Het is alweer een langere tijd geleden dat we echt een goede WWII-shooter hebben gezien, dat betekent echter niet dat er geen animo meer bestaat voor dit soort games. Tussen 2005 en 2010 kwamen er zoveel WWII-shooters uit, zoals Call of Duty 2, Call of Duty 3, Call of Duty: World at War, Day of Defeat: Source, Brothers in Arms: D-Day en ook nog eens talloze Medal of Honor titels. Dit zorgde ervoor dat het genre na 2010 eigenlijk nauwelijks nog goede nieuwe games heeft gezien in deze setting. De meeste populaire shooters van nu zijn dan ook vaak futuristisch en modern, maar daar moet verandering in gaan komen.
Zo berichtte we een tijdje terug over Battalion 1944, een Kickstarter project om weer eens een goede WWII-game naar de PS4 te brengen. Het duurde dan ook niet lang voordat de funding goal behaald werd, namelijk slechts drie dagen. In totaal vroeg men om £100.000, maar het bedrag wat men inmiddels heeft opgehaald, is ruim het dubbele.
Zo staat de teller momenteel al op £226.000+. Dit is natuurlijk fantastisch voor de ontwikkelaars, aangezien ze nu enorm veel ademruimte krijgen om de game succesvol af te ronden. De game zal gemaakt worden met de Unreal Engine 4 en na het completeren van de Kickstarter-campagne zal men een gesloten Alpha-test gaan houden.
Wij zijn in ieder geval heel erg blij met het succes van Battalion 1944, het is namelijk tijd dat we weer een goede WWII-shooter krijgen.
Ben echt zeer benieuwt naar deze game! Hopen dat het wat op schiet en we deze zomer los kunnen
@62.140.132.xxx : Release date is wss ergens in 2017. Staat op hun kickstarter page.
Toch wel apart dat mensen hier dus wel interesse in hebben, het gaat hier immers om een “indie”…moest even gezegd worden, na al dat geklaag van de afgelopen tijd.
Daarentegen wel erg tof dat mensen hier zo enorm achterstaan en de ontwikkelaar de kans krijgt om de game op diverse platformen uit te laten rollen, hoop voor de mensen die ermee gemoeid zijn dat de game niet teleur zal stellen 🙂
@WJayW: ik denk dat het meer is dat mensen de buik vol hebben van die futuristische oorlog voering…. ben ik ook wel een beetje klaar mee. Maar dit juich ik zeker toe.
Soms moet je ook wat proberen, voor je er achter komt. Zoals ik had met Firewatch en everybody’s gone to the rapture , heeft me echt positief verrast.
@WJayW: LOL! ben het met je eens hoor! iedereen zit te zeiken op indie games en dit geweldig vinden!
Waarom? denk omdat dit herkenbaar is. Het is iets ouds in een nieuw jasje. Waarom dat geze*k op de andere indies? Omdat men bang is voor veranderingen en nieuwe mooie creatieve ideeën. Stond laatst nog een mooi stuk op NOSop3 over de opkomst van Loop-Games (Firewatch, Everybody, dear esther, ether one ect…)
Ik juig indies toe. ze geven een mooie frisse wind in de industrie dit is verstopt onder Actie Snelheid en geweld. Ik hou ook van een goede action game. Lekker schueren met een auto die je zelf nooit kan betalen is ook heerlijk. Maar de games zoals Ether One, Firewatch geven een voldoening van een pracht verhaal met een grote portie rust. Ik Game voor me plezier en ontspanning… vaak zijn het de indies die me dat geven inplaats van de gewilde AAA plus titels…
@WJayW: Nu ben ik zelf ook niet heel erg van de indies, maar als een titel goed is dan koop ik ‘m zeker. Momenteel vermaak ik me met Firewatch. Maar ik denk dat deze titel gewoon heel veel mensen aanspreekt, omdat het een terugkeer naar WWII shooter is. Maar volgens mij zijn er wel vaker WWII shooters uitgekomen, maar deze krijgt net de goede publiciteit denk ik.
@Mrduckie88: Kijk dat vind ik nou eens leuk om te lezen, dat je toch wat games een kans gegeven hebt en positief verrast bent. 🙂
De opmerking die ik plaatste was ook meer ironisch bedoeld, ik zelf juich het allemaal toe zoals je weet, maar een hoop mensen die we afgelopen weken hebben zien reageren omtrent indieontwikkelaars en -games waren nou niet echt erg positief gestemd. Daarom des te opvallender dat deze game zo goed ontvangen wordt.
