Boze column: Weinig content, het opdrijven van prijzen en opgeknipte games – Volgens diverse onderzoeksbureaus, zoals Gartner en Newzoo, heeft de gamesindustrie 111,1 miljard opgebracht in 2015. Het is en blijft nog steeds één van de snelst groeiende industrieën en het heeft die van de filmwereld inmiddels al lang en breed overschreden. Dit komt niet in de laatste plaats door de nieuwe verdienmodellen die er gehanteerd worden. In plaats van een game te ontwikkelen, op de markt te zetten en te verkopen, gaat het nu veel verder: ontwikkelen, op de markt zetten, verkopen en extra puzzelstukjes toevoegen.
Persoonlijk heb ik altijd een zeer grote aversie gehad tegen termen als een ‘Season Pass’, ‘DLC exclusive’ en ‘Ultimate Edition’. Gelukkig heb ik mij hier ook altijd redelijk van weten te distantiëren, maar met franchises als Rainbow Six en Star Wars moest ook ik eraan gaan geloven. Beide franchises hebben redelijk recentelijk een nieuw deel uitgebracht, te weten Rainbow Six: Siege en Star Wars Battlefront. Beiden zijn games waarvan de bodem van de snoeppot toch wel sneller in zicht kwam dan ik verwacht had.
Nu moet ik zeggen dat Ubisoft nog steeds volhoudt dat het eerste ‘seizoen’ content voor Rainbow Six: Siege geen betalingswand zal kennen. Het bleek echter al snel dat de twee nieuwe Operators, de personages waarmee je in teamverband speelt, voor Season Pass houders meteen beschikbaar zouden zijn. Het ‘klootjesvolk’ daarentegen mag eerst 25,000 aan in-game valuta bij elkaar sprokkelen. De extra map, een in het ijs gelegen jacht, was gelukkig wel voor iedereen beschikbaar.
Ik vind het echter belachelijk dat je zoveel geld neertelt voor een game en vervolgens nog even door mag sparen om twee nieuwe personages vrij te spelen. Na ongeveer een week spelen had ik al elke Operator vrijgespeeld die er was, ligt dat niet aan de ontwikkelaar? De extra map is leuk, maar heb ik hier echt twee maanden op moeten wachten? En dan vervolgens weer twee maanden wachten op iets nieuws? Alsof je een incomplete puzzel hebt gekocht en Hasbro vervolgens zegt: ‘Ja, meneer als u de hele puzzel wilt moet u toch echt even drie rondjes om ons gebouw rennen en 100 euro monopolygeld betalen’.
Nu vind ik het met Rainbow Six: Siege nog te overzien, aangezien het gratis is en de gameplay zelf erg verslavend werkt. Ondanks de weinige content krijg je toch elke keer een andere situatie door de verschillende spelers en stijlen. In het geval van Star Wars Battlefront vind ik het eigenlijk nog veel erger. DICE en EA legden namelijk een paar weken terug even doodleuk hun hele betaalde content plan neer. En dan kun je mij niet wijsmaken dat ze pas net met deze content begonnen zijn.
Star Wars Battlefront ziet er prachtig uit, speelt soepel en weet echt de Star Wars sfeer te pakken, in het geval althans dat het universum uit vier planeten bestond. Hoewel met diverse modi de maps als het ware worden gerecycled, is het aanbod niet denderend groot. Maar wacht! Wil je dit nou allemaal wel, waar je een decennium op hebt gewacht? Betaal dan maar 50 euro en speel eindelijk de volledige game voor slechts 110 euro! De Outer Rim, Death Star en meer worden dan eindelijk beschikbaar. En als je meer geld wilt uitgeven? Koop dan niet de Season Pass, maar alles gewoon los in de PlayStation Store.
Het is een wat vals trucje en het ergste van alles is nog dat de echte fans, waaronder misschien wel ikzelf, deze content daadwerkelijk gaan kopen. En dan zal Andrew Wilson, CEO van Electronic Arts, zijn bankrekening aanzienlijk zien oplopen. Die 111,1 miljard is een prachtig cijfer voor de industrie, maar ik vraag me sterk af of dit niet ook te maken heeft met dit soort verdienmodellen. Gelukkig is er nog heel veel creatieve en vrij te spelen content in de indie hoek te vinden. Focus je daar eens op, als je dit net zo zat bent als ik. Daar kunnen die hoge piefen nog wat van leren.
En dan is er ook nog Hitman, mijn favoriete franchise sinds ik een klein kind was die dat eigenlijk helemaal niet mocht spelen. Eindelijk na een hele lange tijd mogen we weer aan de slag met de kale man en zijn Silverballers. Een aantal weken geleden annuleerde Square Enix en IO Interactive echter alle pre-orders; wat was hier aan de hand? Niet veel later trad Hannes Seifert, hoofd van IO Interactive, naar buiten met de mededeling dat Hitman volledig episodisch zou worden. Daar gaan we weer hoor.
‘Hitman zal volledig episodisch uitgegeven worden, een startersgedeelte voor 15 dollar en vervolgens voor elke nieuwe map 10 dollar’. Het doel is hiermee om een levendige, intrigerende verhaallijn neer te zetten én om de nieuwe maps van een zo hoogwaardige kwaliteit als mogelijk is te krijgen. Sorry, maar zou dat niet op de releasedatum al zo moeten zijn? En met vijf nieuwe maps in aankomst over heel 2016 kom ik uit op 65 dollar in totaal. Oh, wacht je kunt ook gewoon de volledige game eind 2016 kopen voor 60 dollar. Oftewel: je betaalt extra geld, omdat jij zo nodig eerder Hitman moet spelen. Overigens durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat als je de ‘echte’ game wilt spelen, je nog eens 10 á 20 dollar extra gaat betalen voor de ‘volledige ervaring’.
