DLC Special: Call of Duty: Black Ops III – Awakening – Awakening is de eerste uitbreiding voor Call of Duty: Black Ops III waarbij fans met een PS4 dit keer zowaar als eerste aan de beurt zijn. Zoals ook tijdens de afgelopen E3 werd aangekondigd, heeft Sony de exclusiviteitsdeal omtrent de DLC voor Call of Duty overgenomen van Microsoft. In plaats van nog dertig dagen te moeten wachten en zoveel mogelijk gameplay beelden te moeten ontwijken, kunnen we dus direct met deze DLC aan de slag. Laat dit nu ook precies hetgeen zijn wat wij hebben gedaan. We hebben ons zoveel mogelijk ondergedompeld in alles wat deze eerste uitbreiding ons te bieden heeft. De hoogste tijd dus om onze bevindingen met deze DLC hier nu neer te pennen.

Laten we gelijk beginnen…

…bij de eerste nieuwe multiplayer map en dat is de map Splash. Splash is gesitueerd rondom een vrolijk en vooral zeer kleurrijk waterpark. Net als bij alle andere maps lijkt Splash eigenlijk een vrij grote map, maar na een paar keer goed spelen zul je merken dat deze toch relatief compact aanvoelt. Dat komt omdat het pretpark waarin je rondraast helemaal volgestouwd is met onder andere glijbanen en andere kleine gebouwen. Eén kant van de map bevat een lang stuk dat aan het strand ligt en hier kunnen vooral snipers goed hun slag slaan. Verder zijn er erg veel verschillende gangetjes en, zoals aangegeven, glijbanen waar je zelfs doorheen kunt lopen. Tevens kun je op een bepaalde plek het water in om vijanden langs onderen te verrassen. Zowel spelers die zich richten op gevechten op korte afstand als spelers die zich richten op lange afstandswapens kunnen hun hart ophalen in deze map.

We knallen door in…

…Gauntlet, wat wel de meest bijzondere map is die we hebben gespeeld. Wat Gauntlet zo bijzonder maakt, is dat je hier letterlijk rond rent in drie verschillende omgevingen. Zo heb je een stedelijk gedeelte met een straat waar het zachtjes regent. Dit is een nauwe passage die overloopt in een groot onderzoekscentrum en hier heb je weer veel te maken met gevechten op korte afstand. Deze map voelt zeer afwisselend aan en dat komt met name door de verschillende soorten omgevingen waar je doorheen rent.

Voordat je het door hebt, sta je in het middelste gedeelte van de map, dat dan weer bestaat uit sneeuw en ijs, en hier heb je in het midden tevens een ijsbrug. Hier vinden ook vaak confrontaties plaats waarbij tegenstanders elkaar verdekt van achter een ijsschots onder vuur proberen te nemen. Tot slot bevindt zich aan de andere kant van de map een heuse jungle en hier moet je goed oppassen. De omgeving oogt hier logischerwijs erg groen en er is genoeg ruimte om je te verstoppen achter een struik of achter een boom. ‘Run & gunners’ hebben daardoor vooral een grote kans om in dit gedeelte snel afgeknald te worden door mensen die zich ergens verstopt hebben.

De minst aantrekkelijke van het stel…

…is volgens ons de map Rise, die is gesitueerd rond een grote bouwplaats. In het midden van de map staat een groot complex dat nog in aanbouw is en je kan hier direct door het midden het gebouw in om zo aan de overkant te komen. Binnen heb je een paar kleinere ruimtes waar je in terecht komt en waar je ook regelmatig heftige shoot-outs mee zult maken. Verder heb je hier ook nog een open binnenplaats die (in de potjes die wij speelden) redelijk vaak gemeden werd, aangezien je hier een makkelijk doelwit bent. Aan weerszijden kan je langs dit gebouw gaan, waarbij vooral één kant opvalt. Aan die kant zit namelijk een grote plas waar je in kan duiken om zo gedeeltelijk onder het gebouw door te zwemmen en vanaf de andere kant vijanden te verrassen.

High in the sky!

Sinds de aankondiging keken we er al naar uit om ons een weg te knallen door Skyjacked, de remake van de map Hijacked uit Call of Duty: Black Ops II. Skyjacked is, zoals de naam al doet vermoeden, inmiddels niet meer gesitueerd op een boot die op het water ligt. Ditmaal draait het allemaal om een groot luchtschip waarvan je, als je niet uitkijkt, zo naar beneden de dood in kan vallen. Met het bewegingssysteem van Call of Duty: Black Ops III speelt Treyarch hier op een leuke manier op in, want je kan nu namelijk gedeeltelijk tegen één zijkant van het schip lopen om zo over te steken.

Tevens kan je je op dat moment naar beneden laten vallen in een gat op het onderdek, zodat je daar passerende tegenstanders de pas af kan snijden. Verder kan je ook nog steeds onderlangs onder het bovendek doorglippen en op het bovendek heb je in het midden wederom dat herkenbare huisje waar altijd wel iemand verscholen zit. Skyjacked blijft vooral een feest van herkenning en wanneer je deze map destijds al gaaf vond om te spelen, dan zul je dit nu ongetwijfeld nog steeds vinden.

Treyarch laat zien hoe het moet

Met Der Eisendrache laat Treyarch zien hoe je spelers een uitmuntende zombies ervaring voor moet schotelen. Der Eisendrache borduurt voort op het verhaal van The Giant en bevat dus ook dat grauwe sfeertje, zoals we dat inmiddels uit die map kennen. Je speelt nog steeds met dezelfde vier personages uit The Giant, maar zonder hier teveel van het verhaal te willen weggeven, kunnen we er nog aan toevoegen dat je met je maten ‘iets’ uit het donkere kasteel van Der Eisendrache moet halen. Uiteraard zit deze map weer vol met verschillende geheimen en ook zijn er weer een aantal easter-eggs die je kunt ontdekken. Grappig is hier onder andere het systeem waarmee je je op bepaalde plekken kunt laten lanceren, zodat je ineens snel aan de andere kant van de map bent.

Vanzelfsprekend zul je veel moeten ontdekken in deze map wil je verder komen en dat brengt je op een gegeven moment bij het punt dat je bijvoorbeeld zombies moet voeren aan de drakenkoppen aan de muur. Ook zul je lichtgevende buisjes moeten verzamelen om daarmee een tramwagon aan het begin van de map omhoog te laten komen, wat weer een verrassing oplevert. Denk dan aan extra punten, extra munitie en meer. Alsof dat nog niet genoeg is, heb je tevens weer een flink aantal perks die je kan verzamelen en je kan zelfs op een bepaald punt in deze map het speciale wall-running systeem – dat je ook uit de multiplayer kent – activeren. Daarnaast weet Treyarch op een leuke manier een link te leggen met de personages uit Shadow of Evil, maar het hoe en wat mag je zelf gaan ontdekken.

Conclusie

Laten we gelijk zeggen waar het op staat: Treyarch verdient alle credits voor dit eerste uitbreidingspakket voor Call of Duty: Black Ops III. Sowieso is deze shooter naar onze mening één van de beste Call of Duty delen tot nu toe en met Awakening wordt daar een prima uitbreiding bijgevoegd. Dit brengt wel met zich mee dat het verwachtingspatroon voor de volgende uitbreidingen alvast omhoog wordt geschroefd, maar dat is voor later. Voor nu kan iedereen genieten van vier hoofdzakelijk meer dan degelijke maps voor de multiplayer en natuurlijk Der Eisendrache. Dit is overigens toch wel echt de hoofdmaaltijd, want hiermee laat Treyarch zien dat zij je de enige echte zombies ervaring kunnen bieden.