@WJayW:
Ik hoop wel dat iedereen ook beseft dat het een indie is. En je dus niet kunt verwachten dat je een grote formaat COD voorgeschoteld krijgt…
Verder juig ik dit project toe!
@PBJ85: Dat is juist een punt wat ik al een aantal keer aangekaart heb, de reden waarom mensen gamen… het is toch om het vermaak. Natuurlijk is het altijd maar de vraag of je je met bepaalde games vermaakt of niet, maar vaak is er maar 1 manier om daar achter te komen en dat is door het een kans te geven. 🙂
@peyj: Maar hoe bepaal je of een titel, zoals je zegt, “goed” is? Zeker met de kleinere games lijkt het mij dat je er minimaal even naar moet kijken of proberen om erover te oordelen, in plaats van een oordeel scheppen op basis van de term “indie”… iets wat veel gebeurd de laatste tijd.
En ja, een WWII setting heeft een bepaalde charme onder de fans van shooters… het is dan ook niet erg verwonderlijk dat deze game dan zoveel mensen al aanspreekt, maar het blijft een game van een vrij onbekende ontwikkelaar en de vraag is dan ook nog maar of het allemaal zo uitpakt als dat mensen hopen.
@WJayW: Ligt grotendeels bij de verwachtingen van de mensen zelf hé.
Ik lees veel dingen als : “er zat maar een paar uur speel plezier in”. Nu begrijp ik die kritiek deels wel. Maar zoals Firewatch, heb ik +/- 6 uur plezier van gehad voor bijna 18 euro. Ik heb wel eens een CoD gekocht voor 55,- euro ofzo, waar ik 6 uur plezier van gehad heb…. Mensen verwachten van een goedkope game hetzelfde als een game van 50/60 euro.
@WJayW: Van mij hoeft WW2 niet meer, maar de mensen die zeiken over de indies, die zeiken voornameljk omdat het lijkt of die indiemakers niet eens moeite nemen om het er fatsoenlijk uit te laten zien. Ik hoef ook geen games met een uiterlijk van een Snes game uit de vorige eeuw. Daarentegen verwacht ik ook niet dat elke game de graphics heeft van bijvoorbeeld Uncharted.
@Mrduckie88: Ohw dat ben ik zeker met je eens, dat mensen soms belachelijke verwachtingen hebben. Maar dat is een onderwerp waar ik boeken over kan schrijven, dus ik zal daar niet zo uitgebreid op in gaan op dit moment 😛 haha
@chronic010: Dat is het oordelen van een boek op basis van de kaft… graphics zijn immers niet alles, daarnaast is het ook weleens een kwestie van de style die een ontwikkelaar in gedachten heeft of puur een keuze op basis van budget. Maar punt is, ook al ziet een game er grafisch niet hoogstaand uit (subjectief, is puur je eigen standaard) kan het nog steeds erg leuk en verslavend zijn. Kijk maar naar games al pacman of tetris, niet grafisch hoogstaand maar nog steeds enorm populair.
@WJayW: Hoofdzakelijk door reviews :P. En beeldmateriaal bekijken van de games. Dan krijg je al snel een indruk of het wat is of niet. Ik heb helaas niet het budget en de tijd om elke game te proberen :P. Iets “goed” vinden blijft toch vaak persoonlijk, dus ik probeer altijd zo goed mogelijk te vergelijken. Maar ik heb het niet heel erg met indies, dus een groot deel sla ik vaak al over tenzij ze een beetje in het nieuws komen. Misschien wat voor PSX om een indie must have lijst te maken? 🙂
@peyj: Dat is een idee, kunnen we eigenlijk wel eens doen inderdaad. Een aantal titels uitlichten op die wijze.
Zelf probeer ik ook niet alles hoor, heb ook geen oneindig budget. Maar alle games die via psplus komen probeer ik sowieso even, het is immers het minste wat ik ermee kan doen. En moet zeggen dat ik er zeker een aantal erg vermakelijke games uitgehaald heb, een paar daarvan: (puur mijn mening natuurlijk)
– rogue legacy
– mousecraft
– brothers
– papo & yo
– thomas was alone
– titan attacks
– entwined
En nog wel meer…
De titel moet zijn “er IS zo veel…”
@213.34.69..xxx: Heb het aangepast voor je, maar wellicht dat je ook nog een mening hebt over het onderwerp 🙂
Tevens zoeken we nog teamleden voor de eindredactie, dus als je je geroepen voelt om teksten te corrigeren kijk dan eens naar het volgende topic:
http://www.psx-sense.nl/221049/psx-sense-is-op-zoek-naar-nieuwe-teamleden/
@peyj: In de afgelopen tijd is er echt geen WWII shooter uitgekomen richting PS4.. Geloof mij ik heb er echt naar uitgekeken of er eentje aan kwam want ik ben die futuristische onzin zo spuug zat!