Ik zou veel liever hebben dat Square Enix en IO Interactive nu gewoon zeggen: ‘jongens, sorry we zijn gewoon nog niet klaar met de game, we willen jullie niet benadelen, dus hij komt eind 2016’. Betaal je aan het einde van dit jaar gewoon de volle mep in één keer en dan kan je vervolgens het hele verhaal uitspelen. Ik ben namelijk gek op Hitman, maar om er een jaar over te doen om de game uit te spelen? Dat is zelfs voor mij wat aan de lange kant. Bah.
Money vs value. DLC doe ik vaak niet aan, maar ook ik heb uitzonderingen, value! Ik speel ook liever nieuwe games dan elke dag dezelfde.
Het is eigenlijk vrij simpel. Vind je iets te duur of ben je het er niet mee eens dat je na aanschaf nog een klein bedrag moet betalen voor nieuwe content waar een hoop mensen weken zo niet maanden aan gewerkt hebben, dan koop je het niet.
Ik koop nooit season pass behalve die van star wars Battlefront
100% mee eens! De laatste jaren is het helemaal naar beneden gegaan met de Game Industrie. De enige ontwikkelaars waar ik nog respect voor heb is CD Project RED en Naughty Dog.
Echt mee eens. Dit is gewoon helemaal waar.
iedereen hier heeft gelijk, DLC is en blijft zeer significant en abusievelijk mooi.
Louter ben ik het er toch mee eens.
Money is gewoon belangrijk en je moet gewoon strooien met die YouTube Moneys
Straight money blowen
Ik ben voor
FifaKillerz ( NorrieGaming )
Wat een gejank weer dit column. Tegenwoordig kan op of voor release de reviews zien op youtube en zie wat de content is. Als je even wacht dan kan je ook via sites kijken wat de gemiddelde speelduur is van het spel. Verder kan je vaak het spel goedkoper krijgen als je even kijkt. Desnoods 2e hands. Als je al deze data bij elkaar legt wat niet heel moeilijk is kan je wel een afweging maken of het jouw euros waard zijn. Heel simpel dan koop je het gewoon NIET. Als je zonder informeren een spel koopt en het voldoet niet aan je verwachtingen dan is het je eigen schuld. Het probleem is dat de mensen het toch wel kopen en hierdoor zullen de developers er ook niet in veranderen.
Andere kant van het verhaal: Dying Light The Following
kom ik uit op 65 dollar in totaal. Oh, wacht je kunt ook gewoon de volledige game eind 2016 kopen voor 60 dollar. Oftewel je betaalt extra geld, omdat jij zo nodig eerder Hitman moet spelen.
Dit is dus een non argument. Ten eerste is €65 acceptabel voor een volledige gam, of het nou in delen komt, of in een keer.
Ten tweede, alle games zijn bij de release duurder. Games die nu uitkomen kan ik over een poos ook voor minder geld aanschaffen.
@217.121.77..xxx: terechte opmerking.
Toch vind ik dat ze eerlijke prijzen hanteren.
Het zijn dan ook Poolse ontwikkelaars.
Idem The Witcher ook Pools.
@66.249.83..xxx:
Dus jij vindt het volledig logisch dat de verantwoordelijkheid bij de consument ligt? Dan had je maar beter op moeten letten wat de inhoud is. Ik vind dat er tegenover de geleverde content of aangevulde content vaak een veel te hoge prijs wordt gehanteerd. Beetje zwak om dan maar te zeggen iedereen koopt het wel, dus ze veranderen het toch niet.
@17.133.3..xxx:
Ik vind het niet normaal dat daar überhaupt een verschil tussen zit. Als fan van de serie wil ik op de ‘releasedatum’ de game spelen en daar word je als het ware nog even extra voor gerekend.
En dan bestaat er nog zoiets als ‘ dlc ‘ die al op de disc staat maar je achteraf toch nog even aan moet schaffen.
YES YES YES!!!!!!!!!!!!!! zeg het ze. dit is het beste artikel ooit op psx sense, althans dat vind ik dan. ik wil ook wel zien of die hatertjes komen die dan tegen de schrijver van dit artikel gaan roepen dat je niks MOET kopen en dat ze je niet dwingen etc.
o nee wacht, ik had nog niet wat comments gelezen. en die gastjes zijn er idd. anoniem natuurlijk. maar iedereen mag zijn stem laten horen.
ik voelde me echt genaaid dat ik de dlc pass van far cry 4 had gekocht. wat zit daar een kutcontent bij zeg. gelukkig komen er nog echt volledige games vrij. games als doom (kennelijk heet ie geen doom 4 wat ik stom vind maja) waar een dikke single player bij zit, waarschijnlijk is de mp die erbij zit ook dik en dan krijg je ook nog snapmap. kan je je eigen shit in elkaar zetten. ook sp levels!!!!!!!! moddervet. ik hoop dat er splitcreen co-op inzit. en een horde/survival mode.
@Nibor: heej, ik wil je niet de les lezen ofzo, maar in discussie gaan met anoniempjes hier op psx sense is zinloos. ze geven niet toe. ze denken niet redelijk na en hoe goed je ze ook overtuigt, ze geven dat nooit toe.
ik ben het helemaal met je eens. lees mijn ander comment ook als je wil. ik wil weten of je het daar mee eens bent.
@Peter01:
Thanks! Ja, dat vind ik dus helemaal erg. Dat je van tevoren een Season Pass koopt en uiteindelijk haal je daar bij lange na niet uit wat je ervan verwacht had of aan betaald hebt.
Iedereen mag hier zijn of haar mening laten horen vind ik en dit is toch wel een artikel dat waarschijnlijk een discussie uitlokt. Anoniem of niet, ik vind het altijd boeiend om te lezen hoe anderen daar tegenover staan. Dus als ik krijg te horen ‘wat een gejank deze column’, vind ik dat alleen maar uitlokken tot discussie, wat ik weer boeiend vind :).
