halen, wat net dat beetje extra bescherming bood. Je kunt als speler twee vaardigheden kiezen om te gebruiken in de strijd. De vaardigheden bevatten per stuk allerlei modificaties en zoals het er nu naar uit ziet, lijkt dit vrij breed te gaan. De modificaties brengen namelijk een diepere laag in de structuur van vaardigheden. Zo kan je bijvoorbeeld je turret modificeren, waardoor deze geen kogels afvuurt, maar juist werkt als een vlammenwerper. Dit is dan weer handig om vijanden in een hoek te drijven. Buiten deze genoemde ‘Skills’, welke functioneren als modificatie, heb je nog Talents en Perks. Deze sluiten aan op de genoemde drie categorieën, maar dit is vooral op de achtergrond actief met een merkbaar effect in de gameplay. Zo kan je voor de optie gaan dat je net wat meer kogels kan verdragen als je van cover naar cover gaat.

Daarmee zit er dus een uitgebreid systeem achter The Division en spelers hebben hierin de vrijheid om de route te kiezen qua upgrades en mogelijkheden. Daarmee zal elke speler net wat anders zijn dan anderen, in de eerste plaats vanwege de keuzes die gemaakt worden en in de tweede plaats door de speelstijl die zich naargelang de keuzes ontwikkeld. Dit systeem gaat vrij diep en dit alles hangt samen met de Base of Operations. Deze locatie zul je gaandeweg upgraden via missies en andere activiteiten. Hoe meer missies je succesvol uitvoert, des te meer toegang je krijgt tot bepaalde vaardigheden en meer. Tevens kan je hier terecht om nieuwe wapens en uitrusting te kopen, waarbij je wederom een duidelijk RPG systeem terugziet. Denk dan aan specifieke statistieken per wapen, skill en meer.

Tactische gameplay, die soms erg stroperig aanvoelde

We hebben het gehad over het systeem achter de gameplay dat direct invloed heeft op de actie, maar hoe speelt het nu eigenlijk? De gameplay deed ons sterk denken aan SOCOM en Ghost Recon, met daarbij ook een vleugje Rainbow Six, maar het heeft door de vaardigheden gelukkig wel een eigen manier van spelen. Het is een typische third person cover shooter en op dit vlak doet het niet heel veel nieuws. Waar de kracht hem voornamelijk in lijkt te zitten, is de diepgaande achtergrond met betrekking tot de vaardigheden en alles wat hierbij komt kijken. Aanvullend kunnen we aangeven dat de wapens erg precies werken, met name bij het flanken behaal je het beste resultaat. Cover is in deze erg belangrijk, maar toch voelde het opzoeken hiervan soms erg stroperig aan en zo nu en dan leek de game op dit gebied zelfs niet juist te reageren.

Het is een indruk die we krijgen uit een beta en er zal hopelijk nog wel aan gesleuteld worden, maar ook het gooien van granaten mag wel wat sneller. Het kan namelijk wel eens voorkomen dat je in een hectisch gevecht terechtkomt en dan wil je snel een granaat gooien. Als je hier eerst voor op de d-pad naar links moet drukken om nadien te richten met de rechter stick om vervolgens op R2 te drukken, dan gaat dat allemaal net iets te omslachtig. Aan de andere kant betreft het hier wel een wat tragere shooter, waarbij de nadruk op de tactische teamplay ligt. Iets waarvan je moet houden, maar wel iets wat goed bij de game past. Al zouden we wel graag zien dat de besturing op bepaalde momenten net even wat sneller en soepeler werkt.

Het arsenaal aan wapens lijkt trouwens ook behoorlijk te worden, waarbij ze in verschillende gradaties vallen, zoals groen, blauw, paars en geel. Per gradatie hebben de wapens meer perks die je actief kan hebben. De laatste in deze is dan ‘high end’, welke de meeste perks bevat en qua DPS het sterkste zal zijn. Als je alles bij elkaar optelt, dan zie je dat The Division een vrij diepgaande game genoemd mag worden, wat te danken is aan de vaardigheden, de wapens en de gameplay die zich richt op een tactische aanpak. Als we verder kijken, dan zien we ook dat de wereld vol met activiteiten zit, maar waar dit nog enigszins beperkt was in de beta, zal de uiteindelijke game voldoende content bieden. Met name het coöperatieve gedeelte zal veel meer content bevatten en tevens veel gevarieerder zijn.

