Vooruit kijken is altijd goed en vaak ook interessant als je de hersenspinsels van een toonaangevende naam mag horen. Zo ook die van Paul Ross, voormalig technologisch directeur bij Criterion en tegenwoordig mede-oprichter van Three Field Entertainment. Daar waar momenteel gewerkt wordt aan de, zwaar op fysica leunende, game Dangerous Golf voor de PlayStation 4.

Dangerous Golf moet de volgende stap zijn in de weg naar een realistische en natuurkundig juiste game. Deze bijzondere nieuwe titel laat je een heleboel slopen, van een benzinestation tot een middeleeuws kasteel. Ross vermoedt echter dat de PlayStation 5 pas echt voor de meer dynamische en levendige werelden gaat zorgen.

Eigenlijk zijn, volgens Ross, de fysische elementen niet meer veranderd sinds de Dreamcast. Met de PlayStation 5 zal er voor het eerst op moleculair niveau ontwikkeld kunnen worden. Dit zal zo precies en exact zijn, dat we voor het eerst een soort natuurkundige revolutie zullen meemaken in de games van de toekomst.

Bij Three Fields Entertainment wordt sinds 2014 groot gedroomd, ze willen echt een bijzondere game maken. Of ze dat ook lukt en deze voorspelling uitkomt? We zijn ontzettend benieuwd. In elk geval hebben zowel Sony als directe concurrent Microsoft wel al aangegeven een volgende console te maken, wanneer is echter onbekend. Net zoals de technologie die de apparaten zullen bevatten. Desalniettemin boeiende stof om over na te denken!

“Physics engines haven’t changed since I did the physics on [Dreamcast game] TrickStyle. They’re all about rigid bodies, solid objects. This is a real paradigm shift because it’s about simulating physics at a molecular level. It’s been a really hard problem to solve for quite a while.

So what does a PS5 game look like? With PS4 we’ve seen some fidelity put into the worlds, but PS5’s going to be about more dynamic worlds, far more interactive worlds that are more believable in the way they behave.

We set out to push the boundaries of a physics-based game and just start to prepare for the next generation of machines whenever they come to try and be a small developer but be on the cutting edge of tools and technology. To dream big and try and push the boundaries.”