Gespeeld: Hitman – Er is de laatste tijd veel te doen geweest rondom de nieuwe Hitman. Met name de keuze van IO Interactive en Square Enix om de game episodisch te maken deed veel stof doen opwaaien. Het afgelopen weekend vond er een beta plaats en kon de consument voor het eerst zelf kennismaken met de game, ook PSX-Sense ging ermee aan de slag en we vertellen je nu wat wij ervan vonden.

De stijl van Blood Money keert terug

De teller komt 11 maart te staan op drie jaar en vier maanden sinds Hitman: Absolution. Dat deel deed een heleboel dingen anders dan dat we gewend waren. Een meer verhalende B-film rode draad, een andere acteur, enigszins lineaire gameplay en een flashy uitstraling. Je werd als speler ook veel meer bij de hand genomen. Het was even wennen voor de oude stempel, maar verandering van spijs doet eten, toch? Met dit nieuwe deel lijkt IO Interactive toch meer terug te grijpen naar Blood Money, dat nog altijd gezien wordt als het beste deel uit de serie. Een juiste beslissing?

Hitman is een serie waarvan je moet houden en dat klinkt heel erg cliché, maar de opzet was – voordat Absolution het daglicht zag- zeker niet voor iedereen. Je moest ontdekken, plannen en uitvoeren. Vaak als je een level voor de tiende keer speelde, kwam je ineens weer een andere mogelijkheid tot een moord tegen. Dit principe van trial & error is iets waarvan je moet houden. Voor die doelgroep die daar wel van houdt, is Hitman een soort van heilige graal. Elk klein detail wordt geanalyseerd en bekritiseerd. Zo kun je op het forum van Hitman lezen dat er heel wat mensen zijn die Agent 47 nu ‘te vrouwelijk’ de trap af vinden lopen.

Dit komt omdat Hitman draait om details; elke stap die je uitvoert is er niet zomaar eentje. Het is een onderdeel van je plan en op elk detail wordt gelet. De vraag is dus na deze beta: wat voor Hitman is dit nou eigenlijk? Helemaal een goed antwoord daarop geven is nog niet mogelijk, want de beta speelde ook echt als een trainingssessie. Je gaat 20 jaar terug in de tijd en ontmoet Diana Burnwood, 47’s contactpersoon sinds het eerste uur, die je gerekruteerd heeft om deel uit te maken van de International Contract Agency, ofwel ICA. Je moet twee missies voltooien die gebaseerd zijn op eerder uitgevoerde ‘echte’ moorden.

Trainen op een echt trainingscomplex

Dit rekruteren gebeurt ook op een echt ICA-trainingscomplex. De omgevingen zijn als het ware nagebouwd en alles is – zoals Diana aangeeft in haar briefing – gesimuleerd. Verwacht dus houten helikopters, bouwlampen en blauwe matten die fungeren als water. Het is een originele en sfeervolle opzet. Hoe de echte speelwereld eruit gaat zien, blijft dus ook na het spelen van deze beta nog even verborgen. De tussenfilmpjes waarin het rekruteren wordt toegelicht zijn ook van hoogwaardige kwaliteit en de voice-acting is spot-on, niet in de laatste plaats vanwege het terugkeren van David Bateson als Agent 47. Zeker de laatste scène is een kippenvel momentje.

Voor de mensen die de beta niet hebben gespeeld, wil ik niet te veel inhoudelijk verklappen over de inhoud van de twee missies en het verhaal er omheen, aangezien dit ook gewoon de proloog is van de uiteindelijke game. Het enige wat ik erover zal vertellen, is dat je in het eerste level een jacht moet binnensluipen en Kalvin Ritter moet uitschakelen, een antiekhandelaar die op zeer dubieuze wijze aan zijn waren komt. Dit level bevat heel wat NPC’s, want er vindt een evenement plaats op de boot. Je kunt er technici vinden, bemanning, gasten, bewaking en dat geeft je dus tal van mogelijkheden. Je kunt hier aan de slag met diverse wapens, gif en nog meer van dit soort dodelijke oplossingen.

De tweede missie vindt plaats op een luchtbasis waar genie en overloper Jasper Knight probeert te vluchten naar de Sovjet-Unie. Het is aan 47 om hem te stoppen voordat hij de oversteek maakt. De basis is zwaarbewaakt en in tegenstelling tot het jacht kun je hier weinig vrij rondlopen en is een goed uitgestippelde route van essentieel belang. In deze missie zijn overigens de leukste manieren tot uitschakelen te vinden. De enige hints die ik hierover kwijt wil zijn een vodka fles en een schietstoel, de rest mag je zelf uitvinden op 11 maart.

Nieuwe mogelijkheden en meer hulp dan voorheen

Een leuke toevoeging is dat je nu gesprekken kunt opvangen. Met deze informatie kun je vaak een doelwit op een originele manier uitschakelen. Het is wel te merken dat IO Interactive met deze Hitman nog meer probeert spelers in de goede richting te sturen. Soms worden hele mogelijkheden van A tot Z aangegeven of worden mensen die je mogelijk kunnen herkennen aangegeven met een stip. Wanneer je een gebied betreedt waar je niet mag komen, komt er dan weer ‘trespassing’ te staan en ook Instinct is terug. Met deze optie kun je door muren heen kijken, doelwitten volgen en meer; het geeft je een gigantisch voordeel.