Zo zullen er meerdere missies beschikbaar zijn die te maken hebben met het verhaal, waar nog niet veel over bekend is. Daarnaast kun je verschillende confrontaties opzoeken, ontvoerde mensen redden en mysteries oplossen via korte zoekacties en dan zijn er ook nog de ‘Echo’s’. Tijdens de onthulling van de game was deze feature al in actie te zien, waarbij je de omgeving kan scannen om zo meer te leren over de uitbraak van het virus dat heel Manhatten heeft geneutraliseerd. De activiteiten die beschikbaar waren, waren absoluut leuk om te spelen, maar qua variatie nog wat beperkt. Iets wat de uiteindelijke game hopelijk zal opvangen door veel meer opties te bieden. En dan heb je nog de multiplayer, welke in The Division gehuisvest zijn onder ‘Dark Zones’.

Betreed de risicovolle Dark Zones

De Dark Zones zijn zones die verspreid zijn door Manhattan en hier ontstond al snel het gevoel dat er om elke hoek gevaar schuilde. Je kan deze zones in je eentje of met een team verkennen en hierbij opzoek gaan naar door de AI gestuurde vijanden. Door deze af te maken verdien je geld, wat je alleen kunt besteden in de Dark Zones. Tevens kan je hier veel loot vinden dan veelal bestaat uit wapens en uitrusting. Het probleem hierbij is dat de loot nog besmet is en dat dit door een helikopter afgevoerd moet worden alvorens je het ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Dat lijkt vrij simpel, want je doel is naar een bepaalde locatie reizen en daar de helikopter inroepen, maar dan begint het spel pas echt.

Andere agenten in deze zone kunnen namelijk de loot stelen die je hebt gevonden. Dit kunnen ze doen door jou te doden waardoor ze ‘Rogue’ gaan. Hierdoor worden ze gemarkeerd op de radar van andere spelers in de buurt. Stel dat je dan opnieuw tot leven komt, dan kan je een jacht starten op de persoon of het team dat jouw loot heeft gestolen. Ook kunnen andere spelers op de agent(en) die Rogue is gegaan gaan jagen. Keerzijde is natuurlijk dat je ook zelf Rogue kan gaan en als je de vijanden van je lijf houdt, dan krijg jij niet alleen je zelf verzamelde loot en geld, ook die van de ander mag je op je arsenaal bijschrijven. Hiermee ontstaat er dus zowel een multiplayer als een coöperatief ingerichte modus, waarbij het afhankelijk is van hoe de spelers hier mee omgaan. Zo kunnen er situaties ontstaan waarbij er een heuse klopjacht op touw wordt gezet als een speler of team te ver is gegaan. Dat kan – op basis van eigen ervaring – bijzonder spannende situaties opleveren en daarmee zijn de Dark Zones toch iets unieks van The Division.

Voorlopige conclusie

De beta toonde aan dat The Division op grafisch vlak nog niet in de buurt komt van de beelden die we zagen bij de onthulling. Zo ontbraken er daar teveel details voor, maar de game zal ook zeker niet teleur gaan stellen op dit vlak. De gameplay staat hierbij als een huis waarbij het schieten erg vlot gaat, maar aan de besturing mag nog wel even gesleuteld worden, met name bij het zoeken naar dekking, omdat dit net even wat te lomp gaat. Qua activiteiten was het nog wat beperkt, maar dit smaakte – zeker in coöp – absoluut naar meer en onze tijd in de Dark Zones zorgden voor de nodige spannende momenten bij het veiligstellen van de loot. Of dit gevarieerd genoeg gaat zijn, dat is nog even de vraag. Is het alleen maar knallen, Rogue gaan of niet en het veiligstellen van loot of is er meer? Die vraag zal begin maart beantwoordt worden, maar voorlopig zijn we een stuk enthousiaster geworden over de game, want dit kan weleens een hit gaan worden.