@klupido: Ik moest even zoeken. Maar de laatste is volgens mij uit 2014: Enemy Front. Volgens mij geen groot succes.
http://enemyfront.com/
@WJayW: Er zijn volgens mij heel veel mensen die niet eens weten wat eigenlijk een Indie is..
Erg tof project dit ! Ik ga deze game zeker halen. Ik heb echt weer zin aan een ww2 shooter.
Ik denk dat triple A studio’s nooit meer met met een ww2 shooter komen puur omdat je gewoon minder creatief kan zijn en er moeten altijd rekening worden gehouden met de gebeurtenissen in de 2e wereldoorlog. En dan nog de bedrijven zoals EA, Activision die er met de neus boven op zitten.
@GamerGold01: Dat klopt, mensen zien het eerder als een genre dan een term om aan te duiden dat het om een game gaat die gemaakt/uitgegeven wordt door een onafhankelijke ontwikkelaar. Een hoop meningen zijn dan ook (in mijn optiek) vaak gebaseerd op onwetendheid, daarom is het van belang dat men hun mening kan onderbouwen… dan is er wellicht nog een vorm van begrip op te brengen waarom men er een antipathie tegen heeft.
ben ook helemaal klaar met al dat futuristische gedoe.
@WJayW: In de loop der jaren heeft de naam “Indie” een eigen gang geslagen. Dit omdat het grootste gedeelte 2D is. Hier refereren mensen de naam “Indie” dus naar toe. En persoonlijk vind ik dat ook terecht.
Dit is inderdaad een “Indie” maar niet wat men verwacht van een “Indie”.
@Sony: Daar zit waarschijnlijk dan ook het grootste misverstand, mensen proberen altijd games te categoriseren…iets wat steeds lastiger wordt en niet altijd opgaat.
Mooi voorbeeld is wat je zelf al zegt, het linken aan 2D…terwijl er genoeg indie titels 3d zijn (zoals deze WWII shooter waar het topic over gaat) en ook genoeg niet indie titels 2D zijn. (om even een voorbeeldje te noemen, Rayman legends).
En dus kom je weer terug bij het stukje verwachting, als er in de titel de term “Indie” was opgenomen zou men dan dezelfde reactie/verwachting hebben als nu?
@Sony: Precies is dat het beeld dat ik van “indie” heb.
Ik probeer voor mezelf voor te stellen, waarom er zoveel geklaagd wordt. Ik denk dat dat komt, zelf kom ik uit 1988. Ik ben nog gewend, dat ik een ps magazine kocht, er zat een demo bij. Je besloot dan een game aan te schaffen (verhoudingsgewijs zijn games niet echt duurder geworden). Met zo’n game deed je relatief lang.
Nu worden kleinere games populairder omdat die stap niet zo groot is. Je schaft een psn kaartje aan, of doet het via Ideal. Mocht het niet leuk zijn, is het “maar” 20,-. die je weggegooid hebt.
Ik probeer mezelf er maar bij neer te leggen, dat het nu zo veranderd. Zoals eerder aangegeven, Retro achtige games, dat iet niet mijn ding. Maar voor 20,- genieten van een Firewatch of everybody’s gone to the rapture , kan prima.
@peyj: Jaa maar het gaat hier om een PS3 WWII game.. Ik had het over de PS4!
@WJayW: dit kan je nie vergelijken. Met die andere indie’s (wat troep is)als jij verschil niet ziet moet je je stront uit je ogen halen.
Veel zogenaamde gamers weten niet wat indie betekend en daarom zeiken ze zoveel
@213.132.153..xxx: Google de betekenis van indie
Snap de hype rondom WOII shooter niet geheel, heb persoonlijk liever shooter in huidige tijd dan al die gare oude wapens
@62.140.132.xxx: benieuwD
@87.128.22.xxx: juich
@213.132.153..xxx: vertel jij mij eens waar ik het volgens jou dan mee moet vergelijken, gezien jijer blijkbaar een hele andere kijk op hebt als ik.
Moet ik het vergelijken met andere shooters? Want dan red deze game het waarschijnlijk bij lange na niet tegenover andere titels die zichzelf al bewezen hebben. Of dien ik het te vergelijken met titels die nog moeten komen, maar ook daar zal het hoogstwaarschijnlijk het onderspit delven.
