Review: Unravel – Tijdens EA’s E3-persconferentie van vorig jaar was hij daar ineens: het rode poppetje van wol, Yarny, dé ster van Unravel. Met zijn vertederende verschijning wist dit bijzondere figuurtje gelijk de harten te stelen van menig gamer. Nu is Unravel eindelijk verschenen en hebben we ons daadwerkelijk met Yarny een weg door zijn avontuur kunnen slaan. Na een bijzondere reis door een aantal werelden hebben we dit avontuur inmiddels afgerond. Beviel die reis ons? Dat gaan we je nu vertellen.

De rode draad van het verhaal…

Dat is Yarny zelf. Het verhaal, wat verre van diepgaand is, draait om het terughalen van menselijke herinneringen. In dit geval zijn dat de herinneringen van een oud vrouwtje waar je aan het begin van de game kennis mee maakt. In een werkelijk prachtige introvideo zien we haar opstaan uit haar stoel, waarna ze langzaam de trap oploopt langs een muur die volhangt met allerlei fotolijstjes. In die fotolijstjes zijn allemaal foto’s te zien die voor deze vrouw dierbare herinneringen vormen uit het verleden.

Terwijl deze vrouw de trap oploopt, pakt zij een mand met bolletjes wol op, waarna er één bolletje rood gekleurde wol uitvalt. Terwijl dit bolletje wol op de grond valt en verder ontrafelt, zien we hoe hieruit een kleine rood figuurtje ontstaat en voila, het poppetje Yarny is geboren. Yarny heeft een bijzondere opdracht en die opdracht begint bij een fotoboek dat op de tafel van de oude vrouw ligt. Bij het openslaan van dit fotoboek zie je allemaal wazige afbeeldingen waar nog niks uit op te maken valt. Dit zijn allemaal voor de oude vrouw verloren gegane herinneringen en die moet jij als Yarny terug zien te halen.

Prachtig vormgegeven werelden

Dit is puur hetgeen waar het verhaal om draait zonder dat hier een diepere betekenis achter schuilt. Hierdoor is het verhaal vrij oppervlakkig, maar tegelijkertijd kent het juist een bijzondere insteek. Het terughalen van herinneringen is immers geen alledaags einddoel. Al snel zal je meer gaan genieten van wat de game je nog meer biedt, namelijk prachtige levels die je met Yarny zal moeten doorkruisen. Er zijn zes levels in de game die prachtige kleurenvariaties tonen met daarbij een goed oog voor detail, diepte en het spelen met scherpte. Het level design is wat dat betreft dan ook erg indrukwekkend en met Yarny als kleine verschijning (hij is slechts 10 centimeter groot) zal je optimaal kunnen genieten van de uitvergrootte wereld.

Juist daarom zijn veel objecten die in de wereld verspreid liggen voor Yarny hindernissen die hij moet zien te overwinnen. De oplossing om deze hindernissen te overwinnen, is gelukkig nooit erg ver weg. Sterker nog, je draagt de oplossing voor een deel altijd zelf bij je. Je bent een mannetje bestaande uit wol en dat is ook gelijk de oplossing. Je eigen draad ontrafelt zich steeds meer en meer naarmate je verder in een level komt, waardoor je goed na moet denken bij sommige hindernissen die je wilt overwinnen. Doordat je langzaam maar zeker ontrafelt, zul je op een gegeven moment uitgerold zijn, waarna je niet meer verder kan. Gelukkig tref je in de wereld genoeg punten waar extra wol ligt. Dit pakt Yarny automatisch mee, wat zich weer om hem heen wikkelt.

Dat is ook broodnodig, want je zult je draad voor verschillende doeleinden nodig hebben. Zo zul je met je rode draad bijvoorbeeld een kleine driewieler weg kunnen trekken om die nadien naar het hek te duwen. Vervolgens kan je er bovenop klimmen en daarna spring je op de klink waardoor het hek open gaat en je je weg kunt vervolgen. Tevens zul je je draad veelvuldig moeten gebruiken om van de ene boomtak naar de andere te slingeren. Ook komt het voor dat je het draad aan twee punten vastmaakt om het als ware als een trampoline te gebruiken. Zo kan je weer hoger gelegen punten bereiken. Mocht je alsnog draad tekort komen, dan kan je altijd weer terug klimmen om je weg op een andere manier te vervolgen.