@Nibor: volgens mij zijn die anoniempjes gewoon gastjes met iets te veel geld. of een stuk jonger dan ons (ik 28) en die dus niet weten hoe de industrie vroeger werkte en hoort te werken. het lokt wel uit tot discussie, maar ik vind dat ze dan wel normaal en beleefd mogen blijven ipv je een jankerd te noemen als je het niet met ze eens bent.
@Nibor: weet je hoe ik het met rainbow six: siege heb aangepakt ? gewoon via marktplaats gekocht. dan verdienen de makers geen cent aan me en kan ik de game alsnog spelen. bij dat soort zakenpraktijken schaam ik me daar totaal niet voor. ik heb hem ook eigenlijk alleen maar via marktplaats gekocht omdat ik 50-65 euro veel te veel vind voor een game zonder story mode en die je gewoon weg kan gooien als over een jaar of vijf de servers dichtgegooid worden. maar dat ze niks aan me verdienen is een leuke bonus. en de suiciders zijn bitches. there, i said it lol. het is gewoon niet leuk om in het begin van een potje een plankje weg te tikken en meteen recht in de ogen van sown bomber te kijken. dan zit je tien minuten met je duimen in je aars kwaad te zijn lol.
Ik brand me niet aan Star Wars Battlefront (terwijl ik een zeer grote Star Wars liefhebber ben, The Force Awakens 4x gezien in de bios en straks de duurdere Blu-ray kopen)/ Maar ik ben geen onnozelaar… Even met kruimeltjes strooien om je later apart de rest van de koek te verkopen.
Tja, over een jaar haal ik ‘m misschien voor een prikkie… Enne, ik zit liever op een Star Wars game in de stijl van Uncharted te wachten, met mooi verhaal en gewoon single player. Dat is meer mijn ding…
Ik vind de nieuwe business modellen ook niks en ik denk dat de grote studio’s op lange termijn zichzelf in de vingers zullen snijden…
Vergeet niet R*
Hun brengen al hun dlc gratis uit.
Ze brengen het gratis uit,en de dlc worden steeds uitgebreider.
Al zijn mensen wachten op SP dlc dat ben ik ook.
Maar toch tof van R* dat ze gratis dlc uitbrengen voor online waar je plezier kan hebben.
@66.249.83..xxx:
En dankzij mensen zoals jou die alles wat
Krom is proberen recht te lullen zitten me inde huidige game markt, met cut content om later aan ke verkocht te worden als dlc.
Maar gewoon dom blijven blaten dat je het niet hoeft te kopen…
No shit sherlock
Melk… uiers.
Goed stuk en I agree.
De developers hebben geen liefde meer voor games als vele jaren terug, toen was het echte kwaliteit voor enkele prijs zonder extra shit.
@indo1991: Dan is “gratis” natuurlijk wel een relatief begrip … Jacht van 10.000.000 R* dollars die je zonder glitchen of een sharkcard aanschaffen via de store nagenoeg nooit bij elkaar gaat harken en ja ik zet bewust het glitchen er bij in de opmerking omdat R* dat zelf in de hand werkt met de belachelijk hoge prijzen van allle items in GTA Online.
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van R* en de games die ze bouwen maar ook GTA Online is ondanks de “gratis DLC” gewoon een ordinaire geldput.
@peter01 Wat weten we dan van jou behalve dat je naam Peter01 is? Voor mij ben je namelijk net zo anoniem als wie dan ook met het enige verschil dat er bij bij DE naam Peter01 altijd vrij zeikerige en onzinnige comments volgen en dat je zo nu en dan met je duim(en) in je reet zit. Ben dus eigenlijk wel tevreden met die zogenaamde anoniemiteit.
Mvg,
Karel01
We kunnen dit alleen stoppen als wij als consument het niet meer kopen
Iedereen die DLC aanschaft zou een draai om de oren moeten krijgen, door jullie kopen we halve producten in de winkel.
@195.240.206..xxx:
Developers hebben zeker wel liefde voor de games. Het zijn die kü’t uitgevers die de boel verzieken.
Neem hitman. Ik ben overtuigd dat de game gewoon af i’s. Maar na marktanalyse of iets dergelijks besluit de uitgever dat er zo meer verdiend wordt.
En boem.. nog meer melk
@74.6.254..xxx: ik heb tenminste een profiel waar ik trots op ben wat ik kwijt kan raken waar ik al een paar jaar mee actief ben.
dat kan ik kwijt raken als ik dingen zeg waar anoniempjes dol op zijn. dingen als iemand een “jankerd”of “zeikerd” noemen.
nou vind jij natuurlijk dat dat niks waard is (of wel, maar dat geef je natuurlijk nooit toe). maar voor mij is dat wel iets waard. voor mij staat er tenminste iets op het spel.
en ga nou niet om mij omver proberen te praten de definitie van “anoniem” (op deze site) debatteren. je weet dondersgoed wat ik bedoel en die definitie kan jij niet veranderen.
Blizzard laat met Diablo 3 zien hoe het ook kan. De bezitters van Drive Club hebben tegenwoordig ook weinig reden tot klagen.
Wat ik doe is gewoon de game kopen die ik absoluut wil spelen, de games die ik wel wil spelen maar niet meteen hoef te spelen koop ik later. Er komen tegenwoordig regelmatig periodes met aanbiedingen voorbij in de XBO store en de PS Store waarbij je de games een heel stuk voordeliger kunt kopen. En kun je een jaar wachten dan worden ze, mét de DLC, nog een stuk voordeliger en koop je de game voor minder dan de nieuwprijs maar wel met de DLC.
@coristus: ja is ook zo ligt aan de uitgevers maar is het dan nie aan de developers om een btre uitgever te zoeken?Neem bv bungie destiny was vele malen btr geweest als ze niet met activision in zee waren gegaan.Er zijn ook developers die ook hun eigen game uitbrengen toch.