Gelukkig voor de echte hardcore spelers is dit allemaal uit te zetten, inclusief de mini-map. Je kunt het jezelf ouderwets moeilijk maken en urenlang bezig zijn om de perfecte moord te plegen, heerlijk. Het is ook te merken dat de serie qua intelligentie een flinke stap vooruit heeft gemaakt. Zo was het in Absolution zo dat als je vermomd was als een agent, elke agent je kon herkennen. Niet bepaald logisch en gelukkig nu opgelost. Nu kunnen alleen directe collega’s en leidinggevenden je herkennen. De soldaat die altijd met de door jou uitgeschakelde soldaat bij de ingang stond, zal dus wel door hebben dat het niet helemaal klopt.

Een frisse wind en oud vertrouwd

Het voelt tegelijkertijd vernieuwend als vertrouwd om weer alle vrijheid te hebben in Hitman. Zelfs na de tiende keer hetzelfde level te spelen, kwam ik weer nieuwe dingen tegen. Agent 47 heeft uiteraard ook weer een kleine make-over gekregen en ziet er naar mijn mening nu nog beter uit. Felblauwe ogen en meer die koele uitstraling van Blood Money. De huurmoordenaar is ook wat slinkser in gestalte en doen. Gecombineerd met de zeer herkenbare stem is het weer een genot om naar dit personage te kijken.

Nog niet helemaal duidelijk wat we hiervan moeten vinden…

Op audiovisueel gebied is Hitman een beetje lastig vast te pinnen. Aan het begin van de beta stond dat bugs en glitches nog voor kunnen komen, dus we gaan ervan uit dat de pijnpunten nog wel worden weggewerkt. Er zijn echter ook een paar grotere problemen. Zo zakt de framerate regelmatig behoorlijk in, zeker als je met explosieven werkt of rondrent in een grote groep mensen. De game loopt normaal op 60fps, maar lijkt dit veelal niet te halen. Verder haperen de tussenfilmpjes en zitten er wat animatiefoutjes in. Ook is er weinig variatie in character models, lopen ze soms dwars door elkaar heen en is de lip-sync niet altijd in orde.

Dat is jammer, want voor de rest is Hitman een prima verzorgde game. Mooi level design – al hopen we dat de echte missies een 2 à 3 keer zo grote spelwereld voorschotelen – met een rauw randje. Mooie lichteffecten, sfeervolle ruimtes, strakke menu’s… het is er allemaal zoals je het zou verwachten. Geen hoogstandje, maar een goede Hitman sfeer. Dit alles wordt begeleid door een spannende en meeslepende soundtrack van nieuwkomer Niels Bye Nielsen, die niet onderdoet voor de sinistere tonen van fan favoriet Jesper Kyd. Daarnaast is de voice-acting ijzersterk, op basis van wat we tot nu toe gehoord hebben.

Au, au en nog eens au

Deze Hitman schuwt ook het nodige geweld uiteraard niet en presenteert dat op indrukwekkende wijze. Wanneer je schiet, zie je stofwolken, bloedspetters op de muur, schietgaten in kleding en gapende wonden. Of je duwt iemand met z’n kop in de wc, waarin hij net heeft gekotst, om hem te verdrinken. Iemand met een koevoet de hersens inslaan behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Agent 47 is nog altijd de koele kikker die we gewend zijn. Dus ook ontbreekt het in de val lokken, het verbergen van lijken op dubieuze plekken en het weglopen-alsof-er-niets-gebeurd-is natuurlijk niet.

Die felbegeerde status

Voor de echte fans onder ons zal het ook leuk zijn om te horen dat de Silent Assassin status is teruggekeerd. Je krijgt allerlei challenges die je kunt voltooien en wanneer je de perfecte moord pleegt, dan krijg je de Silent Assassin status. Geen outfits, geen andere moorden, niet ontdekt worden… de uitdaging is zeker daar. Het enige wat hierin wellicht nog wel verandert moet worden, is dat er bij eisen staat dat elk lichaam verstopt moet worden. In voorgaande delen kon je iemand soms zo uitschakelen of laten ‘verongelukken’, dat dit nooit ontdekt werd en je ook een Silent Assassin rating kreeg. Dat zou nu dan niet mogelijk zijn, omdat het lichaam per se verstopt moet worden.

Voorlopige conclusie

Van wat we tot nu toe gespeeld en gezien hebben lijkt deze Hitman een mix tussen Blood Money en Absolution te worden. Minder stijf dan Blood Money, maar dezelfde vrijheid. En minder B-filmsfeer, maar dezelfde soepelheid als in Absolution. Je wordt nog meer bij de hand genomen dan voorheen, maar we raden je aan om dit voor de volledige ervaring wat terug te schroeven of helemaal uit te zetten. We zijn dan ook erg benieuwd naar de eerste episode die op 11 maart zal verschijnen. Dan kunnen we in de ‘echte wereld’ Agent 47 aan de tand gaan voelen en ontdekken hoe we zijn eerste doelwitten gaan uitschakelen. Hopelijk zijn dan wel de met name grafische problemen opgelost.