Andere oplossingen, puzzels worden uitdagender

Je zult echter niet altijd met je draad in de weer zijn en dat komt de afwisseling binnen de gameplay dan ook ten goede. Zo liggen er her en der door de levels heen ook objecten verspreid die je gewoon zelf kan wegduwen of ergens heen kunt trekken. Denk bijvoorbeeld aan een aantal appels die je vooruit moet duwen om ze in een kleine kuil met water te laten vallen. Vervolgens kun je over die appels heen springen en zo de oversteek maken. Neem een ander voorbeeld van twee bloempotten die je tegenkomt. Door erop te klimmen en ze vanaf de andere kant dichter bij elkaar te duwen, geeft dat jou de mogelijkheid hier weer op te springen, zodat je een hoger gelegen plek kan bereiken en je weg kan vervolgen.

Naarmate je verder komt, worden dergelijke puzzels waar je mee te maken krijgt steeds wat uitdagender. Hoewel de oplossing om zo’n puzzel op te lossen altijd binnen handbereik ligt, zul je die niet altijd gelijk zien. Op dergelijke momenten zul je je hersens even flink moeten kraken om de oplossing te vinden. Dit hoort natuurlijk bij het karakter van de game, waarin puzzels in zekere zin een centrale rol spelen. Keerzijde is dat dit best wel de vaart uit de gameplay kan halen. Aan de ene kant brengt dit soms wat frustratie met zich mee, maar aan de andere kant geeft dat wel voldoende uitdaging aan de gameplay mee. Het is maar net hoeveel inzicht je hebt om een puzzel op te lossen waarna je je weg kan vervolgen. Heel erg lang duurt het zoeken naar de oplossing gelukkig nooit.

De details, de sfeer en prachtige muziek

Elk object in een level – of het nu deel uitmaakt van een puzzel of niet – is prachtig vormgegeven. Men heeft allerlei details aangebracht, zoals slijtagesporen (denk aan een verroeste driewieler), reflecties en meer. Deze reflecties zie je terug in water, maar ook op boomstronken, waardoor je ziet dat ze over reliëf beschikken. Waar op de voorgrond veel van zulke details waarneembaar zijn, daar vormt de achtergrond altijd een wazig en haast idyllisch schilderij bestaande uit prachtige kleurvariaties. Samen met de aanwezige gameplay maakt dit de wereld tot een heerlijke ervaring om doorheen te wandelen en dat is nog niet alles…

…want tot slot mag ook de passende soundtrack niet vergeten worden. Deze soundtrack zorgt precies voor de juiste sfeer en geeft je tijdens het spelen een wat dromerig gevoel. Daarvoor zorgen tevens alle andere aanwezige geluiden in de wereld, dat ook detailvol in de game is verwerkt. Denk aan een kabbelend beekje of het geritsel van de wind in de bomen. Dan zijn er nog de summiere details in het geluid als je met Yarny over bepaalde ondergronden loopt. Alles verschilt van elkaar en aan alles is gedacht om het tot een magische ervaring te maken.

Het is eigenlijk jammer dat Unravel verschijnt in een periode waarin steeds meer grotere releases plaatsvinden. Hierdoor kan de mogelijkheid zich voordoen dat de game wat ondergesneeuwd raakt terwijl die dat niet verdient. Desondanks biedt game buiten het oppervlakkige verhaal vooral een unieke en persoonlijke ervaring. Grafisch is Unravel een pareltje en samen met de bijpassende soundtrack en geluidseffecten weet de game dan ook een uitmuntende sfeer op te roepen. Natuurlijk mag hoofdpersoon Yarny ook niet onbenoemd blijven. Dit kleine rode poppetje van wol past precies in dit mooie avontuur. De game is weliswaar wat aan de korte kant, maar moet je absoluut eens gespeeld hebben.

• Wereld oogt sfeervol
  • Grafisch prachtig
  • De variatie en de uitdaging van de puzzels