@gamexl: Ik hoop dat de grote studio’s zich ook snel gaan realiseren dat dit niet goed is voor de community.
@74.6.254..xxx: Zullen we het wel een beetje respectvol houden?
@Zoul_Eater: Klopt, met GTA Online moet je inderdaad zulke astronomische bedragen verdienen, dat het bijna niet te doen is. Vind ik toch een beetje jammer, want de content is heel tof.
@Ruft Eend: Driveclub is inderdaad een heel goed voorbeeld van hoe je een game op de markt zet, heel veel toffe content en waarvoor je betaald krijg je ook echt mooie toevoegingen. Zoals bijvoorbeeld die motoren om maar wat te noemen.
Even los van de vraag of iemand zich kan vinden in de column, maar ik zie DLC als verlengstuk van een game en ik schaf het soms wel eens aan, maar ik maak daarbij wel onderscheid tussen de grotere ontwikkelaars en de indies. Bij de grotere wacht ik op een complete edition of een fraaie aanbiedingen, terwijl ik de aanschaf van DLC bij indies als support zie.
Overigens maakt het voor mij wel uit wat de DLC inhoudt. Cosmetische DLC koop ik bijvoorbeeld nagenoeg nooit. Verder heb ik nog nimmer geld uitgegeven aan dubbele XP of extra ingame geld.
Edit: WitteVeder
@74.6.254..xxx: mooi gesproken karel01 , die Peter01 JA LET OP ..peter01 hé denk erom want als je die 01 er niet achter zet dan wordt meneer nog kwaad ook . ik vindt die peter01 een lul…
@62.140.137.xxx: lol. weer een anoniempje. je bewijst alleen me punt over anoniempjes. enne, loop je mij te cyberstalken ofzo ? dat je van me weet dat ik saggo word als je me niet bij me sitenaam noemt ? ben je verliefd ?
@Peter01: heb je die hdd nou al eens gekocht??
Iets waar ik me
Vandaag de dag aan stoor. De onduidelijkheid, maar ook juist de duidelijkheid die er is.
Neem een beta. Bij hitman is het een goed voorbeeld. Wel of niet gepreorderd. Digitaal, of niet digitaal, de uitgebreide versie of juist weer niet!! grrrrr!! Onduidelijk dus.
Onduidelijk is soms ook, een tegenvallende season pass, niet duidelijk vermeld wat dan wel of niet bij in begrepen zit.
Soms is ook de duidelijkheid juist een frustratie puntje. Neem als voorbeeld wwe 2k serie. Ze konden ver voor release de season pass en dlc aan (wel zonder datum). Terwijl je al 60 voor een game betaald (oke oke soms ergens 50 of 55) , 20 voor een season pass. En daar valt niet alle dlc onder. En dlc… Sorry. Als je fifa koopt, is messi of ronaldo ook niet pas beschikbaar als DLC. In dat opzicht stoort me juist die duidelijkheid over seasonpass/DLC , waardoor het aan voelt als uitmelken, een game niet compleet afleveren.
Hitman, dat die in episodes komt. Ja ik baal er van. Ik persoonlijk game, vanwege werk etc, niet heel veel meer, maar als ik eenmaal in een game zit, jas ik me er ook in een weekend doorheen. Om
Hem vervolgens. Na een jaar ofzo weer eens op te pakken in een vakantie periode ofzo. Dus om een episode te spelen, en vervolgens lang te moeten wachten, tjah. Het is niet mijn ding.
Mbt free to play games. Ja , je merkt t op
Smartphones. De games die “gratis” zijn, daarvan verdienen de uitgevers het meeste. Door micro transacties. Dat heeft zijn voor en nadelen. Alleen vind ik wel, als ie een game koopt van 50-60 euro, mag je verwachten dat daar alles in zit. Heb je een free to play game (zoals snow gaat worden) , en jij beslist zelf of je voor een paar euro bepaalde kleding/skies/snowboards haalt, ja daar ben je zelf bij.
@62.140.137.xxx: keep ’t easy man. Aan jouwn reactie heeft niemand wat. +1 voor @Peter01:
@Mrduckie88: je hebt gelijk…ik denk dat de makers van hitman de deksel op hun neus krijgen…
ik ben hier ook een tijd boos om geweest. Inderdaad lijkt het op het eerste gezicht belachelijk dat je zo veel extra moet betalen voor games. Opgedeelde games waarvoor je per gedeelte moet betalen. wachttijden. Wat er echter gerealiseerd moet worden is dat de tijden veranderd zijn en op een manier die de entertainmentindustrie niet had kunnen voorzien en niet vergelijkbaar is met de ontwikkeling van de film.
Ooit werden games ontworpen door pubers op zolderkamertjes die in een paar dagen/weken/maanden een code in elkaar knutselden die werkte en waarvan ze die code dan deelden met vrienden. Aan de hand daarvan had je een “game” de zolderkamerpubers bleven nog lang aan de macht. Ze bouwden games, zetten die op een floppy en verkochten die via een lokale handelaar. Pas na de opkomst van de grote bedrijven wist de game een massaal publiek aan te trekken en jarenlang bepaalden die bedrijven wat er populair was en wat niet.
De laatste jaren zien we weer een verschuiving naar de zolderkamerpubers, ze noemen zich alleen “indie” tegenwoordig. Deze hebben het hele wereldwijdeweb tot hun beschikking en weten met korte contacten met hun publiek de game precies naar de smaak te creëren. Dit is een ontwikkeling die de filmwereld niet gezien heeft, of nog moet gaan zien. (het is echter dat materiaal om een blockbusterfilm te maken erg duur is in vergelijking met materiaal om een game te bouwen)
De grote uitgevers moeten het opnemen tegen goedkope zolderka… indies die soms vermakelijker producten afleveren dan zij doen. Dus het antwoord is groter, mooier, beter, sneller! Maar daarvoor heb je materiaal en vooral mensen nodig. En die kosten nu eenmaal geld. De eerste stap was het uitgeven van aandelen om geld te pakken te krijgen. Nu werkte dat wel tijdelijk, maar aandeelhouders willen geld zien. Dus om zowel de aandeelhouders als de werknemers te betalen gaan ze opknippen.