Of dien ik het apart te zien en te beoordelen als een op zichzelf staande game, gemaakt door een ontwikkelaar die probeert door te breken door een game neer te zetten die hopelijk gewaardeerd wordt door gamers en daarop een toekomst veilig probeertte stellen in de game industrie.
Vooral dat laatste is wat indie developers proberen te doen en daarom raad ik je aan je blinddoek af te nemen en je perspectief te wijzigen omtrent elke game die die niet door de gevestigde orde uitgebracht wordt. Want op deze wijze beperk je jezelf en heb je grote kans titels mis te lopen die enorm vermakelijk zijn.
Triple A studio’s van cod/battlefield doen geen ww2 meer.
Omdat ze dan geen bullshitt perks gadgets killstreaks er in kunnen stoppen.
En vergeet niet de bullshit camo´s .
Dat willen de pubbers om zich baddass te voelen.
als ze na een hit maar niet direct worden opgekocht en in de massa verdwijnen, benieuwd naar de game!
Yeeaaaaah!
@WJayW: Dat is bull want ik baseer mijn mening niet op het hoesje van de game maar op wat ik daadwerkelijk zie gebeuren.
@chronic010: Je neemt het gezegde wel heel erg letterlijk. Maar je zegt zelf al : “Ik hoef ook geen games met een uiterlijk van een Snes game uit de vorige eeuw. ”
Dat betekend dat je oordeelt op het uiterlijk (graphics) en niet op wat de game je daadwerkelijk kan bieden. Terwijl er veel games zijn waarvan je kunt zeggen dat het grafische aspect niet als bijzonder hoogstaand bestempeld kan worden, maar die qua gameplay of opties erg veel te bieden hebben…zoals ik al in m’n voorbeeld aangeef, Tetris. Maar ook games als Minecraft zijn bijzonder succesvol zonder grafisch van je scherm te springen.
Dat het niet om games gaat die jij wilt spelen omdat je andere standaarden aan houdt, dat kan… maar dat heeft niet zo zeer met de term indie te maken, maar meer met jouw verwachtingen.
@WJayW:
Jij moet gewoon eens niet zo wijs lullen hier en de mening van anderen accepteren ipv de wijsneus uithangen en keer op keer sony maar verdedigen
@195.240.62.xxx: LOL…het is een discussie, daarin kom je met argumenten en onderbouw je je mening. Welke ik best kan respecteren en accepteren maar niet altijd mee eens hoef te zijn en dus mijn visie daar op kan geven, zo werkt een discussie nou eenmaal. Ik probeer enkel mijn punt over te brengen, wat niet bij iedereen even duidelijk blijkt te zijn, ook daar kun je het niet mee eens zijn en kun je op reageren. Maar kom dan met argumenten om de discussie aan te gaan en niet met zo’n dom statement als wat jij hier probeert.
Daarnaast betreft het hier niet Sony maar indie games en ontwikkelaars en hoe mensen hier tegenaan kijken en op reageren, bevooroordeeld of niet.
En zelfs als ik niet “wijs lul”, zoals jij het benoemd, zou ik nooit in staat zijn om zulke domme dingen uit te kramen als jij 🙂
Spuit 11 en beetje offtopic (sort of)… maar er zijn mensen die gewoon te simpel denken. Indie of nie, indie games worden gemaakt om te entertainen en laten daarom sommige toptitels ver achter zich. Een game niet leuk vinden staat niet gelijk aan indie 🙂
Indie staat in mijn optiek voor een game die onafhankelijk en zonder enorme budgetten en vaak op eigen initiatief word ontwikkeld. Vaak ontstaan deze games vanuit een idee wat te klein is of oninteressant lijkt voor de grote jongens. Veel ex- ontwikkelaars die bij de grote jongens goede ideeën hadden, maar waar niet naar word geluisterd of startende game ontwikkelaars die hun vrije tijd stoppen in het maken van een game, voor onze entertainment.
Vergeet niet dat veel van de eerste games als indie gestart zijn en pas wanneer je een aantal generaties succesvolle games hebt gemaakt en geld hebt kunnen verdienen, komen de investeerders en heb je geld om meer ontwikkelaars te betalen waardoor je groter kunt uitpakken en kun je meedoen met de grote jongens die al decennia in de game industrie werkzaam zijn.
Met budget kun je ontwikkelaars betalen, motion capture doen en kun je een blockbuster bouwen, zonder budget gaat dat lastiger en is games maken te vergelijken met vrijwilligerswerk. Ik vind het goed dat Sony dit support, want er zitten echt pareltjes tussen!