Nu moet de gamer zich gaan afvragen… is een game niet te goedkoop? We kopen games voor 5 euro van steam, voor 99 cent in de ios/android store. Maar dat zijn kleine games, we zijn intussen al jarenlang tussen de 50/65 euro blijven betalen voor een game waarvan de ontwikkelkosten hoger zijn geworden. 111 miljard is een mooi getal, maar ze hebben dat geld ook nodig om weer nieuwe games te maken. En dat kost ook miljoenen. En als een game niet goed loopt dan wordt die door een actieve community neergesabeld en kan een hele uitgever/studio aan het wankelen worden gebracht. Vergeet niet dat we de laatste jaren ook genoeg developers hun deuren hebben zien sluiten en er ook een paar in zwaar weer verkeren.
MAW; zijn we bereid om ineens 100+ euro neer te tellen voor de volledige ervaring? Of blijven we dit model hanteren.
Het lijkt wel steeds erger te worder, die overprijsde games met weinig content. Maar ja zolang massa’s het nog blijven kopen, snap ik die bedrijven wel. Maar op lange termijn is het wel schadelijk voor de game industrie.
Ik ben al tijden afgestapt van day 1 aan kopen. De reden, de vele bugs, ik wacht wel liever op een goed werkende game en het is ook nog goedkoper ook.
Ik koop zelden dlc. Laatst is het me weer duidelijk gworden waarom ik dat niet doe. Alien Isolation in de sale. Ach voor 6 euro meer alle dlc erbij waarom niet, dacht ik. Slechts, 3 extra missies. Ik denk dat ze zn missie in een dagje of 5 in elkaar flansen. En dit is vaak het geval met Dlc. Vaak te duur en stelt weinig voor.
@66.249.83..xxx:
Absoluut geneuzel meneer! Stel je voor, je bent een groot fan van een bepaalde franchise en de reviews zijn erg goed. Dan nog kan een game hele dure DLC bevatten of micto-transacties etc etc. Laat je hem hiervoor liggen? Nee, omdat je een gamer bent! Het ligt niet zo éénvoudig als jij het uitlegt óf je bent niet een gamer in hart en nieren…….
@Nibor: Ja ik vind dat je als consument weldegelijk jezelf moet informeren. Als je daar te lui voor bent ja dan ligt het aan jezelf. Nu heb je zoveel keuze en voornamelijk gratis manieren om jezelf te informeren. Vroeger moest je een magazine kopen. Ik heb met Evolve die fout gemaakt en haal ik alleen de games die zeker wil hebben. Eigenlijk bizar dat het over belachelijke prijzen gaat en dat je Evolve met 15 Euro per monster en 2 seasonpasses buiten Schot laat met nog kleurtjes voor je wapens van 2 Euro per stuk….
@31.161.129.xxx:
Wat je zegt over DLC ben ik het helemaal mee eens, in de basis is DLC echt iets waar je heel veel mee kunt doen. Je game kan ermee verlengt worden.
@Mrduckie88: Onduidelijkheid is inderdaad ook een groot euvel. Van tevoren een Season Pass kopen en dan nadien erachter komen dat het echt je 50 euro niet waard is geweest.
@Bismarcus: Heb daar niet veel tegen in te brengen haha, amen!
@Flaming_Kaiser: Dat ben ik met je eens, maar dat vind ik eigenlijk weer een ander aspect. Ik doel hier meer op het aanbod. Of je dan goed geïnformeerd bent doet er eigenlijk niet meer toe, aangezien je bijvoorbeeld fan bent van Rainbow SIx en dit is nou eenmaal het volgende deel dat je kunt spelen. Om het dan maar niet te kopen is een mogelijkheid, maar ik vind het bijvoorbeeld echt een hele leuke game, maar ik ben het met het verdienmodel gewoon niet eens. Daar is wel wat over te zeggen.
@Bismarcus:
Nog zo één die er helemaal niets van snapt…… Beter ontwikkelen staat los van de hoogte van de prijs! Angry Birds die miljoenen opleverd heeft dit niet te danken aan minder personeel maar aan een briljant idee! Je economisch inzicht moet nog even wat mee ontwikkelen. Het ontbreekt deze tijd aan creativiteit en er is een kloof ontstaan tussen de ontwikkelaars en de uitgevers. Ik vraag me af wie hierdoor het meest incasseert…..
@217.103.114..xxx: volgens mij heb ik dat aangehaald, en ik ga het niet weer herhalen. Als ik er in uw ogen niets van snap dan zal dat wel.
Waarom lees ik niks over cod dlc?
Kijk naar Fallout 4 ( zalige game ) maar season pass is al te koop, zonder dat je weet wat er in zit???
@144.76.14.xxx:
Ik ben zelf sinds WaW gestopt met het spelen van CoD.
@74.6.254..xxx: Triest @62.140.137.xxx: Triest
Wat een niveau van communiceren.
@Peter01: +1
De gamesindustrie gaat naar de knoppen.
Complimenten aan Nibor, mooi je mening uitgelegd 🙂
Heb al eens eerder gezegd dat de industrie zou moeten veranderen. Ik zou blij zijn met een ander prijssysteem.
Een indie 15 euro Max
Een AAA indie ( the witness ) 25 euro
AAA remasterd 30 euro
AAA zonder dlc 45 euro
AAA met 1e jaar dlc 55 euro
AAA met 2 jaar dlc 65 euro
Als klant weet je dan wat je koopt en hoe grotere fan je bent van een serie hoe meer je kan uitgeven en hoe meer je krijgt .
@81.83.245..xxx: dat bedoel ik met die “killing” onduidelijkheid.
Kijk ook alleen al. Tegenwoordig zien we geen demos meer , bij ps magazines. Maar vaak closed betas waar je je voor
Moet aanmelden of al iets gepreorderd hebt. Soms
Koop je blind wat voor 50-60 euro. Een game dan. Of een season pass. Crazy he!
@83.82.193..xxx: nou… Ik dacht dat ik t nooit zou kopen. Maar dus toch firewatch aangeschaft. Het is verre van een toptitel. Maaaar voor 17,nogwat euro, erg veel plezier gehad. En ik hoorde sommige mensen over , er zat 6 uur gameplay in. Ja klopt.
Maar de sp van cod , battlefield is niet veel langer
@62.140.137.xxx: jup!!!!
succesvol erin gedaan. werkt helemaal top. nog een 500 gyg schijfje over ook haha.
@Mrduckie88: waarom krijg ik plus 1 ?
maja ik ben het helemaal met je eens van die demo’s. dat werkte top!!!!!!
en ik vind 17 voor een sp van 6 uur niet veel. zeker als je het vergelijkt met call of duty of toendertijd the two towers en return of the king. hoe vet die twee ook waren.
Off: heeft iemand een instant buy aanrader voor de ps4? Heb al games als Fallout, Witcher, Bloodborne, Fifa, Cod, battlefield enz gespeeld. Ook The Walking Dead en tig indies. Ik zat meer te denken aan MGS V, maar vond Ground Zeroes totaal niet leuk.
Rainbow six siege: niet gekocht.
Star wars battlefront: niet gekocht.
Hitman episodes: ga ik niet kopen.
dit zijn alle drie franchises die ik echt heel tof vind, maar voor mij is het een principe kwestie. Ik ga geen incomplete games voor 60 eu kopen die enkel en alleen multiplayer hebben (hitman niet meegerekend) en episodisch doe ik ook niet aan.
jammer voor ze maar ik denk dat het enige wat werkt in deze gevallen : vote with your wallet. als niemand dit pikt gaan de verdienmodellen ook wel weer veranderen. Helaas (maar wel begrijpelijk) wil iedereen toch de nieuwste games spelen en pikt men dt gewoon…
ik geef mijn geld alleen uit aan games met relatief veel content en anders 2e hands of een jaar later uit de sale.
we helpen zelf mee door dit allemaal maar toe te staan imo.
@GeraltOfRivia:
dying Light (en de dlc the following, inbegrepen in de enhanced edition) zijn wat mij betreft insta buys, tenzij je niet van zombies houdt. De game maps zijn groot en er is lekker veel te doen, ook de graphics zijn erg goed vindt ik. Het is natuurlijk maar wat je zoekt, maar ik heb hier dagenlang plezier van (nog steeds).
@94.209.18..xxx: Ik probeer toch ook niks recht te lullen, maar geef aan dat je er zelf wat aan kan doen. Zolang mensen maar uitgeklede games blijven kopen op release gaan devs dat niet veranderen. Ik game al heel wat jaartjes en kom dan ook uit een tijdperk waarbij je hoopte op extra content als je goeie game had.
@rufuzmitchell:
Ik ga die zeker ff checken, bedankt!!!!
Uitgevers zullen altijd manieren bedenken om extra geld te verdienen aan hun games.
Games zijn sinds de NES met inflatie e.d. meegerekend goedkoper geworden.
Zouden games nog even veel kosten zou een game omgerekend nu ongeveer 150 á 200 euro hebben gekost.
Natuurlijk zijn er nu onwijs veel meer gamers dan toen.
Maar productie kosten van games tegenwoordig zijn ook vele malen duurder.
Tripple A games maken nu duurt ook veel langer. Grote game projecten hangen veel meer risico’s aan vast.
En omdat uitgevers winst moeten blijven maken zoeken ze naar alternatieve inkomsten.
Gamers acceptatie vermogen dat games duurder worden is gewoon nihil.
Dus verzinnen ze manieren om de 2e hands markt tegen te gaan, omdat dit een verlies is. Komen ze met dlc voor games. En seasonpassen. Micro dlc en pre order bonus, special bonus en een jaar later met GOTY editions.
Dit wordt veel meer geaccepteerd door gamers omdat ze dan zelf de vrije keus hebben de varianten te kopen.
Qua spel ervaring snijd het mes aan 2 kanten. Ik vind Star Wars gewoon een saaie game waar ik snel op uitgekeken ben en er dus voor kies niet de extra dlc te kopen.
Neem ik Driveclub als voorbeeld… man dan ben ik heel blij dat ze die game nog steeds ondersteunen met dlc.
Activision doet het in mijn ogen met COD beter. Gewoon elk jaar hetzelfde met een seasonpass van rond de 50 euro waar je 4x dlc krijg verspreid over een jaar.
Ze hebben micro dlc en sinds AW een goud mijn in de vorm van kistjes met extra content erin die je tijdens het gamen kan verdienen of kan kopen. En die worden massaal gekocht!!
Verpest het de game industrie? Ik weet het eigenlijk niet echt.
Misschien moeten we gewoon maar accepteren dat games duurder zijn geworden. Niet direct maar zeker wel indirect…
Mja lang verhaal maar zat me te vervelen tijdens de nachtdienst.
@rufuzmitchell:
Ik heb denk ik liggen slapen hier. Game ziet er abnormaal vet uit. Gelijk besteld bij bol voor 50. Nogmaals bedankt.
@Peter01: was eigenlijk vanwege je mening over anoniempjes.
En dan altijd maar dat een nickname nog weinig zegt als geregistreerde bezoeker. Alleen letten die altijd wel beter op wat te zeggen
@85.150.177..xxx: haha geen probleem! Ik hoop dat je wel de ‘Enhanced edition hebt besteld? Daar zit die expansie en alle verdere dlc bij in namelijk.
In ider geval veel plezier ermee! (en good night, good luck!) 🙂
@rufuzmitchell: ik weet nog dat ik castlevania kocht voor de snes fl : 189;
@rufuzmitchell: Als je rondkijkt op het internet, dan wordt het uitbrengen van Hitman in episodes als het meest negatieve opgevat van de 3 games die je opnoemt. Aan de andere kant, zie ik ook wel mensen die toch wel benieuwd zijn en toch even de bèta uit willen proberen. Mijns inziens maakt Square Enix wel een gewaagde keuze.
@Peter01: Je, zat vroeger zeker vooraan in de klas. he meester, he juf!
Anoniem reageren is net zoals met Peter01, nu weet ik toch nog niet wie je bent. Behalve natuurlijk dat je naam Peter is en je vroeger lieveling leerling was (vandaar de 01).
Je kan ook pas een Season pas kopen wanneer er al daadwerkelijk wat uit is gekomen (TIP!).
@indo1991: @Zoul_Eater:
Ik ben het met beide eens. Rockstar biedt de kans aan mensen om het bij elkaar te verdIenen of om Sharkcards te kopen. Ik heb zelf een GTA Online vermogen van 5 miljoen.. 3 appartementen, een stel super cars, Hydra en nog een stel domme pegasus voertuigen. Ik heb geen enkele sharkcard gekocht. Ik heb veel gebruik gemaakt van de double $&rp acties. Vooral bij heists toen der tijd.
Los dáárvan, sommige prijzen slaan inderdaad nergens op. Dat is zeker waar. Maar Rockstar laat het aan de games zelf of je het content bij elkaar verdiend of koopt. En dat doen de meeste andere ontwikkelaars niet.
@Nibor:
Misschien kan je deze afbeelding bij het artikel stoppen;
http://images-cdn.9gag.com/photo/aArZA6L_700b.jpg
Want zou het toch heerlijk zijn dat we alles gratis krijgen. Maar wacht even … geen geld .. geen development time … geen games … ohja, daarom vraagt met (veel) geld voor games. Nou moe…
Simple, vind je het te duur … koop het niet en zaag er niet over. Period
@62.140.137.xxx:
Ik weet nog dat ik 38000bfr ( ca 950eur) netto verdiende en nu 2900eur. Tja …
@Mrduckie88: ja toch!!!!
@66.249.81..xxx: als jij wil geloven dat ik de lievelingsleerling was vroeger, dat ik dat type was, ga je heilige gang dan maar. als jij je daar minder onzeker bij voelt en beter van slaapt. of in andere woorden, whatever dude.
@dnmw2705: met jou ben ik het eens. ik vind het totaal niet erg om een auto van een miljoen bij elkaar te sparen. maar als ik langer dan 1 of 2 weken bezig ben om iets bij elkaar te sparen, vind ik dat gewoon te veel. die auto van bijna twee miljoen is heel vet, maar als je 200 ruggen per dag bij elkaar sprokkelt, ben je daar tien dagen mee bezig man. en dan nog eens de upgrades voor dat ding. ik snap sowieso niet waarom de upgrades voor auto’s veel duurder in de mp zijn dan in de sp. en als je bijv de sultan om laat bouwen tot de supercar versie, en iets van 800 ruggen daarvoor alleen al neer moet leggen, is sown update opeens een stuk minder leuk. niks moet nee, maar je wilt wel de coolste en nieuwste shit hebben. en als je daar dan weken voor moet grinden, steeds dezelfde handvol missies doen (die missies die je met zes man kan doen), dan is dat gewoon niet leuk. het is saai. en dat merk je ook aan andere spelers want die gaan je uit pure verveling expres doodrijden en de missie kapotgriefen enzo.
@66.249.83..xxx:
Dat is het punt niet.
€60 betalen voor een game welke maar gedeeltelijk is vrijgegeven en voor elke “expansion” wat zich in een goed aantal gevallen laat uitkoken naar 1 regel code welke de rest van de game unlockt á €15,- per keer komt over als geldklopperij.
“ouwe mannen stem” vroeger betaalden we €60 om een spel te spelen! Nu betalen we €120 voor datzelfde spel om het speelbaar te maken en krijgen naar verhouding steeds minder content!
Het is echter een slechte zaak dat er “gamers” zijn die zulke praktijken ondersteunen. Als ik €60 voor een game betaal verwacht ik dat deze compleet is, niet dat als er 1 nieuw karakter uitkomt of 1 nieuwe map ik gelijk €20 moet neerleggen, omdat ik anders geen up-to-date versie heb om normaal online te kunnen spelen zonder om de map uit een server gekicked te worden.
*Gaat weer old-skool BF1942 met DesertCombat Final mod spelen op zijn PC*
@74.6.254..xxx: Schitterende reply
@dnmw2705:
Die afbeelding is inderdaad behoorlijk toepasselijk haha
@Peter01: aah nu snap ik het, je bent werkloos! Dat is dus jouw probleem… 2 weken voor 1 auto pfff.
@WitteVeder: Tja, misschien een gewaagde keuze, maar zoals je al aangeeft; de meeste mensen balen er van dat ze episodes uitbrengen ipv een volledige game. Dat zou ze maar zo een hoop verkopen kunnen schelen, maar wie weet.
Ik heb ook het idee dat ze gewoon nog lang niet klaar zijn met alle missies dus ze brengen ze dan stuk voor stuk uit en op die manier kunnen ze dan aan de feedback zien wat het publiek er wel of niet leuk aan vindt. (zo zeggen ze het zelf lig.)
Ik vind het gewoon niet tof om elke keer te moeten wachten op een nieuwe missie; ik wil een game met alle missies erin, zodat ik lekker door kan spelen.
Mochten ze ooit een ‘complete edition’ uitbrengen (wat ik wel denk) dan koop ik die eventueel wel (als het een goede game is dan).
wat betreft rainbow six en battlefront: ik begrijp wel dat een hoop mensen het niets erg vinden als er geen SP in zit, maar voor mij is dat gewoon een must. Ook is de content behoorlijk karig te noemen, dus dat is mij gewoon geen 60 eu waard. wederom; ik vind het erg jammer want de franchises an sich vind ik echt wel gaaf…extra zuur dus voor mij, dit soort praktijken.
@217.121.77..xxx: ik ben ook werkloos. dat krijg je als je hebt wat ik heb.
@217.121.77..xxx: @Peter01: On topic blijven alsjeblieft, nu is het wel genoeg geweest.
@Nibor: sure thing.
@dnmw2705:
Klopt R* heeft een slimme manier om geld te verdienen in online.
De keuze is aan je zelf,als je met groepje speelt kan je bankrekening aardig oplopen niet denken van “miljoenen” verdien ik in paar dagen
Dlc zijn meestal ook een verrassing luisteren wat de fans willen hebben in gta. En nu next gen er is kunnen ze ons meer aanbieden.
En dat voor een 3-jarige oude game.
Voor mij was Destiny de druppel.. day 1 gekocht.. na 1 jaar schrappen ze de helft van het spel, tenzij je de dlc koopt (die tot overmaat van ramp INCLUSIEF de ‘basisgame’ verkocht wordt)…
ahahhahahahahahhaha mr beard zei het al op psfocus mensen. toen werd hij voor gek uitgemaakt, nu komen jullie met een boze column? xDDDDD
mr beard FTW.
Waar ik niet tegen kan: leugens!
Neem Watch_Dogs. Wordt je helemaal lekker gemaakt met gameplay beelden, schitterende omgevingen, levendige gebieden… wordt de game uitgesteld omdat er e.e.a. “opgepoetst” moet worden. Vervolgens krijg je grafische afval voorgeschoteld waar de omgevingen nog doder zijn dan een plaatselijk kerkhof.
Hetzelfde met The Division. Grafisch omlaag gehaald terwijl ze het allemaal zo mooi lieten zien tijdens presentaties.
En laten we het eens hebben over de DLC packs, Season Passes en whatnot. Ik ben al een tijdje DLC-moe eigenlijk. Wordt er zo hard gewerkt aan een game (welke vaak ook nog eens een belachelijk grote day-one patch hebben) en dan krijg je alemaal kleine DLC packs die makkelijk al in de game hadden kunnen zitten. Hell, vaak zit het ook al in de game, maar betaal je eigenlijk puur voor een unlock.
Het meest frustrerende vind ik, als je een game niet op preorder zet, kun je dus gewoon niet met die ene speciale skin spelen, of een bepaald wapen krijgen, etc. Sterker nog, je kunt een duurdere variant preorderen waar een Seaon Pass bij in zit. Echt waar? Zelfs op LEGO games?! Een Season Pass op LEGO games?
En ik ga er gewoon weer over beginnen (want ja! zo kwaad kan ik over dit soort geintjes worden), Street Fighter V. Hoe haal je het in je bolle harses om Core character weg te laten en deze na 4 maanden (!!) pas als DLC aan te bieden? En joh, laten we er ook gewoon een Season Pass op gooien! “Nee, maar, je kunt in-game ook alle personages vrij kopen met in-game currency hoor”. Ja, leuk! Top! Krijgen we ook microtransacties om die in-game currency aan te vullen? Ik zie het gebeuren!
En waar de fuq is Blanka?! Als we t toch over Core Character hebben…
Destiny. Laten we het over Destiny gaan hebben. Ik heb de Alpha en Beta helemaal kapot gespeeld. Ik had deze titel ook als preorder staan destijds.
Ik wist op dat moment dat er een of twee expansions zouden komen, prima. Ook werd er verteld dat er GEEN microtransacties zouden komen. Dat de game gewoon speelbaar zou zijn voor lange, LANGE tijd.
Ik zie op de PSN store toch echt microtransacties voor (cosmetics?) coins, of wat is het?…
Wat ze mij ook nooit verteld hadden, is dat de dingen die je in de vanilla versie van Destiny behaald, compleet useless zouden worden zodra de expansions uit zijn. Je wordt dus gewoon verplicht om de expansions te kopen, om nog enigszins lol uit je (veel te dure) game te halen…
Begrijp me niet verkeerd, ik haal nog steeds veel plezier uit het gamen. Ik koop nog steeds games voor de volle mep, mits de game mij aan staat. Maar ik wordt wel moe van dat hele dlc-verhaal overal bij. Ik kan mij ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst een DLC heb gekocht eigenlijk.
Als een DLC ook écht iets goed toevoegd, ben ik wel bereid om de aankoop te overwegen… in de aanbieding…
Ohw, voor ik het vergeet… het mooiste is ook nog eens dat uitgevers er ook nog eens brood in zien om (het liefst zo snel mogelijk) een “Game of the Year” editie uit te brengen… met alle (!!) DLC toegevoegd. Natuurlijk weer voor de volle prijs van 60ish euro. En raad eens? Er komt nog meer DLC aan! Want… er moet ook een Ultimate Edition verschijnen!…
Laten we met dit voorbeeld eens een Mortal Kombat X noemen. Want, Kombat Packs. Wat ons brengt bij Mortal Kombat XL. (Echt waar? XL?) En… volgende stap wordt een GotY?
Episodische games… ik ga er geen woorden aan vuil maken. Laat ik het zo brengen: enige die episodische game mag uitbrengen, is Teltale. Square Enix moet gewoon lekker normaal gaan doen met de Hitman en Final VII fratsen…